שלוש קבוצות סיניות נותרו במירוץ לרכישת כלל ביטוח

שלוש קבוצות סיניות נותרו במירוץ לרכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח, מידיו של קונצרן אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין. ביום חמישי האחרון התקיים המועד האחרון להגשת הצעות מחייבות לרכישת מניות השליטה האמורות, 55%. מהודעת בעלת המניות בקבוצת הביטוח השלישית בגודלה במשק, עולה כי "התקבלו שלוש הצעות מקבוצות מציעים (שכפי שנמסר לחברה מרכזן בסין ובהונג-קונג) - שתיים מההצעות משקפות לכלל ביטוח שווי הגבוה מההון העצמי של החברה ליום 30 ביוני השנה (כ-4.5 מיליארד שקל), וההצעה השלישית נמוכה מהסכום האמור".

על פי הערכות בשוק, המתחרות על השליטה בכלל ביטוח הן קבוצת טיינאן-לי הייפנג וחברת מאקרולינק, כשאליהן מתווספת ככל הנראה קבוצת חברות וקרנות השקעה סיניות בהובלת הראל לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בשבועות האחרונים הייתה עוד חברה שהתעניינה ברצינות בעסקה - קבוצת צ'יינה מינצ'ן.

לפי שעה אין כל ודאות כי ייחתם הסכם מחייב עם מי מהמציעים, או כי תושלם עסקה למכירת החזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח. ואולם, אם אי.די.בי פתוח רוצה להימנע מלהיקלע להליך מכירת החזקותיה בכלל ביטוח שלא בדרך של מכירת שליטה (וקבלת פרמיית שליטה אגב כך), הרי שעליה לחתום על הסכם מחייב עד סוף השנה הנוכחית. כך על פי לוח זמנים נוקשה ולוחץ שקבעה המפקחת על הביטוח, אשר נאמן מטעמה מחזיק כיום בסמכויות השליטה של אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח.

אם וכאשר אי.די.בי פתוח, שנעזרת בשירותי בנקאות ההשקעות של סיטיגרופ ושל Aon בנפילד, תחתום על הסכם מחייב למול מי מהרוכשות הפוטנציאליות, עדיין הרוכש יידרש לאישור המפקחת על הביטוח לרכישה עד אמצע 2016, ולא מאוחר מכך - ונדגיש כי קבלת אישור מהמפקחת אינו דבר של מה בכך.