מחול: שתי בכורות חדשות של שתי כוריאוגרפיות מסקרנות

שתי בכורות חדשות של שתי כוריאוגרפיות מסקרנות, רונית זיו וסאלי אן פרידלנד, לוקחות את המחול למחוזות בלתי צפויים

מתוך שלוש אחיות / צילום:גדי דגון
מתוך שלוש אחיות / צילום:גדי דגון

הכוריאוגרפית רונית זיו תעלה בסוף השבוע בבכורה את יצירתה החדשה "שלוש אחיות - מגע, ניתוק", במסגרת סוף שבוע "יוצר אוצר" במחסן 2 ביפו. בין 29 ל-31 באוקטובר יתקיימו 3 ימי מחול, הרצאות וסדנה.

הסיפור הקצר של ש"י עגנון "שלוש אחיות" היווה נקודת מוצא לעבודתה החדשה של זיו. "הסיפור מאפשר לנו להשתובב, ללכת לאיבוד בין שפה אמנותית של תנועה לבין השפה המילולית. על הבמה - שתי רקדניות ורקדן. הם אינם 3 הנשים התשושות 'שהיו תופרות כלי לבן לאחרים', אלא רקדנים שמנסים להיכנס לסיפור באמצעות גופם ועולם הדמיון. תוך כדי נחשפים מערכות יחסים בין השלושה, ניתוק ומגע, גבולות ותלות", מתארת זיו.

חשוב היה לה לשלב רקדן בהפקה, כדי להדגיש שהמחול בעקבות היצירה של עגנון ולא אילוסטרציה שלה. "אנחנו מרסקים את המילים לתנועה ולמשחקים בינינו, אך זה ניסיון לשאוב קצת רוממות נפש מעולמו הדחוס והאירוני של עגנון. בתהליך מרתק ועקבי, בכל חזרה בחרנו שורה אחת מהסיפור ורקדנו אותה. כל שורה נרקדה בסטודיו ונהנינו למצוא מגוון של ג'סטות והבעות. הסיפור עגום ומכוער יש כאן גביר עשיר ו-3 תופרות שאת שכרן לא יראו. והסיפור הוא חומר הגלם ליצירה וממנו אנחנו ממשיכים".

ביצירה של זיו מופיעים הרקדנים-יוצרים אביב הורוביץ, גלעד ירושלמי וירדן עוז. את 3 ימי המופעים ילווה סרט וידיאו ערוך של יצירותיה של זיו - יוצרת עצמאית דומיננטית בשדה הישראלי העכשווי, החל משנת 1999. כן יתקיימו שיחות עם הצופים וקיראה בציבור של הטקסט.

נערה עם פנינה

להקת המחול של הכוריאוגרפית והרקדנית סאלי אן פרידלנד מעלה בבכורה (חמישי, 29.10) במרכז סוזן דלל את היצירה החדשה PNINA - עבודה מקורית, שיצרה פרידלנד בשיתוף הרקדניות דנה ספיר, מיי קסם ערמון ורוני חדש. פרידלנד אינה בונה עלילה אלא מסבירה כי: "PNINA היא יצירת מחול נטו, ללא עלילה ולא סיפור. 3 נשים צעירות ממציאות את עצמן מחדש על הבמה. בעוצמתיות המתפוררת תוך הומור ואוספת עצמה שוב בזעם ובתוקפנות".

הבחירה בשם היצירה מגיעה מכיוון לא צפוי: היא נקראת על שם פנינה אבן-טל, ידידה ותומכת של פרידלנד ולהקתה הצעירה. אך ההשראה מן הטבע ברורה.

"השם פנינה מתייחס לשכבות הרבות היוצרות את הפנינה בטבע. פנינה מתחילה את מסעה על-ידי גירוי של גרגיר חול, ובסופו של דבר הופכת לאבן חן. יצירה זאת היא רבת שכבות כמו פנינה. כמו מסעה של הפנינה, יצירה זו החלה את מסעה בגירוי, עד אשר הגיעה למימושה הלילה. היא החלה למעשה כמה פעמים: פעם כהשראה מעולם החרקים, פעם אחרת מכתב התנועה של בנש (Benesh), ולבסוף במציאת 3 רקדניות יצירתיות מאד, שהן הסיפור עצמו".