"נתוני השוק יותירו את הריבית בארץ מאוד נמוכה עוד זמן רב"

לידור קרבליו פז, מנהל שוקי חו"ל באדמונד דה רוטשילד, מתייחס גם להשפעת המצב הביטחוני: "אחרי תקופת הפנמה המשקיעים עושים את ההפרדה"

לידור קרבליו פז  / צילום: איל יצהר
לידור קרבליו פז / צילום: איל יצהר

הימשכות האירועים הביטחוניים בזירה המקומית אמנם עד כה לא מייצרים פאניקה בקרב המשקיעים בבורסה בת"א, אולם אותם משקיעים לא נותרים אדישים לאירועים והדבר בא לידי ביטוי בתשואת חסר שרושמת הבורסה הישראלית לעומת בורסות העולם בשבוע החולף.

לידור קרבליו פז, מנהל השקעות דסק שוקי חו"ל באדמונד דה רוטשילד ניהול קרנות נאמנות, סבור כי "ההחמרה במצב הביטחוני בימים האחרונים איננה בשורה חיובית עבור המשקיעים בשוק המקומי".

"יחד עם זאת", מדגיש קרבליו פז, "ממקרי העבר אנו למדים שלאחר תקופת הפנמה והכלה, המשקיעים יודעים לבצע את ההפרדה הנדרשת ולבחון את תיק ההשקעות בהתאם לפרמטרים כלכליים ומקצועיים. במרבית הפעמים בשנים האחרונות, אחרי אירועים ביטחוניים מתמשכים, רשם השוק המקומי דווקא עליות".

מלבד האירועים האחרונים, קרבליו פז מוסיף כי "להערכתנו, הנתונים החלשים שמציג המשק המקומי, בדמות צמיחה אנמית, אינפלציה שלילית שנה שנייה ברציפות וצפי להמשך אינפלציה נמוכה בעתיד הנראה לעין, יותירו את הריבית במשק המקומי נמוכה מאוד לאורך זמן רב, גם במידה והריבית בארה"ב תעלה".

ברוטשילד מזהים פוטנציאל באפיק האג"ח הקונצרניות בישראל ומציינים כי "הירידות האחרונות, שמלוות בפדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות החל מחודש מאי האחרון, יצרו כר רחב להשקעות מעניינות באג"ח במח"מ לא ארוך של פחות מ-4 שנים ובתשואה עודפת משמעותית על אג"ח ממשלתי במח"מ דומה, באפיק השקלי והצמוד". בהתאם לכך, מקצה קרבליו פז 35% לאפיק הקונצרני המקומי.

המלצה על הבנקים

ברוטשילד מחזיקים גם בגישה חיובית לגבי שוק המניות המקומי ומציינים בעניינו כי "המשך סביבת ריבית נמוכה בישראל, לצד הירידות החדות בשוק המניות המקומי בחודש האחרון, הפכו את שוק המניות המקומי לאטרקטיבי גם יחסית לעולם והוא נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-12, ואליו היינו מפנים חלק רחב מההשקעה המנייתית שלנו".

קרבליו פז מקצה עד 30% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי - מחציתו בישראל והיתרה בחו"ל. בין היתר הוא ממליץ "להתרכז במניות נדל"ן מניב הפועלות בישראל הנהנות מתמחור נוח, תשואת דיבידנד נאה, מכפילי FFO נמוכים ועלויות מימון נמוכות מאוד ביחס לעבר וכן להגדיל השקעה בסקטור הבנקים, בשעה שמרבית הבנקים נסחרים בתמחור הנמוך מהונם העצמי ומייצרים תשואה נאה על ההון גם בסביבת ריבית נמוכה".

בהתייחס לשווקי חו"ל קרבליו פז מציין כי "תנודתיות שוקי המניות, הסחורות, אגרות החוב ושוקי המטבעות בשנה האחרונה שוברת שיאים ורחוקה מלהסתיים".

ברוטשילד ממליצים "לנצל את הירידות האחרונות בשווקים לצורך כניסה בתמחור סביר כאשר יש לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק הסיני, בדגש על מדד המחירים ליצרן המקומי, שנמצא בטריטוריה שלילית מאז אפריל 2012".

תשואת יתר לאירופה

ברוטשילד ממליצים להחזיק מניות בשוק האמריקאי ב"משקל שוק", עם העדפה לסקטורים מוטי צריכה פרטית, כולל חברות גלובאליות אשר נהנות מההאצה בצמיחת הצריכה הפרטית".

השוק האירופאי מקבל מרוטשילד המלצת "תשואת יתר", ובעניינו מציינים שם כי "אנו עוקבים אחר התחזקות האירו האחרונה והשקט הזמני מכיוונה של יוון ונוטים להתמקד בהתאוששות מקומית תוך מימוש רווחים ביצואניות ושילוב השקעה שווה בין סקטורים סיקליקליים ודפנסיביים".

עוד בהתייחס לנעשה מסביב לעולם בתקופה האחרונה, אומר קרבליו פז כי "ברבעון האחרון השווקים החלו 'לעבד' את הסיכונים שבהאטה הסינית. פיחות אדיר בחלק רחב מהמטבעות במדינות המתפתחות מבטא בעיקר חששות מעצם העובדה שרוב צמיחתן העתידית עדיין תלוית יצוא סחורות ואנרגיה, בעיקר לסין".

בעניין הכלכלה הסינית מוסיף קרבליו פז כי "ההתפתחויות הגלובליות האחרונות גורמות לעולם להפנים את הסטטוס-קוו הנוכחי: לצד הפוטנציאל העצום הטמון ברפורמות בסין, שינויי המדיניות ומשבר הנדל"ן המקומי מנגד, הפכו אותה ממנוע צמיחה עולמי לאיום ולגורם מהותי בהליך קבלת ההחלטות של מרבית מנהיגי המדינות המפותחות והמתפתחות כאחד".

לדבריו, "החמרת ההאטה בסין יוצרת חששות בקרב המשקיעים מחד, ומעוררת תיאבון לסיכון באשר לתמחור אשר נהפך לאטרקטיבי בסקטורים ובמדינות חבוטות".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של לידור קרבליו פז 13.10.15
 ההמלצות של לידור קרבליו פז 13.10.15