אני לא סופרוומן

נתניהו, לא אני אמורה למנוע פיגועים. בשביל זה יש שוטרים

פיגוע דקירה בתל אביב / צילום: רויטרס
פיגוע דקירה בתל אביב / צילום: רויטרס

עד לפני יומיים, כדי להיות אזרח ישראלי היית צריך לשאת תעודת זהות כחולה, לשלם מיסים ולשמור על החוק. כדי לעמוד בסטנדרטים שדורשת האזרחות הישראלית הנוכחית, עליך לשאת נשק, לשלוף אותו במהירות, לצלוף במדויק, וגם להיות מיומן בטכניקת השתלטות על מחבל, הצמדתו לקרקע ומתן בעיטות מכוונות היטב לראשו או מבושיו.

אך בזה לא נגמרות חובותיו של האזרח טוב. אם נקלעת לאזור פיגוע, עליך לדעת להעריך את מצב ההכרה והנשימה של הפצוע, לאתר את מקום הדימום וללחוץ עליו בחוזקה, לא להוציא, חלילה, את הסכין, המברג או המי יודע מה שתקוע לו בגוף, אלא ללחוץ משני צידי החפץ ולחפש פצעי דקירה נוספים. אה, ואחרי כל זה, בשארית האוויר ואם נשארה לך סוללה בסלולארי, לא לשכוח להתקשר לכוחות ההצלה. הם נמצאים בכוננות-על ויגיעו לאזור תוך דקות.

יסלחו לי ראש הממשלה וניר ברקת, אבל אני לא סופרוומן. אני אמא מודאגת לשלושה ילדים, אחת מהן נוסעת לחטיבת הביניים באוטובוס הלוך וחזור ועד שהיא לא מגיעה לכיתה אני לא נושמת. אין לי את המיומנויות המתאימות שאתם והמציאות המטורפת הזו דורשים ממני. אני לא נושאת אקדח ולא יריתי מאז המטווח בטירונות, את שיעורי הקיק בוקסינג עזבתי כשחטפתי מכות יבשות וכחולות, אז גם אין בי ממש תועלת בהכנעת מחבלים וכשלוקחים לי דם אני חייבת לעצום את העיניים, אחרת אתעלף.

 

אף אחד לא יודע איך להתמודד עם גל הטרור של מפגעים בודדים. לא הממשלה, לא השב"כ ולא כוחות הבטחון. אבל העברת האחריות לאזרחים, מעידה על חולשה של הריבון ומתכון לכאוס מסוכן. אזרחים לא אמורים לעמוד בקו האש הראשון ברחובות, אלא כוחות השיטור והצבא, והציפייה מאזרחים לטפל במצב הנפיץ, תביא רק לקטסטרופות, למערב פרוע.

תארו לעצמכם מצב שבו אנשים מתוחי עצבים ולא מיומנים, יסתובבו ברחוב חמושים וכל מי שיראה להם חשוד, ערבי, או סתם אחד שלא בא להם טוב בעיניים, הם יקפצו עליו ויפרקו לו את הצורה במכות, או גרוע מזה, יירו בו כי צריך לנטרל מחבלים. כך יהרגו חפים מפשע בחסות ההתגייסות הלאומית למלחמה בטרור.

כדי שהמדינה הזו תתנהל באופן תקין, תפקידו העיקרי והיחיד של האזרח בימים טרופים וקשים כאלה, היא להשתדל לשמור כמה שיותר על השגרה וזהו. את שאר הפעולות צריכים לעשות אלה שאמונים על הבטחון. צריך לתגבר את כמות השוטרים והחיילים ברחובות בתוספת פקחים של הרשויות העירוניות, ולעשות את פעולות הניטור שהשב"כ אמון עליהם ולי אין עליהם מושג ירוק.

בזה שאמשיך לחיות כאן ואדאג לשלומם של ילדיי, אני תורמת מספיק. המדינה היא זו שצריכה לשמור עלי.