קרטר: יש לי הוראה מאובמה לשמר האופציה הצבאית

שר הביטחון יעלון: אנו לא מתאמים עם הרוסים בסוריה והם לא מתאמים איתנו; אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים ■ "אנשי דאעש לא קוראים עלינו תיגר ישירות, כי הם יודעים שהם יינזקו... מבחינתם, ישראל היא קינוח"

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

שר ההגנה האמריקאי, אשטון קרטר, אמר אמש (ד'), כי "יש לי הוראה מהנשיא אובמה לשמר את האופציה הצבאית נגד איראן", במקרה שאיראן לא תכבד את ההסכם הגרעיני שלה עם שש המעצמות.

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון, משה יעלון, בחדר התדרוכים בפנטגון, אמר קרטר, כי ההסכם עם איראן אכן מסיר מהשולחן את האיום הגרעיני לתקופה קצובה, 10 עד 15 שנה, אך הוא אינו מבטל איומים אחרים שנובעים מהמשטר בטהראן, וארה"ב תפעל לסיכול איומים אלה יחד עם ישראל. "יש לנו מחויבות לאופציה צבאית אם איראן לא תכבד את ההסכם; לכן קיים תהליך אימות אינטנסיבי (לניטור התנהלותה של איראן) ובכך יש לישראל עניין רב", אמר השר האמריקאי. הוא הוסיף, כי וושינגטון מדווחת לישראל על היבטי האופציה צבאית.

בהתבטאות שמשקפת את החלטת ישראל לטאטא אל מתחת לשטיח את חילוקי הדעות המרים עם ממשל אובמה על ההסכם הגרעיני, אמר יעלון: "ההסכם הוא מציאות. חילוקי הדעות חלפו. צריך להתקדם". אך הוא הדגיש, כי פרק הזמן שתחום בהסכם - 10 עד 15 שנה - הוא תקופה קצרה יחסית. "זה לא זמן רב; צריך להיות מוכנים", אמר שר הביטחון.

בתשובה על שאלה האם ישראל חשה מאוימת ע"י דאעש בגזרה הסורית, אמר יעלון: "עד עתה, דאעש לא קרא עלינו תיגר במישרין. אנו עוקבים אחרי הארגון בסוריה ואחרי האלמנטים שלו בעזה ובסיני. האסטרטגיה של דאעש היא להתמודד מול המשטרים הערביים. מבחינת הארגון, ישראל קינוח. דאעש יודע, שאם הוא יפעל נגד ישראל - הוא ייפגע, ולכן הארגון הזה נמנע מעימות עימנו".

יעלון ציין, כי דאגתה הגדולה של ישראל היא, שארגונים שנתמכים ע"י איראן, כחיזבאללה, ינסו לפתוח חזית חדשה נגד ישראל בגולן. הוא אמר, שישראל אינה רואה הסדר פוליטי למלחמה בסוריה בעתיד הקרוב. הוא הדגיש: "לרוע המזל". כדבריו: האופציות עתה הן אסד, חיזבאללה ואיראן מצד אחד, ודאעש מצד אחר. למשטר סוני מתון בדמשק אין סיכוי, להערכתו.

עוד אמר שר הביטחון, כי "ישראל אינה מתאמת עם רוסיה ורוסיה אינה מתאמת עם ישראל" לגבי מה שמתרחש בסוריה. "אנו לא מתערבים במה שהם עושים והם אינם מתערבים במה שאנו עושים... אנו יכולים לעשות מה שאנו רוצים", אמר יעלון. הוא ציין, שישראל מקפידה לשמור על הקוויים האדומים שלה בגבול עם סוריה - הקפדה על השלמות הטריטוריאלית ואיסור על מסירת נשק לחיזבאללה וארגוני טרור אחרים.

"אין לישראל ידידה גדולה יותר מארה"ב"

בפתח מסיבת העיתונאים הגדיר שר ההגנה האמריקאי את שיחותיו עם יעלון כ"פרודוקטיביות". הוא אמר, שהיחסים בין ארה"ב לישראל חזקים יותר מכפי שהיו אי פעם. "ישראל היא אבן הפינה של האסטרטגיה שלנו במזה"ת ושמירה על ביטחונה נמצאת בקדימות עליונה של המדיניות האמריקאית", אמר קרטר. "רק מעט מדינות נאלצות להתמודד עם סביבה מפחידה כל כך".

השר האמריקאי אמר, שהיחסים ההדוקים בין וושינגטון לירושלים מתבטאים, בין היתר, בשת"פ בתחום ביטחון קיברנטי ומתן מטוסי אף 35 לישראל - בעלת הברית היחידה של ארה"ב באזור שמקבלת מטוסים אלה. קרטר ציין לשבח את תרומת אלביט למפציץ החמקן - מצג נתונים על קסדת הטייס.

גם יעלון ציין, בדברי הפתיחה שלו, את "היחסים חסרי התקדים בין ארה"ב לישראל, בין ממסדי הביטחון של שתי המדינות, בין הצבאות ובין מערכות המודיעין".

"אין לישראל ידידה גדולה יותר מארה"ב", הוסיף שר הביטחון. "ארה"ב היא המשענת האסטרטגית שלנו ותרומתה היא אבן פינה בביטחון הלאומי שלנו.. אין מחלוקת אחת שיכולה לפגוע בקשר הזה".

יעלון ביקש מעמיתו להעביר את "תודתי האישית ותודת העם בישראל לנשיא אובמה, שמוביל את המדיניות הזו ומחויב עמוקות לביטחון ישראל, וכן לממשל ולקונגרס".