ארה"ב תשלח כוחות מיוחדים לסייע במאבק נגד דאעש

אחרי שנמנע ממהלך כזה זמן רב, אישר הנשיא אובמה לשלוח כ-50 מאנשי הכוחות המיוחדים שייעצו למורדים המתונים, וכן שורת צעדים נוספת לחיזוק תפקידן של ירדן, לבנון ועיראק במאבק ■ הצעדים מגיעים בשעה שרוסיה מעמיקה את מעורבותה בלחימה במדינה השסועה

חיילים אמריקאים / צילום:רויטרס
חיילים אמריקאים / צילום:רויטרס

ארצות-הברית תשלח כ-50 חיילים מאנשי הכוחות המיוחדים האמריקאים לאדמת סוריה במטרה לסייע ולייעץ למורדים המתונים בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) - כך אישר היום (שישי) נשיא המדינה ברק אובמה. כמו כן, גורמים אמריקאים טענו כי האסטרטגיה החדשה בלחימה בדאעש תכלול מבצעים מיוחדים בארביל שבצפון עיראק, וכן שיתוף-פעולה הדוק עם צבא עיראק וסיוע ביטחוני נרחב לירדן וללבנון.

על מנת להרחיב את הפעילות נגד הארגון, אישר אובמה לשלוח גם מטוסי קרב מסוג A-10 ו-F-15 לשדה התעופה אינצ'ירליק שבטורקיה, על מנת לשפר את הסיוע האווירי לירדן וללבנון. זאת, תוך קיום שיחות עם בנושא עם ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי. הסיוע לירדן וללבנון יתקיים גם בשדה המודיעיני, כדי להגדיל את היקף התקיפות של חיל האוויר הירדני על יעדי דאעש.

על פי מקורות בצבא האמריקאי, מספר החיילים שנשלחים אמנם קטן, אך הצעד שנוקטת ארצות-הברית משקף אסטרטגיה רחבה יותר של חיזוק המורדים המתונים בסוריה. זאת, בנוסף לחיזוק מאמציה של וושינגטון במציאת פתרון דיפלומטי למלחמת האזרחים העקובה מדם במדינה, הנמשכת כבר יותר מארבע שנים וחצי.

כעת, זו הפעם הראשונה שבה חיילים אמריקאים יהיו נוכחים באופן קבוע במדינה מאז החלה ארצות-הברית להוביל את הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש.

הלוחמים יישלחו לצפון סוריה ויפעלו יחד עם המיליציה הכורדית הסורית (YPG), שחברה לאחרונה לכמה ארגוני מורדים קטנים לקראת מתקפה על מעוז דאעש במחוז א-רקה וקיבלה החודש גם משלוחי נשק וציוד מצד וושינגטון. הכורדים היו הכוח הקרקעי היחיד שהוכיח את עצמו במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית" והם הצליחו לשחרר שטחים נרחבים בצפון סוריה בסיוע תקיפות הקואליציה האמריקאית.

המהלך מגיע בצד כישלון התכנית של הפנטגון לאמן אלפי מורדים מתונים מדי שנה, שהושהתה החודש.

הסנאטור הרפובליקני, מק ת'ורנברי, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של בית הנבחרים, ביקר את הנשיא וטען ששליחת הכוחות המיוחדים לסוריה מבהירה כי הבית הלבן חש בלחץ עקב "מדיניותו הכושלת" במאבק בדאעש. "הצעדים של ממשל אובמה הם מוגבלים מאוד ומגיעים מאוחר מדי - באופן שלא יביא לשינוי אמיתי", אמר לרשת הטלוויזיה NBC. "אני לא רואה אסטרטגיה לקראת השגת המטרה של השמדת דאעש, אבל אני רואה מאמצים למניעת אסון". לאחרונה עמד ממשל אובמה בפני לחצים בנוגע לפעילותו נגד דאעש, כשבין היתר הוחלט בפנטגון לזנוח את תכנית אימון המורדים הסורים בידי צבא ארצות-הברית.

צבא ארצות-הברית צפוי לשלוח את הכוחות לסוריה לאחר שרוסיה הגדילה את היקף פעילותה הצבאית במדינה החל מחודש ספטמבר, תוך שהיא תומכת במשטרו של אסד. מוסקבה טענה בתחילה כי תתקוף בסוריה מטרות המשויכות לדאעש, אך מטוסיה פגעו גם בקבוצות מורדים נוספות המתנגדות לשלטונו של אסד. בין הקבוצות הללו נפגעו גם ארגוני מורדים מתונים הנתמכים בידי וושינגטון.

בעוד שסבב השיחות בנוגע לסיום מלחמת האזרחים בסוריה, שהתקיימו בווינה שבאוסטריה, הסתיים לפי שעה ללא תוצאות, עשרות בני אדם נהרגו היום מירי רקטות בידי כוחות הצבא סורי לעבר שוק הומה אדם בדומא, פרבר של הבירה דמשק שנשלט בידי המורדים - כך נמסר מהארגון הסורי לזכויות אדם. "כ-60 בני אדם נהרגו ועוד כמאה נפצעו במרכז דומא. רקטות נוספות נורות על האזור עדיין", אמר רמי עבד אל-רחמן, יו"ר הארגון.