ארה"ב: לישראל זכות להתגונן, אך פלסטינים מתים מירי ישראלי

שגרירת ארה"ב באו"ם: "אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ואנו אבלים על נטילת חיי חפים מפשע במכוון וללא היגיון. אנו גם מביעים דאגה עמוקה ממותם ופציעתם של פלסטינים מאש חיה של כוחות הביטחון ■ דני דנון, שגריר ישראל באו"ם: צריך שינוי בסטטוס קוו - במועצת הביטחון ■ הנציג הפלסטיני באו"ם: ישראל רודפת אחר ילדים ברחובות ויורה בגבם

דני דנון / צלם: איל יצהר
דני דנון / צלם: איל יצהר

במלאכת מחשבת של אריגת תגובה מאוזנת על הידרדרות המצב הביטחוני בישראל, הצליחה שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר, גם להביע תמיכה בישראל על מאמציה לבלום את גל הטרור וגם לגנות אותה נמרצות בגין מאמצים אלה - והכל בשני משפטים צמודים.

בנאום במושב של מועצת הביטחון על המצב במזה"ת, אמש (ה'), אמרה פאואר: "אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ואנו אבלים על נטילת חיי חפים מפשע במכוון וללא היגיון. אנו גם מביעים דאגה עמוקה ממותם ופציעתם של פלסטינים מאש חיה של כוחות הביטחון הישראליים ואנו קוראים לישראל לנקוט צעדים כדי למנוע הסלמת האלימות".

"הבענו גם את דאגתנו הגוברת מהתגברות האלימות של מתנחלים ישראלים נגד פלסטינים ונגד רכוש פלסטיני בגדה המערבית", הוסיפה פאואר.

כדבריה: "כמו תמיד, יש חשיבות קריטית לכך שיעשה כל מאמץ אפשרי כדי להימנע מאבדן חיים ללא צורך, להגן על חפים מפשע, לפוגג מתיחויות ולהחזיר את הרגיעה על כנה".

"בטווח המיידי, אנו קוראים לכל הצדדים לנקוט צעדים חיוביים כדי לחדש את הרגיעה ולהפחית את המתיחות", אמרה השגרירה. "בהקשר זה אנו מקדמים בברכה את מחויבותן של ישראל וירדן לשמור על הסטטוס-קוו בהר הבית, ואנו מביעים תמיכה נמרצת במאמצי כל הצדדים לוודא שהסטטוס-קוו אכן יישמר. ראש הממשלה נתניהו הביע מחויבות פומבית לכך".

"בטווח ארוך יותר, אנו מוסיפים להיות מודאגים מכך שהמגמות בשטח - לרבות האלימות ופעילות ההתנחלויות והמאחזים - יפגעו במידה מסוכנת ביכולת הקיום של פיתרון שתי מדינות", הוסיפה פאואר. "... ארה"ב ושותפותיה תומכות בצעדים קונקרטיים שיסייעו בייצוב המצב, יקדמו את פיתרון שתי המדינות ויחדשו את התקווה... ליזמות מדיניות משמעותיות, בייחוד באזור C, עשויה להיות חשיבות קריטית בהגברת יכולתה של הרשות הפלסטינית להתמודד עם האתגרים הכלכליים והמוסדיים שעימם היא נאלצת להתמודד. אפשר לעשות זאת, ובה בעת לכבד את צרכי הביטחון הלגיטימיים של ישראל".

יודגש, שבפתח נאומה הביעה פאואר הבנה ואהדה לתחושות אזרחי ישראל והפלסטינים. "מעל ישראל, ירושלים, הגדה המערבית ועזה מרחף ענן של פחד", היא אמרה. "ילד ישראלי אמר לעיתונאי: 'אני לא מרגיש בטוח יותר. אני בודק מי נמצא מסביבי. אני רוצה לדעת מי נמצא מאחוריי'. וצעיר פלסטיני אמר: 'אתה נמצא בחשש מתמיד שמישהו יצעק, ערבי, ערבי, ומישהו יירה בך בלי שעשית דבר'".

משלחת ישראל באו"ם נמנעה מתגובה על אקרובטיקת האיזון המילולי של השגרירה האמריקאית, אך גורמים ישראליים הצביעו על הקטע הבא בנאומו של דני דנון, השגריר החדש של ישראל באו"ם, שדיבר זמן מה לפני פאואר במושב מועצת הביטחון, כמענה אפשרי.

"בששת השבועות שחלפו, נשטפו רחובות ישראל בגל טרור ברברי ואני מאוכזב מכך שכל מה שמגיע לאוזניי הן קריאות לשים קץ למעגל האלימות", אמר דנון. "הרשו לי להבהיר דבר אחד - זה אינו מעגל אלימות. מדובר רק בהתקפות ללא פרובוקציה נגד ישראלים ללא שום סיבה למעט העובדה שהם יהודים שחיים במולדתם ההיסטורית. כמו לכל מדינה, לישראל יש זכות וחובה להגן על אזרחיה וזה בדיוק מה שהיא עושה. כל מדינה, שאזרחי היו מותקפים ברחובות על בסיס יום-יומי, היתה נוהגת בדיוק באותה דרך".

בנאומו הזכיר דנון את הקשר האישי שלו לטרור: "אבי, יוסף דנון, נפצע קשה כאשר שירת במילואים בעמק הירדן. הוא ספג פציעות קשות בראשו וסבל מאובדן שמיעה. הוא נפטר לאחר מאבק ארוך וכאוב. זה היה טרגדיה לי ולמשפחתי. אני חוויתי אישית את סבל המלחמה".

"גברים, נשים וילדים נקטלים, או נהפכים בעלי מום, ברחובות ערי ישראל, לאור היום", קרא דנון. "טרוריסטים פלסטיניים בוחרים את קורבנותיהם הישראליים באקראי והם משתמשים בסכינים ובאבנים, בקופיצים, במברגים ואפילו במכוניות במשקל שני טונות כדי לשפוך דם קרבנותיהם. הישראלים יודעים, שהם עלולים ליפול קרבן להתקפה בכל מקום ובכל זמן, ללא אזהרה, וללא רחמים. מחיפה עד באר-שבע,, מתל-אביב עד ירושלים, ישראלים מתהלכים בשכונותיהם כשהם מביטים מעבר לכתף, כדי לראות מי מגיח מאחור. אנשים חוששים לעצור ולשתות קפה בדרך לעבודה, או אפילו לנסוע בתחבורה ציבורית... זו המשמעות האמיתית של טרור".

דנון קרא לאו"ם "להפסיק לעשות הנחות לפלסטינים" ולהטיל עליהם את האחריות למתרחש. "המקום היחידי שבו צריך לשנות את הסטטוס-קוו הוא באו"ם", אמר השגריר."הארגון חייב לשים קץ לנוהל השגרתי שלו לקרוא לשני הצדדים לגלות איפוק, ולהכריז בבירור: יש רק צד אחד שמחולל את גל הטרור". הוא הבהיר, שישראל מחויבת לשמור על הסטטוס-קוו בהר הבית.

ריאד אל מאליקי, שר-החוץ בממשלת הרשות הפלסטינית, הכריז בדיון כי על מועצת הביטחון מוטלת אחריות "חוקית ומוסרית" לספק הגנה לפלסטינים מפני "פשעי המלחמה של הכובשים".

הוא אמר, שהתנהלות ישראל בשטחים מהווה הפרה של אמנת ז'נווה, שמחייבת מדינות להבטיח את ביטחונה של האוכלוסיה האזרחית בשטח כבוש. הוא טען, שגופים של ממשלת ישראל, וכן "מיליציות של המתנחלים" תוקפים מדי יום את חאראם אל שריף (הר הבית) וההגבלות שמטילה ישראל על כניסת מתפללים מוסלמים לאתר הן בבירור הפרה של הסטטוס-קוו.

בנפרד, במסיבת עיתונאים ליד אולם המועצה, אמר הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, כי ישראל רודפת אחר ילידים פלסטיניים ברחובות ויורה בגבם.