שידורי טלוויזיה ואינטרנט מהיר: צפו בלוויין החשמלי של התע"א

משקלו של הלוויין עמוס E יהיה כמחצית מזה של לוויין תקשורת רגיל בזכות מערכת להנעה חשמלית

הלוויין החדש עמוס E / הדמיה: התעשייה האווירית
הלוויין החדש עמוס E / הדמיה: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית חשפה היום (ב') פיתוח של לוויין תקשורת חדש המונע באמצעות מערכת הנעה חשמלית. הלוויין, עמוס E, מתוכנן לספק מגוון רחב של שירותי תקשורת, בהם שידורי טלוויזיה ואינטרנט בפס רחב.

משקלו נמוך בחצי מזה של לוויין תקשורת רגיל, כ-1.5-2 טון, והוא מיועד לפעול במשך כ-15 שנה. בתע"א אמרו כי פיתוח הלוויין כבר הושלם, אך טרם נקבע מועד לשיגורו לחלל. ברבעון הראשון של 2016 צפויה החברה לשגר לחלל לוויין תקשורת אחר, עמוס 6, שצפוי בין השאר לספק שירותים לפייסבוק. מדובר בלוויין שנרכש בידי חברת חלל תקשורת, ובשבוע שעבר הודיע מייסד פייסבוק מארק צוקרבג כי הרשת החברתית תחבר באמצעותו את יבשת אפריקה לאינטרנט.

תוכנית הפיתוח של עמוס E נחשפה במסגרת אירועי שבוע החלל הבינלאומי שנפתחו היום בי-ם. בתע"א אמרו כי השימוש במערכת ההנעה החשמלית מאפשרת את הפחתת משקלו של הלוויין בכמחצית, שכן בשונה מלווייני תקשורת אחרים הוא לא יפעל באמצעות מערכת הנעה כימית. "החיסכון המתקבל בעלויות השיגור עקב משקלו המופחת של הלוויין הופך אותו לזול ולאטרקטיבי עבור לקוחות שמעוניינים בלוויין תקשורת זול ובעל ביצועים דומים לאלה של לוויינים גדולים ויקרים יותר. עמוס E כבר מעורר עניין רב בקרב לקוחות פוטנציאליים", אמר מנהל מפעל החלל של התע"א עופר דורון.

עמוס E הוא הלוויין ראשון שהתעשייה האווירית מייצרת שמבוסס על מערכת הנעה חשמלית. עם זאת, בחלל כבר משייטים לוויינים שפעילותם מבוססת על שיטת הנעה זו באופן המייעל משמעותית את נצילות האנרגיה ואת יכולות התמרון שלהם.

לצד השלמת הפיתוח של עמוס E, בתע"א נמשך הייצור של עוד מספר לוויינים לצרכי תקשורת ולצרכים ביטחוניים, ביניהם גם הלוויין המסחרי ארוס C, שישוגר לחלל ב-2018 עבור חברת ImagSat הישראלית. במקביל, החברה מקדמת ייצור של לוויין תצפית מכ"מי מסוג טקסאר, שמשקלו נמוך והוא בעל יכולות תמרון גבוהות. כמו כן, נמשך הייצור של לוויין תצפית נוסף שיספק ללקוחותיו תצלומים ברזולוציה גבוהה של עצמים שגודלם החל מ-40 ס"מ.

בתוך כך, חברת רפאל מערכות לחימה הציגה במהלך כנס החלל מערכות הנעה בחלל ומיקרו-לוויינים פרי פיתוחה. מערכות הנעה שפותחו ברפאל משמשות מספר רב של לוויינים בארץ ובעולם, לרבות לווייני התצפית המשמשים את מערכת הביטחון מסדרת אופק. החברה דיווחה היום על פיתוח משותף עם החברה האיטלקית ALTA, של מערכת הנעה חשמלית במשקל של כ-15 ק"ג בלבד שתשמש מיקרו-לוויינים. משקלה הנמוך של מערכת ההנעה, כך אמרו ברפאל, יאפשר ללוויינים לשאת מטענים ייעודיים גדולים יותר מאלה שניתן היה להתקין עליהם עד כה, וזאת לצד הארכת תוחלת החיים של הלוויין לאחר שיגורו לחלל.