אלה הנתונים שעשויים להוביל להמשך החגיגה בשוקי העולם

ביום רביעי יפרסם הפד את החתטת הריבית והמדיניות המוניטארית ■ ביום חמישי יפורסם אומדן הצמיחה הראשוני לרבעון השלישי, כאשר התחזיות מצביעות על מספרים נמוכים ■ דחייה נוספת של העלאת הריביות ונתון צמיחה שלילי יספקו דלק לגל העליות?

בורסה / צלם: שאטרסטוק
בורסה / צלם: שאטרסטוק

בימים האחרונים שוקי ההון רשמו עליות חדות בעקבות ההחלטה של הבנק המרכזי הסיני לחתוך את הריבית ולאחר שהבנק המרכזי האירופי הודיע ביום חמישי כי הוא בוחן את האפשרות של הרחבה כמותית נוספת. כעת, המשקיעים נושאים עיניהם לעבר הפד, שיפרסם ביום רביעי את החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית לחודש נובמבר. שאלת מיליון הדולר שעל הפרק: האם הפד ידחה פעם נוספת את העלאת הריביות?

אחד הנתונים המהותיים שיתפרסמו השבוע יממה לאחר החלטת הפד הוא האומדן הראשוני של צמיחת התמ"ג ברבעון השלישי. התחזיות בשוק מצביעות על כך שקצב הצמיחה ברבעון השלישי יעמוד על כ-1.6%-2.1% (בשיעור שנתי) הרבה פחות מאומדן הצמיחה ברבעון השני, שהפתיע ועמד על קצב שנתי של 3.9%.

"המשמעות של נתונים חלשים לצד המשך המצב של חוסר ודאות כלכלי בארה"ב ומחוצה לה היא שהפד תקוע עם ריביות אפסיות", טוען פול מורטימר-לי, כלכלן ראשי בחטיבת צפון אמריקה בבנק הצרפתי BNP Paribas.

מאחר ומרבית האנליסטים מעריכים כי הפד לא יעשה סיבוב פרסה וידחה שוב את העלאת הריביות, המשקיעים עוברים להתמקד בשאלה האם הוא ירמוז על העלאת הריבית בדצמבר או שמא הריביות יעלו רק בשנה הבאה. "הצהרת המדיניות שיפרסם הפד תנותח לפרטי פרטים בחיפוש אחר רמזים באשר לסבירות להעלאת ריביות בדצמבר", מציין ג'וש שפירו, כלכלן ראשי בחברת MFR.

בתקופה שבה החדשות הרעות בכלכלה הריאלית הן לעיתים קרובות חדשות טובות עבור המשקיעים בשוק ההון, עולה השאלה כיצד יגיבו השווקים ביום שאחרי הודעת הריבית ונתון הצמיחה? האם דחייה נוספת של העלאת הריביות תספק זריקת עידוד לשווקים ותמשיך את גל העליות?