ועדת שרים לחקיקה הפילה את הצעת החוק לתיקון חוק המתווכים

במסגרת הצעת החוק מוצע שדמי תיווך על דירות להשכרה יחולקו בין המשכיר לשוכר ולא יעלו על דמי שכירות של חודש אחד יחד

איתן כבל / צלם: אוריה תדמור , תמר מצפי
איתן כבל / צלם: אוריה תדמור , תמר מצפי

הצעת חוק חדשה שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), המציעה לערוך שינוי בתחום התיווך בכל הנוגע לשוק הדירות להשכרה, נדחתה היום (א') בוועדת שרים לחקיקה.

גורם המעורה בפרטים מסר ל"גלובס" כי את ההתנגדות להצעת החוק הוביל משרד האוצר. מטעמו של ח"כ כבל נמסר היום כי הוא מתקשה להבין מדוע דחתה הממשלה את הצעת החוק, ובכוונתו להעלות אותה לכנסת לקריאה טרומית.

מדובר בהצעת חוק המציעה לערוך תיקון בחוק המתווכים במקרקעין בסוגיית האחריות לתשלום דמי תיווך במקרה של דירה להשכרה. במסגרת הצעת החוק מוצע שדמי תיווך על דירות להשכרה יחולקו בין המשכיר לשוכר ולא יעלו על דמי שכירות של חודש אחד יחד. במקביל, מוצע לחייב את המתווך להעביר את מסמכי ההצעה לשירותי תיווך למשכיר לפחות 24 שעות לפני מועד ההצגה של הדירה ללקוח פוטנציאלי.

"מחירי הדיור בישראל עולים מדי שנה, ובהתאמה עולים דמי התיווך עבור העסקה. ממשלת ישראל מקדמת בתחום הדיור מדיניות המעודדת השכרה ארוכת טווח, במיוחד באזורי הביקוש. המשמעות היא כי דווקא אלו הזקוקים לדיור להשכרה, משפחות צעירות, סטודנטים, משפחות מעוטות הכנסה ואוכלוסיות אחרות, נאלצות כבר היום, ויידרשו גם בעתיד, להיעזר בשירותי תיווך וזאת בשל ההיצע המוגבל כיום של הדירות להשכרה ואי הסדרתו של השוק", כך בדברי ההסבר להצעת החוק.

"מבדיקה עולה כי מתווכים פונים אל בעלי נכסים למגורים המיועדים להשכרה ומציעים את שירותיהם בתמורה לתשלום דמי התיווך אשר יושת על השוכר בלבד, דבר שגורם להוצאה כבדה ביותר על שוכרי הדירות שכאמור, ברוב המקרים אינם משתייכים לקבוצות בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר במשק. מוצע לחלק את האחריות לתשלום דמי התיווך בין הצדדים המעורבים בעסקת השכירות, המשכיר והשוכר או השוכרים. עם זאת, המתווך רשאי להחליט שלא לחייב את המשכיר בדמי תיווך, ובלבד שבמקרה זה השוכר לא יידרש לשלם מעל מחצית מדמי השכירות לחודש. באופן זה ניתן להבטיח שעלות דמי התיווך המושתת על השוכר תעלה על מחצית מדמי התיווך שהיו נגבים אילו שני הצדדים היו נושאים בתשלום דמי התיווך".

כאמור, הצעת החוק עוסקת גם בהחתמת המתווך את השוכר הפוטנציאלי על טופס הזמנת שירות תיווך ומציעה לשנות את הנוהג הקיים היום בו ההחתמה נעשית רגע לפני שהשוכר רואה את הדירה. "מוצע לחייב את המתווך למסור ללקוח את ההזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין לפחות 24 שעות לפני שהלקוח נדרש לחתום על הזמנה זו, וזאת במטרה לאפשר ללקוח זמן לעיין בהזמנה ולהבין את התנאים להם הוא מתחייב בטרם החתימה. לקוח אשר חתם על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין בלי שניתנה לו הזדמנות לעיין בה כמפורט לעיל, יהיה רשאי לבטל את ההזמנה בתוך 24 שעות ממועד החתימה. עם זאת, מוצע שאם בנסיבות האמורות חתם הלקוח על עסקת המקרקעין בעקבות פעולת התיווך, המתווך יהיה זכאי ל-0.5% מערך הדירה בעסקאות לרכישת דירה או לסכום השווה לדמי השכירות לשבוע כפי שהוסכם בעסקה לשכירת דירה".

נציין שהצעת החוק האמורה כללה במקור גם הגבלה של דמי התיווך מצד השוכר לרף של 3,500 שקל אך לבסוף הוחלט לבטל סעיף זה.