נכסי אורסקאן של יצחק תשובה נמכרו בפחות ממיליון דולר

חברת ההדמיה הרפואית, שהייתה בשליטת תשובה, ניסתה לגייס בשלהי 2013 סכום של 25 מיליון שקל לפי שווי של 30-40 מיליון שקל "לפני הכסף" - ללא הצלחה

 אורסקאן / צילום: מצגת החברה
אורסקאן / צילום: מצגת החברה

סוף 2013 היה תקופה טובה לשוק הביומד המקומי, עם לא מעט הנפקות של חברות הסקטור בוול סטריט. אל הבורסה בתל אביב, לעומת זאת, לא הגיעו באותה תקופה חברות ביומד חדשות ולא בוצעו בה הנפקות ראשוניות. אבל הייתה חברה אחת שכן ניסתה להנפיק בת"א, ואף הגישה טיוטת תשקיף לשם כך, בנובמבר 2013: אורסקאן טכנולוגיות (Orscan), שבשליטת מיליארדר הגז יצחק תשובה.

החברה מרעננה, שנוסדה ב-2010, פיתחה טכנולוגיית הדמיה דיגיטלית תלת-ממדית לצרכי אבחון רפואי ואסתטי. היא תכננה לבצע הנפקה לא גדולה, ולגייס 20-25 מיליון שקל מהציבור לפי שווי של 30-40 מיליון שקל (לפני הכסף). לאחר הגשת טיוטת התשקיף, החברה דחתה את ההנפקה ברבעון, אך בסופו של דבר ביטלה את ההנפקה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בסופו של דבר נכסי החברה נמכרו לחברת סינרון הישראלית, שמפתחת ומשווקת מכשור לשוק האסתטיקה ונסחרת בוול-סטריט בשווי של כ-300 מיליון דולר. תמורת כל נכסי אורסקאן, כולל פורטפוליו הפטנטים שלה, שילמה סינרון של שמעון אקהויז כ-750 אלף דולר בלבד (כ-3 מיליון שקל), עם אפשרות לתשלום עתידי נוסף של עוד 150 אלף דולר. עד למכירת נכסיה לסינרון, הושקע בחברת אורסקאן סכום נמוך יחסית של 1.6 מיליון דולר.

כחלק מהתהליך שקדם לניסיון ההנפקה, אורסקאן פרסמה מצגת למשקיעים ובה העריכה את היקף השוק אליו היא תפנה ביותר מ-4 מיליארד דולר. עיקר הסכום הוא בשוק הרפואי, הכולל מיפוי של שומות ואבחון מלנומה, וחלק קטן יותר הוא בשוק הקוסמטיקה והאסתטיקה, הכולל אנליזה, סימולציה ובניית תוכנית טיפולים ככלי שיווקי לקליניקות. המוצר לשוק האסתטי היה כבר מסחרי, ושווק בעולם על-ידי חברת אלמה לייזרס הישראלית, שנמכרה כמה חודשים קודם לכן לפוסון הסינית.

אורסקאן העריכה בסוף 2013 שתגיע לאיזון ורווחיות תוך שנתיים. מטיוטת התשקיף שפורסמה אז עלה כי מכירות החברה במחצית הראשונה של 2013 הסתכמו ב-268 אלף דולר, והיא הפסידה 244 אלף דולר. בקופתה של אורסקאן היו בעת פרסום התשקיף 261 אלף שקל, ולדוחותיה הוצמדה הערת "עסק חי".

אורסקאן נוסדה על-ידי המנכ"ל, יריב עוז, וסמנכ"לית המו"פ והתפעול עינת קדרון. בעל המניות העיקרי בחברה היה כאמור יצחק תשובה, שהחזיק בכ-57.6% מהון המניות שלה באמצעות חברת לויאל ווייט (loyal white) שבבעלותו. לויאל ווייט השקיעה באורסקאן מיליון דולר בשנת 2010, לפי שווי של 1.8 מיליון דולר, ובשנת 2012 השקיעה בה כ-330 אלף דולר נוספים, לפי שווי חברה של 4.8 מיליון דולר.

כמובן שהחברה מעולם לא הייתה בליבת עסקיה של הקבוצה של תשובה, ומכירת נכסיה לא הייתה מהותית מבחינתו. בעלי מניות אחרים היו המייסדים יריב וקדרון שהחזיקו ב-15.5% כל אחד, ובמניות החברה החזיקו גם עפר יונך ויריב לרנר עם כ-5.7% כל אחד. הארבעה הללו החזיקו גם באופציות; מחזיקי אופציות נוספים היו בנימין ברודר, ערבה מוהר ועידן וולס (כיום משנה למנכ"ל קבוצת דלק), שהיו דירקטורים בחברה באותה תקופה.