מייבאים חדשנות

האם גם התנהלות הפוליטיקאים הישראלים תורמת "לשיפור תדמיתה של ישראל בעולם"?

משרד המדען הראשי יצא השבוע בהכרזה משותפת, יחד עם מנכ"ל משרד הכלכלה, בדבר תוכנית "ויזות החדשנות" עבור יזמים מחו"ל. התוכנית תאפשר ליזמים שאינם ישראלים לקבל אשרת עבודה מיוחדת לשנתיים, שבמהלכן יוכלו לפתח בישראל מיזמים טכנולוגיים חדשניים. אם בתום 24 חודשי שהייה בישראל יחליטו שהם רוצים להקים כאן בארץ חברת סטארט-אפ, על סמך מה שפיתחו עד אז, תתאפשר להם ככל הנראה שהות ממושכת יותר במדינת ישראל ותיפתח בפניהם האפשרות להגיש בקשת סיוע לאחת מתוכניות המדען הראשי.

הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה מס' 8.28, התומכת ביוזמת משרד המדען, מפרטת את המוטיבציה לתוכנית ויזות החדשנות: "תרומתם של יזמים זרים לכלכלת ישראל תבוא לידי ביטוי הן בהבאת ידע וניסיון בתחומים רבים, לרבות כאלה בהם יש מחסור בישראל והן דרך יזמים שיבחרו להמשיך ולהפעיל את מיזמיהם בישראל. מיזמים מצליחים יגדילו את הזדמנויות התעסוקה עבור תושבי ישראל ויתרמו לסביבה תוססת של רעיונות וכישרונות רב לאומיים. תרומה נגזרת נוספת תהיה הפיכתם של יזמים אלה לשגרירי רצון טוב של ישראל בעולם בין אם יעבירו פעילותם חזרה לארצם או ימשיכו בפעילותם בארץ".

עיון מדוקדק בחוזר מנכ"ל משרד הכלכלה מלמד שיש עדיין דרך ארוכה עד למימושה בפועל של התוכנית, המוגדרת בשלב זה באופן רשמי כפיילוט (כך הכותרת בהודעת משרד הכלכלה) לתקופת ניסיון. בין השאר צריכים להיקבע הקריטריונים לקבלתם של יזמים זרים לתוכנית האשרות מיוחדות, צריכים להתבצע סקרים ומחקרים שיסייעו בהבנת מרכיבי התוכנית השונים ומשמעויותיהם ובנוסף צריכות להיבחר "מסגרות תומכות". על פי החוזר, אלו הן חברות עסקיות שיעניקו תשתית פיזית וטכנולוגית ליזמים הזרים, יתמכו בהם מקצועית, ייצרו הפרייה הדדית על ידי חללי עבודה משותפים ותהליכים של זרימה הדדית של רעיונות ובאופן כללי יוכיחו ערך מוסף אמיתי עבור המיזמים הללו. ההגדרה הכללית הזו תאפשר ככל הנראה לגופים שונים להתמודד על הזכות לארח יזמים זרים במחיצתם. ייתכן שיהיו אלו החממות הטכנולוגיות ואולי הכוונה לחברות היי-טק ותיקות שיראו ערך ביכולת לארח מיזמים צעירים וחדשניים בקרבן. מודל דומה כבר עובד בהצלחה בחצי השנה האחרונה במסגרת האקסלרטור החרדי של 'קמא-טק', שמנהליו - משה פרידמן ואברמי וינגוט - הצליחו לשכנע חברות היי-טק מובילות כמו וויקס, טאבולה ואאוטבריין לתת חלל עבודה ותמיכה מקצועית למיזמים ח רדים טכנולוגיים בתחילת דרכם.

"גורם ממליץ בלבד"

ואולי האתגר המשמעותי ביותר העומד עדיין בפני התוכנית, מתחבא דווקא בהערה המופיעה בהדגשה בחוזר מנכ"ל משרד הכלכלה: "יובהר כי מתן הוויזה ליזמים היא בסמכות רשות האוכלוסין וההגירה בלבד וכי משרד הכלכלה הינו גורם ממליץ בלבד". רוצה לומר, פקידי רשות ההגירה, העושים עבודתם נאמנה בחסימת כניסתם של מבקשי עבודה אריתראים ומגרשים מדי פעם עובדת פיליפינית שנשארה בארץ ללא רישיון עבודה בתוקף, הם גם אלה שיבחנו האם מיזמים חדשניים בתחום הננוטכנולוגיה,ה-Big Data או ה-IoT, האם הם כאלה שאישורם יהיה בבחינת הבאת ידע וניסיון שיש בהם מחסור בישראל וש"יגדילו את הזדמנויות התעסוקה עבור תושבי ישראל".

במשרד המדען הראשי בחרו לפתוח את הודעתם ביום ראשון השבוע בנושא ויזות החדשנות בציטוט חגיגי מפיו של שר הכלכלה, מר אריה דרעי: "ישראל ממוצבת בעולם כמרכז חדשנות ופיתוח מוביל ומאתגר, ואנו חייבים לשמר הישג זה. ויזת חדשנות תאפשר ליזמים זרים מכל העולם לפתח רעיונות חדשים בישראל, שיסייעו לצמיחת המשק ולשיפור תדמיתה של ישראל בעולם".

אני מנחש, שכשתיכננו את ההכרזה החגיגית לא ניחשו האנשים הטובים במשרד המדען הראשי שהשר הממונה עליהם נמצא כבר במשא ומתן מקדם עם ראש הממשלה על נטישת המשרד לטובת משרה רמה אחרת בממשלה, בתמורה להפקדת סמכויותיו להצבעה בענייני מתווה הגז בידיו של מר נתניהו. פעלולי הפוליטיקה הישראלית חשובים כמובן הרבה יותר מהגברת חוסנו של ההיי-טק הישראלי, מתוכניות מיוחדות לייבוא חדשנות לארץ ובאופן כללי מכל הדברים הטובים והחשובים לכאורה למענם פועלים מאות עובדי המשרד, וכמאתיים חמישים אלף איש השייכים למגזר הזה, שהפך אותנו למותג העולמי "אומת הסטארט-אפ". האם גם התנהלות הפוליטיקאים הישראלים תורמת "לשיפור תדמיתה של ישראל בעולם", אחת ממטרותיה המוצהרות של התוכנית החדשה? תחליטו בעצמכם.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל