אנליסטים: ההאטה במשק תחריף בעקבות המצב הביטחוני

עידן אזולאי מאפסילון: "יש להניח שנתוני אוקטובר יעידו על החרפת ההאטה, בעיקר בשל התמתנות נוספת בצריכה וגם בשל צמיחה מתונה מאוד בסחר העולמי" ■ רפי גוזלן מ-IBI: "האופן בו מתומחרת ההרעה הנוכחית לוקה בחסר"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

אנליסטים בשוק מעריכים כי ההשפעות של המצב הביטחוני יבואו לידי ביטוי בחודשים הקרובים, וכי ההאטה במשק תחריף.

"נתוני המאקרו שפורסמו בזמן האחרון מעידים על האטה במשק, וזאת עוד לפני השפעת האירועים הביטחוניים", מציין עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון. "יש להניח שנתוני אוקטובר יעידו על החרפת ההאטה, בעיקר בשל התמתנות נוספת בצריכה וגם בשל צמיחה מתונה מאוד בסחר העולמי שתשפיע לרעה על היצוא המקומי. לעת עתה, נראה כי השוק עדיין לא מגלם באופן מלא את הגורמים הללו, אולם סביר להניח שהשוק יגיב לנתונים, אם אלה ימשיכו להצביע על מגמה שלילית", להערכתו.

הלמ"ס: המשק יצמח השנה ב-2.5% בלבד

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, שותף לדעה זו, אך מציין כי האירועים הביטחוניים עדיין לא באים לידי ביטוי בשוק המקומי. בסקירה שפרסם הוא טוען כי "ההידרדרות המהירה במצב הביטחוני בשבועות האחרונים נתפסת עד כה בשוק המקומי כאירוע בעל השפעה מינורית על המשק הישראלי".

לדבריו, "פרמיית הסיכון של המשק הישראלי, כפי שהיא נמדדת באמצעות ה-CDS על ממשלת ישראל ובאמצעות שער החליפין שקל-סל, מוסיפה לנוע סביב רמות שפל. זאת, ככל הניראה מתוך הערכה כי סבבי אלימות הם חלק בלתי נפרד מהמציאות הישראלית, וניסיון העבר הראה כי הם בעלי השפעה מתונה ופוחתת על המשק הישראלי.

גוזלן מוסיף עוד כי "האופן בו מתומחרת ההרעה הנוכחית לוקה בחסר ולו רק בשל פוטנציאל פגיעה משמעותי יותר בביטחון הצרכני ומכאן בצריכה הפרטית, מחוללת הצמיחה העיקרית של המשק הישראלי בשנה האחרונה. לדעתנו רמת השקל הנוכחית מאפשרת לקנות הגנה זולה יחסית מפני החרפה במצב הביטחוני, כך שמבחינת סיכון-סיכוי ראוי לדעתנו להגדיל את רכיב המט"ח בתיק".