"נתניהו הודיע לארה"ב לפני 5 שנים: ישראל תיסוג מרוב הגדה"

דניס רוס בראיון לרויטרס, לרגל פרסום ספרו החדש, "נדונו להצלחה": נתניהו לא נקב באחוזים, אך הוא הבין מה הפלסטינים רוצים" ■ "צריך להוריד את רמת הציפיות; עבאס אינו מסוגל לנהל עתה מו"מ על הסכם"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע לארה"ב ב-2010 כי ישראל תוכל לסגת מרוב שטחי הגדה המערבית אם יינתן מענה לצרכי הביטחון שלה. כך אמר הדיפלומט האמריקאי הוותיק דניס רוס, לשעבר יועצו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לענייני המזה"ת, בראיון לסוכנות "רויטרס" לרגל פרסום ספרו החדש, "נדונו להצלחה: יחסי ארה"ב - ישראל מטרומן עד אובמה".

בקטע מהספר שפורסם אתמול (ו') באמצעי תקשורת, לרבות ב"גלובס", נטען כי סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן ואחד מהאנשים המקורבים ביותר לאובמה, החריפה את המתיחות בין ירושלים לוושינגטון במהלך המגעים ביניהן שקדמו להשגת ההסכם הגרעיני עם איראן בגלל "הלוך הרוח הלוחמני" שלה. על פי הספר, רייס העדיפה להסתיר מהישראלים מידע אמיתי על מהלך המו"מ עם איראן והיא האשימה את נתניהו שהוא עשה "הכל נגד אובמה חוץ מאשר לכנותו 'כושון' (nigger)".

בראיון ל"רויטרס" אמר רוס כי דברי נתניהו על נסיגה ישראלית אפשרית נאמרו בתגובה להפצרה של שרת-החוץ האמריקאית דאז, הילארי קלינטון, שביקשה לדעת מה הוא יוכל לעשות כדי לקדם את שיחות השלום עם הפלסטינים. רה"מ נמנע מלפרט מה משמעות האמירה נסיגה מרוב שטחי הגדה. "הוא לא רצה לנקוב באחוזים אך הוא הבין מה הפלסטינים רוצים ואם ארה"ב תסמוך ידה על צרכי הביטחון של ישראל וצרכים אלה ימולאו, הוא יהיה מוכן להגיב בהתאם", אמר רוס.

לדברי רוס, נתניהו שמר בכוונה תחילה על ערפול לגבי היקף הנסיגה הישראלית הפוטנציאלית. ערפול כזה עולה בקנה אחד עם התנהלות של ראשי ממשלות קודמים בישראל שנמנעו מלציין במפורש מה רמת הוויתורים המקסימלית שתציע ישראל מחשש שהפלסטינים תמיד ירצו עוד.

רוס אמר עוד כי בבית הלבן יש עתה בבירור תחושה, שהתנהלותו של נתניהו כלפי ארה"ב נשענת על מפלגה אחת בלבד (המפלגה הרפובליקנית). "חשוב שרה"מ יבהיר במילים ובמעשים שהתנהלות כזו נמצאת עתה בתחתית סולם העדיפויות שלו", אמר הדיפלומט. הוא ציין כי גם בתקופות של ממשלים קודמים - ג'ימי קארטר, רונאלד רייגן וג'ורג' בש (האב) - היו מאמצי פיוס בין ארה"ב לישראל.

רוס אמר כי נתניהו יוכל לסייע בשיפור היחסים עם וושינגטון אם הוא ינקוט שלושה צעדים: לפעול עם בעלות בריתה של ישראל - בריטניה, צרפת, גרמניה - כדי שהן יבינו את צרכיה הביטחוניים של ישראל; לצרף לקואליציה מפלגות מתונות יותר; ולהפסיק בניית התנחלויות בשטחים שלדעתו יהיו חלק ממדינה פלסטינית עתידית.

עוד אמר רוס כי "צריך להוריד את רמת הציפיות; נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אינו מסוגל לנהל עתה מו"מ על הסכם שלום".