חשש במשרד הביטחון: הירידה ביצוא הביטחוני תימשך גם השנה

סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד: "תקציבי הביטחון בעולם יורדים בעקבות המשבר בנפט" ■ בשנים אחרונות נרשמה ירידה במיליארדי שקלים

"יתכן מצב שהיצוא הביטחוני של ישראל יירד גם השנה, אולי גם מתחת לרף של 5 מיליארד דולר" - כך אומר ל"גלובס" סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון, איתמר גרף. זאת, בהמשך למגמה מ-3 השנים האחרונות, של ירידה בהיקפי היצוא של החברות הביטחוניות.

ב-2014 הסתכם היצוא הביטחוני של החברות הישראליות בכ-5.6 מיליארד דולר, זאת לאחר שבשנת 2012 הסתכם בכ-7.5 מיליארד דולר. "קיימת שחיקה בכלכלה העולמית והשווקים הביטחוניים מצטמקים", אמר גרף. "מדינות קונות פחות נשק. אלה שקונות, מבקשות להעביר את הייצור ואת הטכנולוגיות לתחומן, ואנחנו נאלצים להתמודד בנושא הזה עם דילמות קשות".

מנתוני משרד הביטחון עולה כי בשנתיים האחרונות חלה ירידה בהיקף של מיליארד דולר בקירוב ביצוא הביטחוני, בכל שנה. "ירידות אלה מיוחסות בעיקר לצמצום תקציבי ביטחון בעולם בעקבות המשבר והירידות במחירי הנפט, ואין שוק שלא נפגע בעקבות כך", אמר גרף. "גם בישראל, תקציב הביטחון הנוכחי לא מאפשר התעצמות נוספת, והדבר משפיע גם על מיזמים לפיתוח של אמצעים חדשים, ואנחנו מוטרדים. מערכת הביטחון קונה פחות מהחברות, וידוע שכל דולר שמושקע בארץ בתחום הפיתוח מחזיר את עצמו פי ארבעה בחו"ל. זו תקופה קשה לכלל התעשיות, שמלווה בהאטה כללית ביצוא הישראלי, כך שיש קורלציה בין התחומים".

בסיב"ט מסמנים גל של תערוכות ביטחוניות המתוכננות לשבועות הקרובים ברחבי העולם כהזדמנות של החברות הביטחוניות הישראליות לשפר ביצועים, עוד בשנה הנוכחית. החברות הישראליות, חלקן בסיוע של סיב"ט, ישתתפו בחמש תערוכות ביטחוניות גדולות שייפתחו בארה"ב, יפן, קוריאה הדרומית, תאילנד וקולומביה בניסיון לחשוף את מוצריהן, כשברקע התחרות הגוברת על כל חוזה. "ההאטה המתמשכת בשוק הביטחוני העולמי, לצד משבר הנפט העולמי והתחרות בשווקים הבינלאומיים, מייצרות מציאות מאתגרת לתעשייה הביטחונית, ויזמנו מאמץ מרוכז בחמישה שווקים גדולים שנועד לייצר לאותן תעשיות פלטפורמה להגברת מאמצי השיווק שלהן, ולהביא לחתימת חוזים חדשים עד לסוף השנה", אמר ראש סיב"ט, תא"ל (במיל') מישל בן ברוך.

שתי תערוכות ראשונות ייפתחו כבר השבוע: הראשונה תפתח מחר, תערוכת AUSA של צבא ארה"ב בוושינגטון, ותערוכת SEECET בטוקיו שביפן שתפתח ביום רביעי - ובה יפתחו סיב"ט ומכון היצוא ביתן ישראלי. תערוכה זו תעסוק בתחומי ביטחון הפנים והסייבר ופונה בעיקר לשוק המתפתח במדינות הפסיפיק. בתערוכה בוושינגטון יוצגו, בין השאר, אמצעים להתגוננות במתקפת אב"כ; טאבלטים עמידים במים באופן המאפשר ללוחמים לפעול בתנאי שטח קיצוניים; ובלון תצפית שבכוחו לשאת בעת ובעונה אחת כמה מטענים יעודיים. בתערוכה בטוקיו יציגו החברות הישראליות מערכות לזיהוי וגילוי של מטוסים ללא טייס (מל"טים), סירות ושחיינים המתקרבים לנמלי ים, מערכות להגנה היקפית על מתקנים אסטרטגיים ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים לאיתור של גורמים זרים למתקנים אלו.

בסוף החודש תתקיים בסיאול שבקוריאה הדרומית התערוכה KOREA AIR SHOW ובחודש הבא יערכו שתי תערוכות חשובות נוספות בבנגקוק, תאילנד, ובבוגוטה שבקולומביה. בתערוכה הקולומביאנית המתקיימת בראשונה צפויות להשתתף כ-15 חברות ישראליות והיא תעסוק במערכות אוויר, ים, יבשה וביטחון הפנים.

ועדיין - במערכת הביטחון מצביעים על "מגה-פרויקטים" שמנסות לקדם החברות הביטחוניות עם לקוחות בעולם: מדובר בעסקאות בהיקפים כספיים משמעותיים שיתכן שחתימה על אחת מהן בשבועות הקרובים תהפוך את הקערה על פיה ותשנה משמעותית את תמונת היצוא הביטחוני הישראלי לשנת 2015. זאת, כשברקע החברות הביטחוניות הישראליות מתקשות לייצא מערכות פורצות דרך שזוכות לשבחים ברחבי העולם, בהן המערכת ליירוט הרקטות כיפת ברזל. לדברי גורמים ביטחוניים, לעת עתה לא עומדת על הפרק עסקה ליצוא מערכת זו - בעיקר בשל היעדר הצורך בה ברוב מדינות העולם.

הייצוא הבטחוני מישראל
 הייצוא הבטחוני מישראל