ערוץ 10 שידר מאשקלון - והרשות השנייה פתחה בהליך הפרה

הרשות השנייה: שילוב התכנים המהדרים את העיר ואת פסטיבל דרום מעלה חשש להטעיית הציבור ולתוכן שיווקי ■ ערוץ 10: "דוחים את הטענות" ■ עיריית אשקלון: הכסף, מיליון שקל, הושקע ב"מדיה" ולא שולם עבור תוכן

איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון / צלם: איל יצהר
איתמר שמעוני ראש עיריית אשקלון / צלם: איל יצהר

הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד ערוץ 10, לאחר שמצאה תוכן שיווקי בשבוע השידורים המשותף עם עיריית אשקלון. במהלך חול המועד סוכות, התקיימו פריצות שידור מהעיר אשקלון לתוכניות הערוץ וחברת החדשות שלו, ובהן "אורלי וגיא", "לילה כלכלי", "לונדון את קירשנבאום", "צינור לילה", "הכל כלול", ו"5 עם רפי רשף". נציין, כי במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, שיתוף הפעולה כלל לא בא לידי ביטוי.

במהלך ספטמבר שילמה החברה הכלכלית של אשקלון לערוץ 10 סך של מיליון שקל, בעבור זמן פרסום; אך לדברי מנכ"ל החברה הכלכלית, גלעד אורן, הכסף הושקע במה שמכונה "מדיה" ולא שולם עבור תוכן. לשאלה מדוע לא הושקע חלק מהכסף בקמפיין בערוץ 2, אמר אורן, כי בערוץ 2 הושקעו חצי מיליון שקל בעבור קמפיין חינוך. "לגבי הפסטיבל השנה", אמר, "לא היה נראה לנו נכון, שבזמן שיש מבצע שידורים בערוץ 10, אנחנו נשים מדיה בערוץ 2".

לדבריו, "בשנה שעברה, אחרי מבצע 'צוק איתן', נעשה פסטיבל להעלות את המורל, והחלטנו לקנות מדיה בערוץ 10; והם אמרו לא אכפת לנו לעשות מבצע שידורים באשקלון. הם אהבו את שיתוף הפעולה והחליטו לעשות זאת גם השנה. לא רק שלא שילמנו שקל על תוכן, להפך - אפילו כעסנו על חלק מהתוכן שהיה שם. אבל הם אמרו לנו באופן הפשוט ביותר, שלנו אין החלטה על התכנים".

אורן מתייחס לכך, שבמהלך פריצות השידור רואיינו בכירים בעירייה, ובראשם ראש העירייה, איתמר שמעוני, כשהוא אוחז במיקרופון של חדשות 10; אותה חברה, נזכיר, אשר רק לפני מספר חודשים פרסמה אודותיו תחקיר, ולפיו שילם, לכאורה ועל פי הפרסום, חצי מיליון שקל לעובדת שטענה כי הטריד אותה מינית. בריאיון, שניתן לתוכנית הבוקר של אורלי וילנאי וגיא מרוז, נשאל שמעוני אודות הנושא, לצד שאלות על העיר ויתרונותיה.

נדרשת תגובה בתוך 7 ימים

הרשות השנייה מצאה, כי השידורים הפרו לכאורה את הוראות חוק הרשות השנייה, בדבר איסור לפרסומת גלויה או מוסווית שאינה תשדיר, וקבלת תמורה כללית עבורה, וכן את כללי האתיקה בפרסומות של הרשות השנייה. נמצא, כי בין התאריכים 18 בספטמבר ל-1 באוקטובר שודרו בערוץ תשדירים מיוחדים, המקדמים את הפסטיבל. בסך-הכול שודרו 295 תשדירים. "התשדירים הוגדרו על ידי הערוץ כקדימונים, אך למעשה לא קידמו או הפנו לתוכניות ספציפיות בערוץ, או העניקו לצופה מידע לגבי לוח השידורים, אלא הפנו אך ורק לפסטיבל עצמו", אמרו ברשות השנייה. "שידור תשדירים אלו אינו עונה על ההגדרה של קדימון ומהווה פרסומת לכל דבר ועניין".

הרשות ביקשה מהערוץ לקבל את הסכמי ההתקשרות בין ערוץ 10 לבין כל גורם רלוונטי בעיריית אשקלון; ובנוסף, תצהיר החתום על ידי רו"ח, המבהיר כי לא הוחלפו כספים בין הצדדים בשיתוף הפעולה. לרשות הערוץ עומדים 7 ימים להגיב.

מהרשות השנייה נמסר: "שילוב התכנים המהדרים את העיר אשקלון ואת פסטיבל דרום מעלה חשש להפרה של כללי הרשות השנייה והוראות החוק. הרשות לא תיתן, כי בכסות חדשותית או תכנית ישובצו במהלכה פרסום אגב אסור, תוך הטעיית הציבור לחשוב כי מדובר בתוכן חדשותי לגיטימי. הרשות השנייה משלימה בימים אלו את תהליך הבירור, וככל שיוחלט כי מדובר בהפרה, תנקוט הרשות בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להבטיח כי מקרים כאלו לא יישנו".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 עומד בכל כללי הרגולציה. אנו דוחים את הטענות. הנושא יובהר גם מול הרשות השנייה".