אמיר ברמלי מוכר בהפסד כבד את החזקותיו ב-WTP וקרן קלע

קבוצת רוביקון שבשליטת ברמלי חתמה על הסכם למכירת החזקותיה בשלד הבורסאי קלע השקעות לידי אלי נידם תמורת 5.5 מיליון שקל ■ במקביל העביר ברמלי ללא תמורה את החזקותיו בחברת מיחזור האשפה WTP לאבנר ארזי, שותפו במיזם שלא הצליח להתרומם

אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי
אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי

אמיר ברמלי מתחיל להגיב ללחץ. איש העסקים האגרסיבי, הפועל באמצעות קבוצת רוביקון, הודיע היום (ב') על יציאה מהחזקותיו הבורסאיות בצל החקירה שמתנהלת נגדו על-ידי רשות ניירות ערך, בחשד לשורה של עבירות בקרן ההשקעות קלע שבבעלותו.

רוביקון של ברמלי עדכנה אמש כי חתמה על הסכם למכירת החזקותיה בשלד הבורסאי קלע השקעות לידי אלי נידם תמורת 5.5 מיליון שקל. במקביל, העביר ברמלי ללא תמורה את החזקותיו בחברת מיחזור האשפה וו.טי.פי (WTP) לאבנר ארזי, שותפו במיזם שלא הצליח להתרומם.

את השלד הנמכר של קלע השקעות רכש ברמלי לפני קצת יותר משנה, אז נקראה החברה ישאל אמלט. כוונתו המקורית, שלא יצאה לפועל בסופו של דבר, הייתה לצקת לתוך השלד את פעילות קרן קלע (שבהמשך הפכה כאמור לנשוא חקירת רשות ניירות ערך). במסגרת עסקת המכירה הנוכחית של השלד צפוי נידם לקבל לידיו כ-60% ממניות קלע השקעות, ואת התמורה יעביר לרוביקון של ברמלי בכמה תשלומים.

לשותפות בחברת מיחזור הפסולת וו.טי.פי הצטרף ברמלי לפני כשנה וחצי, באמצעות הסכם עם מייסד הפעילות, ארזי, לרכישת החזקות בחברה תמורת כ-5 מיליון שקל. מאז הצטרפותה לבורסה לא הצליחה וו.טי.פי להתקדם בעסקיה בצורה משמעותית, התקשתה לייצר הכנסות ומצבה הפיננסי הלך והתדרדר (ראו מסגרת).

ברמלי ציין היום כי "בתקופה הקצרה שהייתי פעיל בשוק ההון למדתי שזוהי זירה סגורה ובלתי אפשרית לפעילות של עסקים קטנים ובינוניים". עוד הוסיף ברמלי כי "המהות של קרן קלע ושל רוביקון היא סיוע לעסקים קטנים ובינוניים ולאפשר הזדמנות למשקיעי מעמד הביניים להצטרף להשקעות אלו. רוביקון ממשיכה בפעילותה, יחד עם המשקיעים שלה, בשוק ההשקעות הפרטי בישראל ובחו"ל, כפי שהיא פועלת בשנים האחרונות. מההתנסות שלי משוק ההון למדתי שעדיף לחברות וליזמים לגייס הון לצמיחתם דווקא בשוק הפרטי".

בחודש מארס האחרון נחקר ברמלי בחשד לעבירות ניירות ערך, שהעיקרית שבהן היא הצעה לציבור ללא תשקיף. בכך, לטענת ברשות, חרג ברמלי מהכללים המאפשרים גיוס הון מהציבור שלא באמצעות הבורסה. כן נחשד ברמלי בהטעיית משקיעים, כשהשקיע את כספיהם במיזמים פרטיים שלו.

המאבק הסלים

בשבועות האחרונים הסלים המאבק בין רשות ניירות ערך לברמלי. על רקע קמפיין פרסום אגרסיבי שהעלתה קרן קלע באמצעי התקשורת, יצאה הרשות באזהרה חריגה לציבור מפני השקעה בקרן, וציינה כי פעילותה "אינה על דעתה של רשות ניירות ערך, ולא קיבלה את אישורה", תוך שהזכירה כי "קרן קלע נחקרת כיום בחקירה פלילית בחשדות חמורים ביותר של הפרת דיני ניירות ערך והונאת מאות משקיעים בסכומי עתק בנוגע לפעילותה בעבר".

בתגובה, כינס ברמלי תדרוך לעיתונאים, בו טען כי החקירה נגדו נובעת מחוסר הבנה של הרשות את פעילות הקרן וכי "הניסיון להפסיק את הקמפיין הטלוויזיוני של קלע חשוך ומוכר ממדינות אנטי-דמוקרטיות". הוא הוסיף כי הוא מתכוון להמשיך את הפעילות "לפי כל כללי החוק והרגולציה". "אין תביעות נגדנו, והלקוחות מקבלים את הכסף כמו שעון - אז למה להפסיק את הפעילות?", תהה.

במהלך התדרוך אמר עוד ברמלי כי "מטרת הפעילות שנוקטת הרשות היא לייצר באזז תקשורתי. הדרך לעשות את זה היא באזהרות או בקשות לבית המשפט, ואני לא אתפלא אם גם בתגובה לתדרוך הזה הרשות תפרסם איזו אזהרה, או תגיש בקשה כלשהי לבית המשפט כדי להפסיק את הפעילות שלנו".

ואכן, בעקבות התדרוך הגישה רשות ניירות ערך בקשה לבית המשפט לאסור את המשך העיסוק של ברמלי "הקשור בעבירות המיוחסות לו", קרי בניהול השקעות קרן קלע. זאת ועוד, הרשות הגישה לבית המשפט בקשה להחמרת התנאים המגבילים שהוטלו על ברמלי במסגרת חקירתו, כך שבנוסף להפקדת ערבות בנקאית בסך 3.5 מיליון שקל ותנאים מגבילים נוספים - ייאסר על ברמלי להמשיך לגייס משקיעים לקרן קלע ולבצע השקעות במסגרת הקרן.

בבקשת רשות ניירות ערך צוין כי החמרת התנאים המגבילים את ברמלי נדרשת לאור איסופן ועיבודן של ראיות לפיהן ברמלי, לא עמד בהתחייבויותיו כלפי מספר לא מבוטל של משקיעים וחרף דרישתם ממנו לא השיב לידיהם את כספם, וזאת בהיקף כספי של מיליוני שקלים.

מניית WTP
 מניית WTP