השיח על רבין במדיה החברתית: תיאוריות קונספירציה על הרצח

השיח במדיה החברתית על רה"מ המנוח עלה ב-50% בשנה האחרונה, כך עפ"י מחקר של חברת Vigo עבור "גלובס" ■ רבע מהפוסטים עוסקים בטענה שלא כל המידע בנושא על הרצח נמסר לציבור

חמישית מכלל הפוסטים בעברית על ראש הממשלה המנוח יצחק רבין בשנה האחרונה ברשתות החברתיות בישראל עוסקים בתיאוריות קונספירציה סביב הרצח.

על-פי מחקר שערכה חברת Vigo עבור "גלובס", ב-23% מכלל הפוסטים עולה הטענה שלא כל המידע באשר לרצח שאירע לפני 20 שנה נמסר לציבור, ושאנחנו עדיין לא מודעים לכל האמת בהקשר לרצח.

מתוך הפוסטים הללו רק מעטים, פחות מ-5%, מרחיקים לכת וטוענים כי לא יגאל עמיר הוא שרצח את רבין ז"ל.

שמו של ראש הממשלה הנרצח אוזכר השנה ב-60 אלף פוסטים במדיה החברתית - עלייה של 50% מהשנה שעברה. על-פי רביב טל, מנכ"ל Vigo, מקור העלייה המשמעותית בעיסוק בנושא נובעת מהשימוש הרב בדמותו בתקופת הבחירות האחרונה, מימין ומשאל.

מעיבוד הנתונים עולה כי דמותו של רבין קיבלה הילה סמלית בעיקר. באופן מובהק ניתן לקבוע כי אין קונצנזוס סביב מי שהיה ראש הממשלה, שר ביטחון ורמטכ"ל.

רבין ברשת
 רבין ברשת

ההסתה עדיין כאן

מתוך כלל הפוסטים שנסקרו במהלך השנה, 60% מציגים את רבין באור חיובי, ואילו 40% עוסקים בפגמים של ממשלת רבין או של הרצח עצמו.

כ-7 מתוך כל 10 פוסטים מתייחסים לרצח רבין או לממשלת רבין באופן שמשתמש ב"רבין" להבעת עמדה פוליטית או חברתית. רבע מהשיח מזכיר את ממשלת רבין כממשלת השמאל האחרונה וכנקודת מפנה בפוליטיקה הישראלית; גם שם - 60% מהשיח מתבצע על-ידי השמאל, שרואה בממשלת רבין את נקודת האור האחרונה בישראל, ואילו 40% מהשיח מתבצע על-ידי הימין, שרואה בה את מקור הטעויות ביחסי ישראל והפלסטינים.

רק 10% מהפוסטים ברשת מתייחסים למורשת רבין והחשיבות הערכית שלה, רובם נכתבים לקראת ימי הזיכרון.

עוד נמצא כי ההסתה שפשתה בימים שקדמו לרצח לא משה מהעולם. כ-3,000 מהפוסטים שנכתבו רק בשנה האחרונה כללו ביטויים מוכרים כמו "פושעי אוסלו", "רבין בוגד" והתייחסות אוהדת לרצח. המסיתים אינם מתחבאים, ומרבית הדעות הקיצוניות נגד רבין נכתבות על-ידי פרופילים אמיתיים ומזוהים ברשת.

מרבית האזכורים של רבין, 60%, נרשמים בפייסבוק. זירות מובילות נוספות הן הפורומים (18%), טוויטר (16%), טוקבקים (5%) ובלוגים (1%).

עוד אמר טל כי "רבין הפך לסמל במדיה החברתית, עם היקף אזכורים גבוה יותר מכל איש ציבור שהלך לעולמו. עם זאת, מרבית האזכורים אינם משמשים לזיכרון ולמורשת - כי אם לשימוש פוליטי, חברתי ואישי - שבו רבין נתפס כמושג ולא כאדם. מרבית הגולשים רואים ברבין סמל לנקודת מפנה חשובה בהסתה ובאלימות. לכן, מפתיע שלמרות ראייה זו נמצאו ברשת פוסטים רבים כל-כך, שממשיכים ללבות את ההסתה והגזענות, מבלי שיוקיעו אותם".