וול סטריט סגרה שבוע רביעי של עליות הודות להורדת הריבית בסין

זינוקים במניות גוגל, מיקרוסופט ואמזון בעקבות הדוחות שעקפו את התחזיות ■ מדד S&P 500 סיכם את השבוע בעלייה של 2.1% ועבר לעליות בתקופה של שנה ■ הנאסד"ק עלה ב-2.3% ורשם את העלייה השבועית החזקה מאז יולי

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

הורדת ריבית מפתיעה בסין ודוחות טובים מהצפוי של ענקיות הטכנולוגיה אמר לאחר סגירת המסחר שלחו את המדדים המובילים בוול סטריט לראלי ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי (ו'), ולשבוע רביעי ברציפות של עליות. זאת גם על רקע דבריו המעודדים של יו"ר הבנק המרכזי האירופי מאתמול, שלפיהם הוא שוקל להגדיל את ההרחבה הכמותית. היום לא פורסמו נתוני מאקרו, ועונת הדוחות לרבעון השלישי המשיכה במלוא המרץ. בבורסות אירופה וגם באסיה נרשמו היום עליות חדות.

מדד S&P 500 עבר היום לטריטוריה החיובית בשנה האחרונה, לאחר עלייה שבועית של 2.1%. הדאו ג'ונס מחק את רצף הירידות שרשם באוגוסט האחרון.

מדד נאסד"ק עלה היום ב-2.3%, ורשם עלייה שבועית של 3%, השבוע החזק ביותר מאז יולי.

אמש לאחר הסגירה דיווחו החברות גוגל (או בשמה החדש, אלפאבית), מיקרוסופט ואמזון על התוצאות הכספיות לרבעון השלישי, והיכו את תחזיות השוק ומניותיהן זינקו במסחר המאוחר. המניות השפיעו לטובה גם על הסנטימנט היום ומשכו את השוק מעלה.

היום דיווחו החברות פרוקטר אנד גמבל, אמריקן איירליינס, רויאל קאריביאן, ועוד.

אתמול המדדים סיימו בעליות חדות על רקע דוחות כספיים טובים שפורסמו לפני הפתיחה, ובהמתנה לדוחות חזקים אחריה. גם דברים של נגיד ה-ECB מריו דרגי הוסיפו לאופטימיות. יו"ר הבנק המרכזי האירופי אמר אתמול לאחר הותרת הריבית באירופה על כנה, כי הבנק "יבחן מחדש" את תוכנית ההקלה הכמותית בפגישתו בחודש דצמבר. זאת, על רקע ההערכות בשווקים בתקופה האחרונה לפיהן דרגי ירחיב את היקפי רכישות האג"ח. "אנחנו מוכנים לפעול עם נידרש לכך", אמר דרגי. "אנו פתוחים לבחון תפריט שלם של כלים מוניטריים". הסיבה לבחינה מחדש של התוכנית היא הנתונים הכלכליים המעידים על כך שאירופה מתקשה לצאת מהמשבר ובתוך כך איום האינפלציה אינו קיים למעשה. נכון להיום, הבנק המרכזי רוכש אג"ח ב-60 מיליארד אירו בחודש והתוכנית אמורה להימשך עד ספטמבר 2016.

"בהתבסס על דברי דרגי מאתמול, ובמיוחד תחזיותיו לכלכלת אירופה ולאינפלציה, זה אך הגיוני שהבנק האירופי יכריז על הגדלת רכישות האג"ח שלו כבר בישיבת הריבית הבאה", אמר הכלכלן הבכיר בן מאי מ-Oxford Economics.

דרגי הוא לא נגיד הבנק המרכזי היחידי שיהיה במוקד המסחר בשווקים בימים הקרובים. ביום רביעי הקרוב ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב תסיים את ישיבתה בת היומיים ותכריז על המדיניות המוניטרית. הריבית לא צפויה לעלות בישיבה הקרובה לראשונה מזה כעשור, אבל בהחלט ייתכן והנגידה ג'נט יילן תרמוז על כוונות הבנק להעלאה ראשונה - השנה או רק ב-2016.

גם הבנק המרכזי ביפן יכריז ביום שישי הבא על המדיניות המוניטרית, ולפי הערכות הוא ישיק חבילת תמריצים חדשה לשווקים.

מצעד המדווחות

פרוקטר אנד גמבל דיווחה היום על ירידה של 1% במכירות ברבעון השלישי. החברה צופה חזרה לצמיחה במכירות ברבעון הנוכחי. החברה דיווחה על עלייה ברווחים ל-2.6 מיליארד דולר, או 91 סנט למניה, לעומת 1.99 מיליארד דולר או 69 סנט למניה ברבעון המקביל - מעל לתחזיות האנליסטים.

אמריקן איירליינס כמעט הכפילה ברבעון השלישי את רווחיה, והציגה רווח של 1.7 מיליארד דולר, או 2.49 דולר למניה, בעיקר כתוצאה מירידה במחירי הדלק. זאת לעומת 942 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2014, או 1.28 דולר למניה. מדובר ברווח הרבעוני הגבוה בתולדות החברה.

רויאל קריביאן דיווחה על רווח של 2.84 דולרים למניה ברבעון השלישי, לעומת תחזית לרווח של 2.71 דולרים למניה. המכירות צמחו ב-5.4% ל-2.52 מיליארד דולר. החברה מעלה את תחזית הרווח לשנה כולה ל-4.8 דולרים למניה.

ווירלפול היכתה ברבעון השלישי את תחזיות הרווח ודיווחה על רווח של 235 מיליון דולר, או 2.95 דולרים למניה, לעומת 230 מיליון דולר או 2.88 דולר למניה ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עלה ל-3.45 דולרים למניה, הרבה מעל לתחזית ל-3.29 דולרים למניה. ההכנסות צמחו ב-9.4% ל-5.28 מיליארד דולר, מתחת לתחזית של 5.41 מיליארד דולר.

אמש גוגל (אלפאבית) דיווחה על רווח והכנסות שעקפו את תחזיות האנליסטים והודיעה גם על רכישה עצמית של מניות בהיקף 5 מיליארד דולר.

גם תוצאות מיקרוסופט עקפו את תחזיות האנליסטים בוול סטריט, למרות שהחברה רשמה ירידה במכירות. בתוך כך, היום נודע כי מיקרוספט פיטרה בשבוע האחרון כ-1,000 עובדים, בהמשך לפיטורי התייעלות של כ-7,800 עובדים לפני מספר חודשים ולפיטורי 18 אלף עובדים בשנה שעברה.

אמזון דיווחה גם כן דוחות טובים שכללו רווח מפתיע לעומת התחזיות להפסד. החברה צופה רווח תפעולי ברבעון הנוכחי.

מנגד, מניית פנדורה (Pandora Media) - חברת שירותי המוזיקה המובילה בארה"ב שנסחרת תחת הסימול P בבורסת NYSE, צנחה היום לאחר שדיווחה על הפסד ברבעון השלישי. ההכנסות דווקא עלו לעומת הרבעון המקביל.

גם מניית Skechers (סימול SKX) צנחה לאחר דוחות מאכזבים.

טוויטר נסחרה על רקע הודעת המנכ"ל הנכנס ג'ק דורסי כי הוא מחלק לעובדים כבונוסים מניות בשווי 200 מיליון דולר - כשליש מהחזקותיו ו-1% ממניות הרשת החברתית.