קרי: העם בישראל, כמו עמי המזה"ת, איבד אמונה במנהיגיו

שר החוץ האמריקאי אמר בנאום בוושינגטון שמדינה דו-לאומית תאופיין בטרור כמו גל הטרור העכשווי בישראל ■ קרא לפלסטינים להפסיק את ההסתה, ולישראל לפעול לשיפור איכות החיים של הפלסטינים

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר אמש (ד'), בנאום בוושינגטון, כי גל הטרור העכשווי בישראל הוא דוגמה למה שאפשר לצפות במדינה דו-לאומית, שבה יחיו יהודים ופלסטינים ביחד.

"פיתרון של שתי מדינות, עם מנגנוני הגנה חזקים לשתיהן, הוא האופציה בת-הקיימא היחידה", אמר קרי. "כל מי שחושב אחרת מוזמן לבדוק כיצד תיראה מדינה דו-לאומית ע"י בחינת מה שמתרחש (בישראל) בשבועות שחלפו. ארה"ב מוכנה בהחלט לעשות כל מה שביכולתה כדי לאפשר פיתרון של שתי מדינות - שני עמים שחיים בשלום ובביטחון זה בצד זה".

"חיוני לגמרי שישראל תנקוט צעדים שיאפשרו למנהיגים פלסטיניים לשפר את ההזדמנויות הכלכליות ואיכות החיים של בני עמם על בסיס יום-יומי", הוסיף שר-החוץ האמריקאי. "ובאותה מידה של חשיבות - המנהיגים הפלסטיניים צריכים להפסיק את ההסתה לאלימות ולהציע משהו שהוא יותר מרטוריקה - פתרונות שיתרמו לשיפור החיים, להקטנת האלימות ולבטחונם של ישראלים. מנהיגות נחושה ויצירתית נחוצה לגמרי בשני הצדדים".

קרי אמר, כי ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה: "האלימות שאנו עדים לה בשבועות שחלפו פוגעת בכל אחד. הקרבנות החפים מפשע ומשפחותיהם; התושבים היהודיים והערביים בישראל; הפלסטינים שמייחלים להגשמת שאיפותיהם - כל אחד נפגע... אני לא יכול להעלות על הדעת שאפשר להרים ידיים, להסתלק (ממאמצי השלום) ולאחל לצדדים 'שיהיה לכם בהצלחה'. המצב הנוכחי פשוט אינו יכול להתקיים".

"עמי כל המדינות (במזה"ת) פשוט מתחילים לאבד אמונה במנהיגיהם", אמר קרי. "לפלסטינים אין אמונה. לישראלים אין אמונה. יש צורך בהנהגה ממשית והחלטות ממשיות ואירועים ממשיים בשטח כדי להפיח חיים בתקוות העמים האלה".