"המשכנתאות מהוות סיכון גדול יותר לבנקים מהרפורמות"

קונסטנטינוס קייפרוס, סמנכ"ל וקצין אשראי בכיר במודי'ס, מעריך שבנק ישראל ידאג ליישום הדרגתי של רפורמות כחלון כדי שלא לפגוע ביציבות הבנקים, ומשאיר סימן שאלה באשר לעתיד דירוג האשראי של הבנקים לאחר יישום הרפורמות

הרגע המבדח ביותר היום (ג') בכנס פורום שוק החוב של מידרוג (שלוחת מודי'ס בישראל) בבורסה בת"א, היה כאשר אחד מנציגי מודי'ס העולמית שאל את הקהל (שהורכב מכלכלנים ואנשי שוק ההון) מי מהם חושב שהרפורמות הפיננסיות שמקדם שר האוצר משה כחלון יגדילו את התחרות בבנקים. איש לא הרים את ידו. כשהוא שאל מי חושב שהרפורמות לא יועילו לתחרות - כמעט כולם הצביעו. צחוק רם התפרץ באולם הכנסים.

בזמן שהבנקאים במתח גדול לקראת פרסום דוח שטרום ביום רביעי הבא, בשוק ההון מטילים ספק ביכולתן של רפורמות כחלון לחולל שינוי של ממש במערכת הבנקאית. עם זאת, קונסטנטינוס קייפרוס, סמנכ"ל וקצין אשראי בכיר במודי'ס, נשמע זהיר יותר. בריאיון ל"גלובס" הוא טוען שאין סכנה לדירוג האשראי של הבנקים בטווח של שנה וחצי לפחות, ומביע יותר חשש משוק המשכנתאות המשתולל מאשר השלכות הרפורמות על הבנקים.

"מטרת הרפורמות של האוצר היא להגביר את התחרות וזה יהיה טוב לכלכלה ולציבור רק אם אפשר יהיה ליישם את זה באופן מוצלח", אומר קייפרוס בריאיון ל"גלובס". "אבל מבחינת הבנקים, הרפורמות ייצרו יותר אתגרים. רווחי הבנקים יהיו תחת לחץ גדול יותר. בניגוד לדעה הרווחת בציבור לפיה הבנקים בישראל רווחיים מאוד, כשאנחנו משווים אותם למערכות בנקאיות אחרות בעולם ניתן לראות שהם לא כאלה רווחיים. יהיה פה שילוב של כמה גורמים שיוסיפו לחץ על רווחי הבנקים, כמו למשל, אובדן נתחי שוק לטובת שחקנים חדשים וירידת מחירים, אבל כרגע זה בשלב מוקדם ולא יודעים עד כמה זה יהיה מוצלח או איך זה יתפתח".

 

בדומה לעמדת בנק ישראל והאוצר, גם קייפרוס טוען שהרפורמות הן מהלך מבורך לצרכן הישראלי, אך יש ליישם אותן בזהירות ובהדרגתיות כדי לא לערער את יציבות המערכת. "עוד תחרות תועיל לצרכן, אבל חייב להיות איזון בין התועלת לצרכן לבין הכלכלה ולדאוג שזה לא יערער את יציבות הבנקים".

- אתה חושב שלרפורמות הללו יהיה אפקט כה גדול על הבנקים עד כדי ערעור היציבות?

"לא, אבל הייתי אומר שחייבים להבטיח מראש שהמהלך הזה לא יערער את יציבות הבנקים. אני לא אומר שיהיו לכך השלכות גדולות כי בשוק מונופוליסטי קשה לעשות שינויים דרמטיים. אני לא חושב שזה יסכן את היציבות הפיננסית, אבל זה כן ישפיע על הבנקים".

קייפרוס לא חוסך שבטו גם מהבנקים וטוען שעליהם להתייעל: "לבנקים בישראל יש הוצאות גבוהות מאוד. זו הבעיה העיקרית, כי אם יש הוצאות גבוהות אז הרווחיות לא כזו טובה ויש לחץ להגדיל את ההכנסות. הם צריכים לעשות יותר כדי להקטין הוצאות. כשמשווים את הבנקים בישראל למערכות אחרות בעולם רואים שהם פחות יעילים".

- חלק מהבנקאים מביעים חשש לא מהרפורמות עצמן אלא מהקצב שבו הם יצטרכו ליישם אותן. הם חוששים שזה יהיה מהיר כמו בסלולר. יש באמת מקום לחשש הזה?

"עד כה הניסיון מראה שלבנקים בישראל יש רגולטור טוב. בנק ישראל זהיר והוא היה יעיל מאוד בנקיטת צעדים, כמו למשל, ההגבלות בשוק המשכנתאות שנועדו לרסן את הסיכון. בנק ישראל יישאר הרגולטור של הבנקים ואני לא מצפה לראות שינויים שיסכנו אותם. כמובן שאף פעם אי-אפשר לדעת, אבל אם בנק ישראל הוא הרגולטור אנחנו מרגישים שלא יהיה סיכון".

- במבט קדימה, שנים קדימה, האם יש סכנה לדירוג הבנקים או לתחזית הדירוג בגלל הרפורמות?

"אנחנו מחזיקים היום בתחזית דירוג יציבה לבנקים כי אנחנו חושבים שיש להם נזילות טובה ותנאי האשראי הם טובים. ישנם סיכונים הקשורים לשוק המשכנתאות, אבל הכלכלה צומחת ובגלל זה התחזית יציבה. מעבר לשוק המשכנתאות יש סיכונים אחרים כמו היעילות הנמוכה והרווחיות המתונה, ואם זה יידרדר עוד יותר זה יכול להגביר את הלחץ. אבל לשנה וחצי הקרובה, אנחנו מרגישים בנוח עם תחזית הדירוג".

- אז הרפורמות לא ישפיעו בכלל על דירוג הבנקים, גם לא בטווח ארוך יותר?

"אי-אפשר לדעת כרגע כי אנחנו לא יודעים בדיוק מה כוללות הרפורמות. יש הערות כלליות, אבל צריך לראות את הפרטים ונבצע הערכה מחדש כשזה יקרה".

בנוגע לשוק המשכנתאות שבדרך לשבור השנה שיא בהיקפי ההלוואות, קייפרוס נשמע נחרץ יותר. לדבריו, "בכל הנוגע לשוק המשכנתאות, הסיכון טמון במחירי הדירות. ראינו כאן עלייה עקבית במחירי הדירות וירידה ביכולתם של הקונים הישראלים לרכוש דירות. אמנם ראינו את בנק ישראל נוקט בצעדים כדי למזער את הסיכון בתיקי המשכנתאות, אך עדיין ישנו סיכון בגלל שמחירי הדירות ממשיכים לעלות. זה נושא שאנחנו עוקבים אחריו מקרוב".

- כולם מפחדים מהרפורמות, אולי צריך לפחד יותר מהמשכנתאות?

"עבורנו, המשכנתאות הן סיכון גדול יותר כרגע".

גם מלינה סקורידו, אנליסטית הבנקים הישראלים במודי'ס שהשתתפה היום בכנס של מידרוג, הביעה חשש כבד יותר מהמשכנתאות ואמרה בין היתר כי "תיקון חד במחירי הדירות עלול להוביל לחדלות פירעון במשכנתאות". היא הזהירה מ"רמת סיכון גבוהה" בהיקף המשכנתאות שנוטלים רוכשי הדירות בהשוואה לשווי הנכסים (LTV - Loan to Value), אך לצד זאת הדגישה את הצעדים שנקט בנק ישראל לרסן את השוק.

- האם יש עוד מקום לצעדים נוספים מצד בנק ישראל בשוק המשכנתאות?

קייפרוס: "כשראינו עלייה בסיכון הצעדים של בנק ישראל היו הדרגתיים, וכן - אנו מצפים לראות עוד צעדים אם הסיכון יגדל עוד יותר".