הכי (לא) חשובה בטלוויזיה

רוב הצופים ידחו על הסף את תחקירי "המקור", רק מפני שדרוקר נתפס בעיניהם כשמאלני

רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב
רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב

"המקור" - עונה חדשה, יום ג' 21:20, ערוץ 10

התפרקותה, שלא לומר "התאבדותה" של חברה, לא מתבטאת בהחלטות הרות-גורל כמו יציאה למלחמה או הימנעות ממנה. אמנם לעיתים אירועים שכאלה הם החותם הסופי להתפרקות, אבל זה הרי קצת כמו אדם שלקה במחלה ממארת - ונפטר בסופו של דבר מדלקת ריאות "פשוטה".

התפרקותה של חברה מתחילה כאשר אנחנו מואסים בדיאלוג הפנימי שמתקיים בה ודוחים על הסף את דברי האחר רק מפני שהוא חרדי, ערבי, מתנחל, שמאלני, ואפשר להמשיך ולהכניס סעיפים לבחירתכם.

זו הסיבה ש"המקור", שיוצאת הערב לעונה חדשה, היא אולי התוכנית הכי חשובה בטלוויזיה: לא מפני שתחקיריה משנים את תפיסת המציאות שלנו, אלא מפני שהם לא משנים דבר.

רוב הצופים ידחו על הסף את תחקירי "המקור", רק מפני שרביב דרוקר נתפס בעיניהם כשמאלני, אשכנזי, תל-אביבי - ועוד סטריאוטיפים שהודבקו בצדק או שלא ל"תקשורת".

אני מתייחס כאן בכוונה לדרוקר בלבד, למרות שלצידו לוהק העונה ברוך קרא, מהכתבים המצטיינים של ערוץ 10. יסלח לי קרא - שאני אוהב להאזין לניתוחיו ולפרשנותו ש"נגועה" כמעט תמיד בתום שאבד לרוב עמיתיו הציניים - אבל אין לי אלא להסיק לגבי מעמדו לאור גורלם של קודמיו: עופר שלח ומיקי רוזנטל הפכו לחברי כנסת, רזי ברקאי חזר לפינה שלו לשיפוטכם בגלי צה"ל, ועכשיו קרא יצטרך להוכיח שהוא יכול להוציא יותר מאלבום משותף אחד עם דרוקר, מתוך הפנמה שהוא מגיע לתוכנית שתמיד תהיה מזוהה יותר עם עמיתו.

כמקובל בז'אנר, תיפתח העונה החדשה בתחקיר שאמור היה לזעזע את אמות הסיפים, לו רק היה לנו סף שאסור לחצות: "תיק פואד" (השר לעבר בנימין בן-אליעזר). התיק הזה מעניין בעיניי לא בגלל האיש שעל שמו הוא נקרא, שממילא סיים קריירה פוליטית שהדבר המזהיר ביותר בה היה כושרו להתמיד בה, אלא מפני שהיא מלמדת דבר או שניים על הדרך שבה מתבצעים עסקים במדינת ישראל.

ג'קי בן-זקן, למשל, סבור כי כל פעולותיו שנחשפו בעקבות חקירת השר לשעבר, הן לא יותר מ"שחרור חסמים" - כפי שהתבטא בתגובתו לערוץ 10. ישפטו הצופים (ובעתיד אולי גם בית המשפט) אם מדובר בפעילות עסקית לגיטימית או במשהו שיש בו טעם לפגם.

למרבה הצער, כמו בפרשת "ביביטורס" למשל, כלב השמירה הנאמן ביותר של הדמוקרטיה ינבח הערב בכל כוחו - והשיירה תמשיך לעבור. לאן בדיוק מועדות פניה - זה כבר סיפור אחר.

אז נכון, אפשר לטעון שדרוקר שייך למגזר שדחה מעל פניו ערכים יהודיים-תורניים ואימץ במקומם ערכים ליברלים-אוניברסליים, אבל גם אם מאמצים את הטענה הזאת, מן הראוי לזכור שפרשת קריסתה של מדינת היהודים בגרסתה הקודמת, ידועה לנו בעיקר מפי יוספוס פלאביוס.

לפיכך, צפו הערב בעונה החדשה של תוכנית התחקירים הטובה ביותר בישראל, ולפחות לא תוכלו לומר עוד: "לא ידענו".