"לפחות 10,000 שקל הלכו לפח עם הסחורה והקופה הריקה"

עסקים קטנים וגדולים רבים, שנוטרלו מפעולה למשך שעות ארוכות של הפסקות חשמל, מספרים על נזקים כבדים, שהם בגדר בור שעליו יצטרכו להתגבר גם נוכח ההאטה במשק בתקופת גל הטרור הנוכחי

עובד חברת חשמל / צילום: איל יצהר
עובד חברת חשמל / צילום: איל יצהר

הפסקות החשמל הממושכות שפקדו אתמול (א') והבוקר אזורים נרחבים בארץ הובילו רבים לשהות בעלטה, מנותקים מהעולם (אחרי שהסתיימה הסוללה בטלפון הנייד). עסקים קטנים וגדולים רבים, שנוטרלו מפעולה למשך שעות ארוכות של הפסקות החשמל, מספרים על נזקים של אלפי שקלים, שהם בגדר בור שעליו יצטרכו להתגבר גם נוכח ההאטה במשק בתקופת גל הטרור הנוכחי.

האם העסקים הקטנים יזכו לפיצוי כלשהו על ההפסדים שספגו, ממי, וכמה?

לפי נהלים של חברת החשמל שנכנסו לתוקפם בינואר האחרון, פיצוי במקרים של הפסקת חשמל יינתן במקרים של הפסקה למשך 20 שעות רצוף, או של הפסקה מצטברת של 48 שעות על פני שנה קלנדרית. הפיצוי מדורג בהתאם להיקפי הצריכה. על העסקים והאזרחים העומדים בקריטריונים לפנות למוקדי חברת חשמל ולבקש את הפיצוי, ואין צורך להוכיח את היקף הנזק הכספי שנגרם.

ומי שלא עומד ברף שקבע רשות החשמל? למשל, מי שביתו או העסק שלו היו בעלטה ובלי מקרר למשך 10 או 12 שעות בלבד? נראה שלא יקבל כל פיצוי.

מתשע בבוקר אתמול (א') ועד ארבע לפנות בוקר המחרת נתונה הייתה מאפייה קטנה בלב תל-אביב בהפסקת חשמל. "ענף בודד שקרס מעץ ברחוב היה תקוע בין חוטי החשמל, כך שבניינים בודדים באזור - וכל בתי העסק שבקומת הרחוב - היו בהפסקת חשמל. המוקדנים של חברת החשמל לא ידעו לספק תשובות", אמר ח', בעלי המאפייה.

לדבריו, "היה ברור לי שאפשר לתקן את התקלה בתיקון קצרצר של פינוי הענף - מה שבאמת קרה בסוף - אבל בינתיים נגרם נזק בשל אובדן של יום עבודה, לי ולכל העסקים הסמוכים. אנחנו נאלצנו להשליך לפח את כל חומרי הגלם שהיו בקירור, מוצרי חלב, בצקים, ביצים, עוגות, מאפים. שולמו אתמול משכורות לכל העובדים שבאו לעבודה, וכמובן היו הוצאות אחזקה שוטפת. את הנזק אני מעריך בלפחות 10,000 שקל, שהלכו לפח יחד עם הסחורה ועם הקופה הריקה של אתמול".

- האם תקבלו פיצוי על היום הזה?

"אין לי היכולת הכלכלית לצאת להילחם על זה. האבסורד הוא שמי שירוויח מכל המצב הזה הם הבנקים, משום שבעלי העסקים הקטנים ייאלצו לרוץ אליהם ולבקש עוד אשראי.

"עבור בתי עסק בת- אביב, יולי-אוגוסט היו חלשים משום שלא היו תיירים בכמות שאנחנו רגילים, וגם תקופת החגים הייתה חלשה יחסית. על זה תוסיפי את התנועה המוגבלת בתל-אביב בשל עבודות הרכבת, ואם לא די בכך בכל מרתון, מירוץ אופניים או צעדה אני נאלץ לסגור את העסק. הנזק אתמול הוא לא מכה קטנה בכנף, אלא כדור שלג, כי גם ספקים שאני מספק להם סחורה לא יכולים לשלם לי. אני מרגיש כמו הארנק של העירייה ושל המדינה".

- מה בכוונתכם לעשות?

"נגדיל את האשראי ונקווה לכמה חודשים של נחת. עסקים קטנים כמו שלי הם עסקים מתגלגלים שאין להם הון. למזלי, בגלל שאני עסק שבו הקנייה הממוצעת היא 27 שקל, אצליח עוד לספור כמה שקלים בסוף החודש".

"הוצאות כרגיל ללא הכנסות"

גם א', בעליה של מספרה בתל-אביב שנוטרלה אתמול למשך יום שלם, מעריך כי הנזק שלו נאמד באלפי שקלים, "בשל ההוצאות השוטפות שנמשכות כסדרן באין הכנסות".

- היו מי שהעלו רעיון שהרשויות יבואו לקראת העסקים הקטנים, למשל באמצעות מתן חניה באדום-לבן או הימנעות ממתן דוחות חניה. מה דעתך על זה כעידוד לצרכנים לצאת מהבית בימים אלה?

ח': "זה פתרון שהוא בגדר פלסטר זמני, ולצערי אני לא רואה איך הוא מתרחש. כמות פקחי החניה רק גדלה. אם יימשך המצב הזה של התעלמות מעסקים קטנים, איאלץ לסגור את העסק שלי, לקחת את הילדים ולעבור למדינה אחרת. אני כעסק קטן משלם באחוזים מסים יותר מאשר חברה גדולה כמו טבע. המדינה צריכה להחליט שהעסקים הקטנים והפרטיים חשובים ל,ה ולשקול איך מסייעים לעסקים הקטנים, שהם גלגלי הצמיחה של המשק, ומניעים את הכלכלה".

א': "לפני כמה שנים הייתה הפסקת חשמל דומה שנטרלה אותנו, אז ניסינו לקבל פיצוי, אבל נאמר לנו שהנזק לא עמד בקריטריונים. היום עוד לא פנינו, אבל אם אדע שיש סיכוי לקבל פיצוי, כמובן שאפנה.

"אני והעסקים הסמוכים דיברנו הבוקר שניגש גם לעירייה ונראה אם יסייעו לנו. אנחנו סקפטיי,ם אבל ננסה. התחושה של כולנו היא שהגיע הזמן לטפל בעסקים הקטנים, שנבלעים בתוך החברות של הטייקונים. אנחנו עומדים בכל ההתחייבויות שלנו בדיוק כמו חברות גדולות, וגם לנו יש משפחות לפרנס. ההבדל הוא שלנו אין כוח ואין פרוטקציה מול מקבלי ההחלטות".

עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בישראל), מסר היום (ב'): "שוב אנחנו מוצאים את עצמנו באירוע חירום לאומי, כשהראשונים להינזק ולהישכח בצד הינם העסקים הקטנים. המצב הביטחוני כבר גבה את מחירו מהעסקים הקטנים, שרבים מהם עוד מתאוששים מנזקי 'צוק איתן' בקיץ שעבר. אני קורא לממשלה לפעול מיידית מול חברת החשמל לפתרון הנושא, על-מנת לשחרר את העסקים הקטנים שנמצאים כבני-ערובה".

הפיצוי לצרכנים שטורחים לבקש
 הפיצוי לצרכנים שטורחים לבקש