נדחתה בקשת פורטיסימו וצביקה בארינבוים לפירוק חברת ישראל 18

ישראל 18 התחייבה שלא לבצע דיספוזיציה בנכסיה ובנכסי חברות הקבוצה, בכובעה כבעלת מניות בהן, וזאת עד למועד תשלום החובות

צביקה בארינבוים ויובל כהן / צילום: יוסי כהן ואיל יצהר
צביקה בארינבוים ויובל כהן / צילום: יוסי כהן ואיל יצהר

בית המשפט סירב לאשר את בקשת הפירוק לחברת ישראל 18, שהגישו נושיו של בעל השליטה הקודם בחברה, אלכסנדר גרנובסקי. כיום שולט בחברה איש העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי, שרכש מגרנובסקי בקיץ האחרון את השליטה בחברה תמורת סכום לא ידוע.

ישראל 18 היא חברה פרטית שעומדת בראש הפירמידה שבאמצעותה שולט גורטובוי בחברות בי.ג'י.איי, בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) וחברת המזון ויליפוד, שהיא הפעילות המרכזית ולמעשה היחידה בקבוצה. החברה התנגדה לבקשת הפירוק שהוגשה נגדה.

את הבקשה למינוי מפרקים זמניים הגישו כאמור הנושים, בראשות קרן פורטיסימו (שמוביל יובל כהן) וצביקה בארינבוים. החובות של גרנובסקי לפורטיסימו, לבארינבוים ולנושים נוספים עומדים על כ-50 מיליון שקל, מחצית מהסכום חוב לקרן פורטיסימו.

בעל השליטה החדש בישראל 18 התחייב עם קבלת הבעלות בחברה, ביולי השנה, לקחת על עצמו את חובותיו הפרטיים של גרנובסקי. עם זאת, במהלך השבועות האחרונים רק חלק מהחוב שולם לנושים, וגם חלק זה לא שולם במועד.

אתמול (ג') נערך בבית המשפט המחוזי בחיפה דיון בנושא, ובו הודיעה ישראל 18 על כוונתה לפרוע את הסכומים שמועד פירעונם חלף עד 29 באוקטובר (כלומר, עד סוף השבוע הבא). בד-בבד, ישראל 18 התחייבה שלא לבצע דיספוזיציה בנכסיה וכן בנכסי חברות הקבוצה, בכובעה כבעלת מניות בהן, וזאת עד למועד ביצוע התשלום.

על רקע התחייבויות החברה, בית המשפט סירב כאמור לבקשה למנות מפרקים זמניים לחברה.

גרנובסקי, איש עסקים יהודי-אוקראיני, רכש ב-2012 את השליטה בבי.ג'י.איי מבארינבוים, ומאוחר יותר גם את השליטה באמבלייז, בעסקה של 60 מיליון דולר, מידי נפתלי שני ופורטיסימו. חלק מהתשלומים הדחויים במסגרת העסקאות הללו לא שולם עד היום.

לאחר ניסיון כושל להשתלט על קונצרון אי.די.בי, רכש גרנובסקי את חברת המזון ויליפוד מהאחים ויליגר, תמורת כ-288 מיליון שקל - גבוה פי שלושה משווי ההחזקה כיום.

צרות גם למחזיקי האג"ח בבי.ג'י.איי

במהלך מסע הקניות שלו נקלע גרנובסקי לקשיי נזילות בשל המשבר באוקראינה שפגע בנכסיו שם. הוא ניסה להכניס שותפים לעסקיו בארץ ולקבל הלוואה, לשם עמידה בתשלום החוב למחזיקי האג"ח של בי.ג'י.איי, אך המהלכים לא צלחו, בשל הליך משפטי שפתח נגדו בנק ממזרח אירופה בגין חוב (הליך שהסתיים בפשרה).

נכון להיום, מחזיקי האג"ח של בי.ג'י.איי, אשר להם חייבת החברה כ-35 מיליון שקל, פועלים בניסיון לחזק את הבטוחות להבטחת החוב. מחזיקי האג"ח עשויים במקרים מסוימים לבחון אפשרות של נקיטת הליכים משפטיים ודרישה להעמדת האג"ח לפירעון מיידי. הנושים מתבקשים להצביע עד היום בנושא.

"העובדה כי החברה אינה מצליחה להעביר את כספי הפיקדונות המופקדים בבנק האוסטרי (11 מיליון דולר) המשועבדים לטובת מחזיקי האג"ח לחשבון הנאמנות המשועבד, וזאת לצורך שמירת זכויותיהם של מחזיקי איגרות החוב, מעלה חשש כי החברה אינה מנהלת את עסקיה בצורה סדירה ונאותה, וכי היא אינה שומרת את נכסיה במצב טוב ותקין", נכתב בדיווח שפורסם מטעם מחזיקי האג"ח. לדבריהם, שימוש בכספי הפיקדון בלי אישור מחזיקי האג"ח יהווה הפרה יסודית.