שטייניץ למנכ"ל ENI: רכשו את מאגרי "כריש" ו"תנין"

בפגישה בין השניים נדון משק הגז האזורי והאפשרויות לחבר בין תגליות הגז בישראל, מצרים וקפריסין, כדי לייצא במשותף גם לשוק המערב-אירופי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האנרגיה, יובל שטייניץ, נפגשו הבוקר (ה') עם מנכ"ל חברת ENI האיטלקית, קלאודיו דסקאלזי, במטרה לדון בשיתוף פעולה אפשרי בתחום הגז בין שתי המדינות. בפגישה דנו הצדדים במשק הגז האזורי ובאפשרויות לחבר בין תגליות הגז של ישראל, מצרים וקפריסין, כדי לייצא במשותף לאירופה. אופציה אחת שנדונה היא שישראל, ויתכן שגם קפריסין, ייצאו את הגז באמצעות מתקן ההנזלה של Eni ויוניון פנוסה הקיים במצרים. שטייניץ הציע למנכ"ל החברה שחשפה את שדה הגז הענק Zohr במצרים, לשקול השקעה במאגרי כריש ותנין וכן לשקול כניסה לחיפושי שדות גז ונפט נוספים במים הכלכליים של ישראל.

מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, הציג בפני נציגי החברה האיטלקית את הפוטנציאל המוערך לגילוי שדות גז גדולים נוספים במים הכלכליים של ישראל, ואת היתרון שבשיתוף פעולה אזורי.

"הפגישה היום מצטרפת למרתון פגישות שקיימתי בשבוע שעבר עם חברות גז אמריקאיות ועם משרד האנרגיה האמריקאי", אמר היום שטייניץ בוועידת 'הסביבה של המחר' של וואוליה ומגזין "דה מרקר" שהתקיימה בתל אביב, "יש לנו מטרות ברורות: להביא משקיעים, לפתח את מאגרי כריש ותנין, אבל הכי חשוב - לחדש את חיפושי הגז". לטענת שטייניץ, קיימים דוחות גיאולוגיים בישראל ובארה"ב המעידים על פוטנציאל גז אדיר בים התיכון - "יש במים הכלכליים של ישראל ומצרים עוד כמה שדות תמר ולוויתן שעוד לא גילו אותם".

פרופ' דיויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, התייחס בוועידה להיתר שניתן לשותפות תמר לייצא גז למצרים לפני שלוויתן מחובר לחוף, וטען כי הוא פוגע באינטרס הצרכנים. לטענתו, הצרכנים מרוויחים ככל שההיצע המקומי גבוה יותר "רק אם לכל אחד מהשחקנים יש עודף כושר ייצור, הוא יוכל להתחרות. מאגר תמר יכול היה להיות שחקן מרכזי, ולהתחרות בלוויתן, וכך המחירים לצרכן היו יורדים. לכן, ככל שמרשים לשותפות תמר לייצא יותר גז, כך נפגע הפוטנציאל שלו לחולל תחרות. המתווה לא רק מאפשר לתמר לייצא לפני שמאגר לוויתן מחובר לחוף, אלא גם אומר שאם תמר מאבד לקוח, הוא יוכל להגדיל את היצוא בחצי מכמות הלקוח".

יוסי וירצבורגר מנהל מנהל אוצרות הטבע והממונה על הנפט במשרד האנרגיה השיב לגילה וטען כי במקרים של משאבי טבע, עודף ייצור הוא לא בהכרח הדבר הנכון לצרכנים. "נניח שהינו מעודדים את כולם לדוג דגים, אז נכון שתהיה תחרות בטווח הקצר, אך לא יישארו דגים לדורות הבאים".

עוד הוא הוסיף, כי "טסנו השנה להולנד ללמוד על משק הגז ההולנדי, וכל מי שפגשנו שם אמר לנו: 'אתם כל הזמן מדברים על תחרות, תחרות, תחרות. קודם תייצרו שוק, ואחר כך תדאגו לתחרות' זה מה שהמתווה עושה'".

אלה פריד אנליסטית בכירה בחטיבת שוקי הון, בנק לאומי הוסיפה, כי הבנקים הממנים לא מודאגים אם קיים בישראל מונופול או תחרות - "מה שמטריד אותם הוא שלושה דברים אחרים: הסיכון הגיאופוליטי של ישראל, היציבות וכמות הגז. כולם חושבים שאנחנו מעצמת גז, אך זה לא נכון. מה שיש בישראל זה כלום לעומת מה שיש ברוסיה ואיראן".