ח"כ יעקב פרי מסביר למה הטרור הפלסטיני לא יעצור

הוא קורא להוציא את הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק, מתקשה לומר דברים טובים על אבו-מאזן, לא שולל אינתיפאדה שלישית ומבהיר כי "הפתרון לא יכול להיות צבאי" ■ ראיון עם ח"כ יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר

יעקב פרי / צילום: ענבל מרמרי
יעקב פרי / צילום: ענבל מרמרי

יעקב פרי (יש עתיד), מי שהיה ראש השב"כ באינתיפאדה הראשונה, לא הופתע כששמע שמה שמנע את רציחתם של ילדי משפחת הנקין, היה פציעתו של אחד המחבלים. "לא חשבתי שהם ירחמו על הילדים", אומר פרי, "מפגע מהחמאס שפוגע ברכב כזה, ויכול להרוג את כל יושבי הרכב, לא שוקל באותם רגעים את מי להרוג ואת מי לא. כששמעתי את הדיון בערוץ 2, כשכמה מטובי פרשנינו ייחסו שיקול דעת לאותם מחבלים - קצת גיחכתי ובסופו של דבר גם צדקתי. רק הפציעה ביד מנעה מהם להמשיך".

פרי הוא מהביטחוניסטים שראש הממשלה נתניהו היה כנראה רוצה לידו, אלמלא היה ראש השב"כ לשעבר תומך נלהב כל-כך של התהליך המדיני. פרט לכך, כפי שאפשר ללמוד מהשיחה עמו, הוא ממלכתי מאוד, מאמין במדיניות ענישה נוקשה ובהוצאת הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק, ולא נבהל מהאפשרות שאזרחים בעלי רישיון לנשק יסתובבו עם אקדחים כדי לסכל פיגועים.

"יש בזה מידה מסוימת של סיכון", הוא מודה, "אבל הקריאה של שר הביטחון לשאת נשק אישי, היא נכונה. אין ספק שצריך להקפיד שהוראות הפתיחה באש תהיינה ברורות, אבל בסופו של דבר, זה עניין של פרשנות - את יכולה לחשוב שהרכב שמתקדם לעברך מתכוון לדרוס אותך, ואני אחשוב שהוא בסך הכול נהג גרוע. בואי נניח שאם הרגת את מי שדקר בכניסה לקניון והיה ממשיך לדקור אלמלא עצרו אותו, לא יבואו כלפייך בטענות".

 

- החשש הוא שבאווירה שקיימת היום, אנשים ייקחו את החוק לידיים. כבר היו בשבוע האחרון מקרים גבוליים.

"להגיד שתמיד זה יצא לגמרי מוצדק כשפתחו באש, אני לא אגיד. אין כאן צדק מוחלט, אבל כשהורגים מפגע תוך כדי ביצוע זממו, יש לזה גם אפקט הרתעתי. הבעייתיות מתחילה כשמדובר בהפגנות ובהפרות סדר, כשחלק גדול מהמשתתפים בהן הם ילדים. ההוראות צריכות להיות עד כמה שאפשר מחודדות, והמערכת תצטרך לתת גיבוי גם לכאלה שהתעורר חשד כזה או אחר שהפתיחה באש שלהם הייתה מהירה מדי. הם כמובן נחקרים. יש חקירות מצ"ח. הדברים מנוהלים בצורה די סבירה לטעמי על-ידי צה"ל והמשטרה".