האירו התחזק ב-0.3%; "אם האירו ייחלש בנק ישראל יתערב"

הדולר יורד בכ-0.1% ונסחר סביב 3.844 שקלים ואילו האירו מתחזק בכ-0.2% סביב 4.34 שקלים ■ בעולם נסחר האירו סביב 1.129 דולרים

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

מגמה מעורבת נרשמה במהלך יום המסחר במטבעות. הדולר ירד קלות בכ-0.05% ושערו היציג נקבע על 3.848 שקלים ואילו האירו התחזק בכ-0.3% ל-4.346 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.129 דולרים.

הפעילים בעולם, חזרו להתמקד ב-2 נושאים בוערים: הריבית בארה"ב ובריאות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כלכלת סין. בעוד שרמזים נוספים באשר לסין יתקבלו במהלך החודש עם פרסום נתוני המאקרו, מנסים פעילי השוק להעריך מה יעשה הפד בפגישתו בסוף אוקטובר. דוח התעסוקה החלש של יום ו' האחרון הוריד אצל חלק מהכלכלנים את הסיכוי להעלאת ריבית בארה"ב עוד השנה, כשכעת הפוקוס עובר לחודש מארס 2016, חרף העובדה כי חלק מחברי הפד התבטאו בעד העלאת ריבית עוד ב-2015.

חברת דירוג האשראי מודי'ס פרסמה אתמול סקירה נרחבת של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות, המנוסחת בגישה מפרגנת. הסוכנות מדגישה כי קצב הצמיחה בישראל היה מהגבוהים ביותר מבין המדינות המפותחות וכן כי ישראל השכילה להקטין את יחס החוב לתוצר, בניגוד למרבית המדינות העשירות בעולם. יחד עם זאת בכל הקשור לתחזיות הצמיחה ל-2015 ו-2016 מודי'ס "מיישרת קו" עם בנק ישראל, האוצר וה-OECD ומורידה את התחזית ל-2.6% השנה ו-3% בשנה הבאה.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "המוסדיים הרואים בדאגה את החולשה בשוק האג"ח עתיר הסיכון (High Yield Corporate Bond) פועלים לצמצום חשיפתם לזירה זו ומוכרים מטבע זר המתקבל מהמימושים. עודפי הדולרים שהצטברו בחברות ובגופים הפיננסיים, השפיעו בזירה המקומית גם על ריבית הדולר המוצעת על ידי הבנקים המקומיים. כך לדוגמא ירדה התשואה קצרת הטווח ממנה נהנים מחזיקי הפיקדונות הליליים (over night) ובהתאם בעסקות הפיננסיות צומצם גם פער הריבית השלילי שבין השקל לדולר".

"בנק ישראל הרואה כשער עוגן בעיצוב מדיניותו את השער הנומינלי האפקטיבי מעדיף כיום כאשר האירו שומר על חוסנו להימנע מפעולה משמעותית בזירת המטבע המקומית. להערכתנו, במקרה של חולשת האירו שתגרור לייסוף משמעותי בשער הנומינלי האפקטיבי צפוי בנק ישראל לשוב ולהתערב במסחר בדולר שקל. בשלב הנוכחי בבנק בוחנים את היקף הפעילות הנדרשת לביצוע במסגרת התוכנית לצמצום השפעת הגז על שע"ח וכן את צורכי תשלומי הריבית של משרד האוצר", אומר פריימן.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הצניחה של הדולר-שקל נבלמה מעט ביממה האחרונה, אך הצמד עדיין מצוי בסכנת שבירה, כאשר הוא בוחן את רמת המפתח של 3.85. שבירה מתחתיה עשויה להאיץ את הירידה לעבר 3.83. גם בעולם הדולר ממשיך לאבד גובה, וזאת על רקע הירידה בציפיות הריבית. הסנטימנט החיובי בשוקי ההון, שתמך בדולר בחודשים האחרונים, כבר אינו משרת את הדולר והמשקיעים מחפשים כרגע נכסים בעלי פוטנציאל תשואה ממשית יותר. המשך עליית מחירי הנפט ממשיך לתמוך בשווקים הפיננסיים, וכעת המשקיעים ממתינים לפתיחת עונת הדוחות. עונה טובה תסייע לתקן את מחיקות הערך של השבועות האחרונים ואולי לתת את האות לראלי חדש בשוק הפיננסי. הדולר יצטרך להמתין להתבהרות תמונת הריבית. סדרה של נתונים חיוביים, בשילוב התבטאויות קצת יותר מפורשות מצד בכירים בפד, עשויים בהחלט להחזיר את הדולר למסלול העלייה".