התעשיינים: לדחות מסים של חברות כדי להגדיל ההשקעות במשק

שרגא ברוש: "פחת מואץ להשקעות במכונות ובציוד בתעשייה ובענפים נוספים הופעל כבר בעבר, בשנים 2005-2006 ובשנים 2008-2009, וסייע למגזר העסקי להגדיל את ההשקעות"

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, יוצא במהלך חדש בניסיון להגדיל את ההשקעות במשק, על רקע נתונים מדאיגים שמצביעים על האטה.

אתמול (א') פנה ברוש לשר האוצר משה כחלון וקרא לו להחיל מדיניות של פחת מואץ עד סוף 2016, זאת כדי לאפשר תמריץ משמעותי לביצוע השקעות בתעשייה: "הפחת המואץ מקדים את ההוצאות המוכרות לצרכי מס, דוחה חלק מתשלומי מס החברות לתקופה מאוחרת יותר, ותורם לשיפור בתזרים המזומנים של חברות בתקופה שבה מבוצעת ההשקעה. מהלך כזה יאפשר את הגידול בפריון ובצמיחה", כתב ברוש.

לדבריו, מהלך זה יאפשר לחברות להשקיע ברכש של מכונות ייצור ובציוד ושדרוג אמצעים טכנולוגיים, מבלי לפגוע בהכנסות המדינה ממסים. "פחת מואץ להשקעות במכונות ובציוד בתעשייה ובענפים נוספים הופעל כבר בעבר, בשנים 2005-2006 ובשנים 2008-2009, וסייע למגזר העסקי להגדיל את ההשקעות. מדובר אך ורק בדחייה של תשלום מס החברות לתקופה מאוחרת יותר, ללא התחייבות תקציבית של המדינה וללא ירידה בהכנסותיה בטווח הארוך", כתב ברוש לכחלון.

ברוש קורא לשר האוצר להחיל את הפחת המואץ בשיעור של 100% באופן מיידי, וזאת עד לסוף השנה הבאה. "חלה עלינו החובה לעודד את ההשקעות במשק כחלק מהמלחמה למען עידוד הצמיחה. זה מהלך נוסף שיוביל לכך שהמשקיעים יבואו לישראל ויסיטו השקעות שתכננו במקומות אחרים בעולם - אלינו. במצב הנוכחי קיימת ירידה חדה בהשקעות ואנו עדים לירידה בצמיחה, לצד ירידות בייצוא הישראלי. ישראל היא מקום קשה להשקעה, בין השאר על רקע רגולציה נרחבת, התייקרות הייצור והתייקרות שכר העבודה. אנחנו מחכים כעת למשרד האוצר", אמר ברוש.

ברוש הציג לכחלון נתונים ולפיהם במהלך המחצית הראשונה של 2015 נרשם קפאון בהיקף ההשקעות במכונות ובציוד בכלל ענפי המשק, וזאת ביחס למחצית הראשונה של 2014. זאת, לצד המשך מגמה של עלייה זניחה בלבד בהיקף ההשקעות במשק בשיעור של 1.4% ב-2014, לאחר ירידות חדות בהשקעות ב-2012 וב-2013 בשיעורים של 4.8% ו-9% בהתאמה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד האוצר בוחן בימים אלו כלים שונים להגברת ההשקעות והייצוא, ויפעל כאשר יתקבלו החלטות בנושא".