פריגו מתייעלת כדי להתגונן ממיילן: תפטר כ-800 עובדים

לפי הערכות, רק מעטים מהמפוטרים יהיו מבין עובדיה בארץ בדיון השבוע בכנסת נטען שהשתלטות של מיילן עלולה לגרום לסגירת מפעלי פריגו בנגב

חברת התרופות פריגו  תפטר 6% מעובדיה - כ-800 עובדים ברחבי העולם. מהלך זה מגיע כחלק מצעדים שהיא נוקטת להשגת ערך עבור בעלי המניות שלה, שיהיה רב יותר, לדבריה, מזה שמציעה להם ענקית תרופות אחרת, מיילן, בניסיון ההשתלטות שלה על פריגו. מיילן מבקשת להשתלט על פריגו בעסקה של 24.8 מיליארד דולר, מהלך שדירקטוריון פריגו מתנגד לו בתוקף. לבעלי מניות פריגו נותרה תקופה של מספר שבועות להחליט אם להיענות להצעת מיילן או להתנגד לה.

לצד דוחות הרבעון השלישי שפורסמו היום, פריגו עדכנה על צעדים בהם היא נוקטת במטרה לייצר צמיחה רווחית משמעותית בהכנסות מ-2016 והלאה. בסך הכול, פריגו מצפה לתועלת בסך כולל של 175 מיליון דולר עם השלמת התוכנית. נוסף על כך, רכישה עצמית של מניות בהיקף 500 מיליון דולר שתושלם השנה, תתרום להערכת החברה לעלייה של 15 סנט ברווח הנקי למניה כך שפריגו תציג רווח מתואם של 9.45 דולר למניה ב-2016 - עלייה של 22% מהצפוי ב-2015.

בארץ פריגו מעסיקה כ-1,200 עובדים, ועל פי הערכות, ההשפעה של הפיטורים על העובדים בארץ תהיה זניחה יחסית, משום שהשינויים יהיו בעיקר בפעילויות שאינן קשורות לישראל. לפי מצגת שפרסמה החברה, עיקר הפיטורים (69%) יגיע ממכירת פעילות הוויטמינים בארה"ב ו-31% - משינויים במבנה הארגוני. כך שניתן להעריך שבארץ היקף הפיטורים יהיה נמוך מ-6%, אם בכלל.

נזכיר שרק השבוע נערך בוועדת הכספים של הכנסת דיון בנושא ניסיון ההשתלטות של מיילן והשפעתו על עובדי פריגו, ובו טענו חברי הכנסת שהשתלטות מיילן עלולה לגרום לסגירת מפעלי פריגו בנגב ופיטורי מאות עובדים, לטובת העברת הפעילות להודו. "זה 'פיגוע' לתושבי הדרום", הגדירה זאת ח"כ שלי יחימוביץ' בדיון.

מניית פריגו נסחרת בניו יורק ובת"א, בורסה שאליה הצטרפה לפני עשור כשרכשה את חברת התרופות המקומית אגיס. בעקבות הרכישה החליפה מניית פריגו את מניית אגיס בבורסה ומאז היא חלק מהמדד המוביל ת""א 25.

תוכנית לרכישה עצמית של מניות

"הפעולות שאנו מכריזים עליהן היום הן צעד נוסף באסטרטגיה שלנו למנף את הפלטפורמה הגלובלית שבנינו", אמר יו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא. בין הצעדים שפריגו מתכננת לבצע: קונסולידציה של שרשרת האספקה הגלובלית שלה ותהליכי הרכש לתוך מרכז אחד שימוקם באירלנד - צעד שיניב לה הטבות מס וחיסכון, בסך כולל של 105 מיליון דולר בשנה; ביטול כפילויות במבנה הארגוני שלה, תוך הבטחה לשמור על החדשנות והאיכות, בחסכון שנתי של 35 מיליון דולר; וכן שינויים בפורטפוליו המוצרים שלה, כולל מכירת פעילות הוויטמינים ותוספי התזונה בארה"ב במטרה לשפר את שולי הרווח - עם תועלת שנתית בסך 35 מיליון דולר.

נוסף על כך, פריגו הודיעה על תוכנית בהיקף של 2 מיליארד דולר לרכישה עצמית של מניות: 500 מיליון דולר עד סוף 2015 ועוד 1.5 מיליארד דולר לתקופה של עד שלוש שנים. במחיר הנוכחי של מניית פריגו, מדובר על כ-12.9 מיליון מניות פריגו, שמהוות 8.8% מהון המניות של פריגו. לדברי פאפא, "אנחנו פועלים על מנת להבטיח שנפיק את התועלת המלאה מהפלטפורמה הגלובלית שלנו, ונמשיך להציג צמיחה חזקה ברווח ויצירת ערך לבעלי המניות".

בינתיים, ברבעון השלישי, פריגו רשמה הכנסות נמוכות מאלו שצפו האנליסטים, אך עקפה את תחזיות הרווח. פריגו סיכמה את הרבעון עם הכנסות של כ-1.3 מיליארד דולר, צמיחה של 41.3% בהשוואה לרבעון המקביל, כולל צמיחה מכובדת בתחום הפעילות המרכזי - בריאות לצרכן - ובתחום תרופות המרשם. הרווח הנקי הרבעוני גדל ב-16.9% לכ-113 מיליון דולר, והרווח הנקי המתואם צמח ב-37.8% ל-258 מיליון דולר, שהם 1.76 סנט למניה, 3 סנטים מעל תחזיות השוק.

בתחום ה-specialty, שכולל רק את התמלוגים שפריגו מקבלת על מכירות תרופת טיסברי לטיפול בטרשת נפוצה, נרשמה ירידה של 8.1% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל. פריגו מקבלת את התמלוגים מחברת ביוג'ן מאז שרכשה את Elan לפני כשנתיים. אלאן הייתה שותפתה של ביוג'ן לשיווק התרופה.

כחלק מניסיונה לשכנע את המשקיעים להתנגד לעסקת מיילן, פריגו הציגה בפני המשקיעים את אסטרטגיית ה"בסיס פלוס פלוס פלוס" שלה: עסקיה הקיימים של פריגו, וה"פלוסים": מעבר של תרופות ממעמד של תרופות מרשם לתרופות שנמכרות ללא מרשם רופא, ביצוע רכישות, ואפסייד מתרופת הטיסברי. האפסייד היה עשוי להגיע מהרחבת ההתוויה של התרופה, אך אתמול עדכנה ביוג'ן שניסוי שערכה בתרופה לטרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית (SPMS) לא השיג את יעדיו, ובתגובה איבדה מניית פריגו 4.5%. ב-UBS כתבו כי "זו בהחלט אכזבה (לפריגו), אך זה לא משנה את התמונה, משום שהתייחסנו להצלחה בניסוי ב-SPMS אך ורק כאפסייד".