ישראלים נגד פייסבוק בביהמ"ש בארה"ב: לחסום הסתה פלסטינית

"שורת הדין" הגישה ייצוגית נגד פייסבוק, בטענה כי מוטלת עליה "חובה מוסרית וחוקית" להסיר פוסטים פלסטיניים הקוראים לרצח ישראלים, אך היא נמנעת מלעשות זאת ■ התובענה לא דורשת פיצוי כספי ■ פייסבוק: לתביעה אין בסיס

"שורת הדין", עמותה ישראלית למאבק בטרור באמצעים משפטיים, הגישה אתמול (ב') בקשה לתובענה ייצוגית נגד פייסבוק בבית המשפט העליון של מדינת ניו-יורק.

התובענה, שהוגשה בשם 20 אלף ישראלים, דורשת מפייסבוק להסיר פוסטים של הסתה פלסטינית לרצח ישראלים ולחסום העלאת פוסטים חדשים. בכתב התביעה מודגש כי פייסבוק לא נענתה לבקשות חוזרות ונשנות להסיר את הפוסטים. "שורת הדין" אינה דורשת פיצוי כספי.

דובר של פייסבוק אמר אמש כי לתובענה אין בסיס. בהודעה של החברה שפורסמה באתר של פוקס ניוז נכתב: "אנחנו רוצים שאנשים יחושו עצמם בטוחים כאשר הם משתמשים בפייסבוק. בפייסבוק אין מקום לתכנים שמעודדים אלימות, איומים, טרור או התבטאויות משטמה. כקהילה של 1.5 מיליארד אנשים, יש לנו מערכת של סטנדרטים קהילתיים כדי לסייע לאנשים להבין מה מותר להעלות בפייסבוק, ואנו קוראים למשתמשים לעשות שימוש בכלי הדיווח אם הם נתקלים בתכנים שלדעתם מפרים את הסטנדרטים של פייסבוק, כדי שנוכל לחקור את הטענות ולנקוט פעולה במהירות".

בתובענה נטען כי הפוסטים הפלסטיניים בפייסבוק שימשו מקור השראה לרבות מההתקפות על ישראלים בשבועות שחלפו. "האלגוריתמים והפלטפורמות של פייסבוק יוצרים קשר בין בין מסיתים לטרוריסטים, ששואבים עידוד מהפוסטים לבצע פעולות אלימות נגד ישראלים", נאמר בתובענה.

התובעים דורשים מפייסבוק לא רק להסיר את דפי ההסתה הפלסטיניים, אלא גם לנטר ולחסום משתמשים שמעלים לרשת סרטוני וידיאו שמהללים פיגועי טרור, או שמפרסמים הוראות איך לבצע פיגועים כאלה.

בתחקיר של אסושייטד פרס, שפורסם בסוף השבוע, נאמר כי מדיה חברתית, בעיקר פייסבוק וטוויטר, היא המקור מספר 1 של חדשות בשביל פסלטינים צעירים. על-פי הדיווח, כ-3.7 מיליון פסלטניים עוקבים ברשת אחרי רשת החדשות קודס, שקשורה ככל הנראה לג'יהאד האיסלמי. 4.2 מיליון עוקבים אחרת רשת החדשות שיהאב, שקשורה כנראה לחמאס.

את "שורת הדין" מייצגים בתובענה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר מפתח-תקווה, עו"ד רוברט טולצ'ין מניו-יורק ועו"ד אשר פרלין מפורט לודרדייל, פלורידה.

"הטרוריסטים... כותבים פוסטים ומעודדים את חבריהם להרוג יהודים", אמרה עו"ד דרשן-לייטנר. "פייסבוק נהפכה לחממה לרצח... היא מתעלמת במזיד מההסתה ומהקריאות לרצח יהודים שמעלים פלסטינים על דפי פייסבוק".

בכתב התביעה נטען כי התובעים נמצאים "על הכוונת של מסע טרור רצחני, שמוצא אל הפועל בידי רוצחים שמשתמשים בסכינים, גרזנים, מברגים, מכוניות ובקבוקי תבערה, והם פוגעים בקורבנותיהם רק בגלל היותם יהודים".

אחד מהתובעים הוא ריצ'ארד לנקין, בן 76, שנורה בראשו ונדקר בסכין פעמים רבות על-ידי טרוריסט פלסטיני בעת שנסע באוטובוס בירושלים ב-13 באוקטובר. הוא נאבק על חייו בבית-חולים. שני ישראלים נרצחו, ו-20 נפצעו באותה התקפה. כתב התביעה מביא מאות דוגמאות לתכני הסתה אלימים שהועלו פלסטינים על הפלטפורמות של פייסבוק.

חברת התוכנה האמריקאית GIPEC פיתחה תוכנה לניטור פעילויות בלתי חוקיות במדיה החברתית. גופים משטרתיים ורשויות אחרות לאכיפת החוק משתמשים בתוכנה כדי לזהות דפים שקשורים לטרור וכדי לנטר פורנוגרפיה ותכנים כלתי חוקיים אחרים. דובר של החברה, שרואיין בפוקס ניוז, אמר כי אין שום הצדקה לכך שחברות מדיה חברתית אינן נוקטות פעולה ביוזמתן כדי להסיר מיידית תכנים מעודדי טרור מהפלטפורמות שלהן.