מדריך לנפגעי פיגועים

נפצעתם בפיגוע? זה מה שעליכם לעשות כדי לקבל פיצויים

פיגוע / צילום: קובי גדעון / לע"מ
פיגוע / צילום: קובי גדעון / לע"מ

נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם זכאים על-פי חוק לתגמולים כספיים ולהטבות שונות, המיועדים לסייע ולתמוך בהליך החלמתם. סל האפשרויות כולל תגמולים חודשיים, שיקום, מענקים שנתיים ומענקים חד-פעמיים, והזכאות נקבעת על-פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970.

בדרך-כלל לאחר פיגוע איבה פונה המוסד לביטוח לאומי אל הנפגעים בפיגוע, אך לא כולם מאותרים על-ידי המשטרה. במקרה כזה ניתן לפנות עצמאית אל המוסד לביטוח הלאומי, אך יש להוכיח שאכן נפגעת בפעולת איבה. אי-דיווח בזמן עלול לחסום את הדרך לקבלת הפיצוי, מכיוון שהחוק קובע כי יש להגיש את התביעה בתוך 12 חודשים מיום הפגיעה.

מעבר לתגמולים, למענקים ולמימון הטיפול הרפואי שהנפגע זכאי לו, במקרים רבים גם בני משפחתו זכאים לקבל החזר הוצאות שונות, כמו החזר בגין הפסד ימי עבודה, נסיעות, טלפון, חניה ועוד. כאשר הנפגע נהרג בפעולת האיבה או בעקבותיה, עשויים בני המשפחה להיות זכאים לתגמולים ומענקים שונים.

לאחר שהתביעה הוכרה, ניתן להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות כתוצאה מהפגיעה.

ישנם זכויות והטבות רבות הנלוות ומיוחדות לנפגעי פעולות איבה שלהן לא זוכים נפגעים אחרים, לדוגמה: הנחות בארנונה, הוצאות טלפון, פטור מאגרת טלוויזיה, הטבות מיסוי מקרקעין, הטבות ברכישת רכב ועוד. אך פעמים רבות הנפגעים לא מודעים להטבות, והם מגישים תביעות במסלול שמונע מהם את קבלת ההטבות המגיעות להם.

בנוגע למציאות הביטחונית של הימים האלה, העובדה שרבים מהפיגועים האחרונים בוצעו בידי ערבים תושבי מזרח ירושלים, פותחת אפשרויות תביעה נוספות למי שנפגע. בשונה מפיגועי העבר שבוצעו בדרך-כלל בידי מחבלים מהשטחים, בסבב הטרור הנוכחי ניתן לתבוע פיצוי ישירות ממשפחתו ונכסיו של המחבל הפוגע. זאת בעיקר בשל העובדה שרבים מהמחבלים הם תושבי ישראל, ולעתים אף אזרחי המדינה, וניתן לשים יד על נכסיהם.

בכל מקרה, לפני פנייה לביטוח הלאומי בתביעה לפיצוי במסלול נפגעי פעולות איבה יש להתייעץ עם עורכי דין, משום שישנן חלופות אשר במקרים מסוימים עשויות להניב פיצוי גבוה וראוי יותר עבור הנפגעים. כך למשל אם נקבעה נכות של 10%, הרי שסכום הפיצוי במסלול ביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה יהיה נמוך יותר מהפיצוי שעשוי להתקבל במסלול תביעת נזיקין.

באשר לפיגוע שבוצע בירושלים בידי עובד בזק באמצעות רכב של החברה, יש מקום לשקול תביעת רשלנות נגד חברת בזק, אם יתברר כי היו סימנים מוקדמים וגלויים לעובדה שמדובר במחבל פוטנציאלי.

התייעצות מקדימה עם עורך דין תסייע להגביר את הסיכוי להכרה כנפגע פעולת איבה וגם להבטיח פיצויים ראויים יותר עבור הנפגעים.

■ הכותבת היא מומחית בנזיקין, יו"ר ועדת ביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין.