דאע"ש: אנחנו הפלנו את המטוס הרוסי בסיני; מומחים: "תקלה"

(עדכון) - שלוחת דאעש בחצי האי סיני טוענת כי הצליחה להפיל את המטוס הרוסי ועליו 224 בני אדם בשמי האזור, אך גורמים ביטחוניים מתעקשים שהממצאים מעלים כי מדובר בתקלה טכנית ■ לופטהנזה ואייר פראנס הודיעו כי יפסיקו לטוס מעל האזור

חצי האי סיני שארם א שיח מצרים / צלם: רויטרס
חצי האי סיני שארם א שיח מצרים / צלם: רויטרס

שלוחת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בחצי האי סיני קיבלה היום (שבת) אחריות להפלת המטוס הרוסי בצפון חצי האי מוקדם יותר היום. "חיילים של החליפות הצליחו להפיל את המטוס הרוסי", נכתב בהצהרת דאעש שהופצה ברשתות החברתיות.

עם זאת, גורמים ביטחוניים באזור טענו כי מבדיקה ראשונית עולה שהסיבה להתרסקות היא תקלה טכנית. זאת, בגלל היקף התפזרות הגופות בשטח, אופן התרסקות המטוס והתפזרות חלקיו.

גם שר התחבורה הרוסי מקסים סוקולוב חיזק את הטענה כי מדובר בתקלה טכנית שהובילה להתרסקות ולא הפלה מכוונת של דאעש. לדבריו, "הטענה כי המטוס הופל על ידי טרוריסטים אינה יכולה להיות מדויקת".

על המטוס מסוג איירבאס 321 היו 224 בני אדם, מתוכם 217 נוסעים ושבעה אנשי צוות. אף אחד מהם לא שרד את ההתרסקות. המטוס המריא משארם א-שייח לכיוון סנט פטרסבורג והתרסק באזור הכפר אל-חסנה הנמצא כמאה קילומטרים מאל-עריש שבצפון חצי האי סיני.

שתיים מחברות התעופה הגדולות בעולם, לופטנזה הגרמנית ואייר-פראנס הצרפתית, החליטו היום להימנע מטיסות במרחב האווירי של חצי האי סיני עד שיתברר מה הוביל להתרסקות המטוס הרוסי. החברות הוציאו הודעות לפיהן הן נמנעות מטיסות באזור זה מטעמי בטיחות. "קיבלנו את ההחלטה היות שהסיבה להתרסקות לא ברורה, ונמשיך להימנע מטיסות באזור עד שהתמונה תתבהר", נמסר מלופטנזה. מאייר פראנס נמסר: "קיבלנו את ההחלטה כאמצעי בטיחות".

גורמים מצוותי החילוץ שהגיעו לאתר ההתרסקות מסרו כי המטוס נחצה לשניים, וכי שמעו קולות של אנשים מתוך אחד החלקים. "הצוותים עדיין מנסים להיכנס לאחד מחלקי המטוס. אנו מקווים למצוא ניצולים, במיוחד לאחר ששמענו קולות של אנשים", אמר אחד הגורמים. "אני חוזה כעת במראה טרגי", הוסיף. "הרבה הרוגים נמצאים על הקרקע ורבים מתו בעודם חגורים למושבם. המטוס נחלק לשניים - חלק קטן של החלק האחורי שנשרף וחלק גדול שהתרסק לתוך סלע. הוצאנו כמאה גופות והיתר עדיין בפנים". כמו כן, מסרו הגורמים כי אותרה הקופסה השחורה של המטוס.

מנגד, מדווחת רשת אל-ערביה מפי מקור ביטחוני כי אין ניצולים באירוע. גורם מאחד מבתי החולים באזור אמר כי עשרות אמבולנסים הגיעו לאתר ההתרסקות, וציין כי אלה החלו להעביר את גופות ההרוגים לבתי חולים באל-עריש ובסואץ. כמו כן נמסר כי בין ההרוגים ישנם חמישה ילדים.

מנתונים מאתר Flight Radar שבו ניתן לעקוב אחר טיסות, עולה כי המטוס, שהיה בשימוש במשך 18 שנים, האט את מהירותו ל-155 קמ"ש דקות אחרי שנע במהירות של 400 קמ"ש. כמו כן עולה כי לפני שנעלם ממסכי המכ"ם הוא הנמיך במהירות של 1800 מטרים בדקה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה על הקמת ועדת חקירה לאירוע. כמו כן נפתח תיק חקירה נגד חברת התעופה "קוגלימביה", בחשד להפרת חוקי התעופה. גורם בנמל התעופה בשארם א-שייח אמר כי מידע על אודות הטיסה הועבר לידי ועדת החקירה. "כל המסמכים על מצב המטוס, כמות הדלק והנוסעים הועברו לידי ועדת החקירה", אמר גורם המעורה בפרטים.

גם במצרים הוקמה ועדת חקירה. התובע הכללי במדינה, נביל סאדק, הורה להקים צוות של חוקרים שיגיעו לאתר ויבחנו את השרידים. שר התעופה האזרחית המצרי, מוחמד חוסאם כמאל, אמר כי מוקדם מדי לקבוע את סיבת ההתרסקות, אך גורמים במדינה מסרו כי מדובר ככל הנראה בתקלה טכנית, וכי אין סימנים לכך שהמטוס הופל. כמו כן נמסר כי המטוס ניסה לנחות בשדה התעופה באל-עריש, הנמצא כמאה מטרים מאזור ההתרסקות. סוכנות הידיעות הרוסית רי"א נובוסטי דיווחה כי צוות המטוס התלונן כמה פעמים על בעיה במנוע.

ממגן דוד אדום נמסר כי "בעקבות הדיווחים על ניצולים בזירת האירוע, הנחה מנכ"ל מד"א אלי בין את הגורמים הרלוונטים לפעול בתיאום מול משרד החוץ וליצור קשר עם הסהר האדום המצרי והצלב האדום הרוסי, והציע להעמיד 30 אמבולנסים של מד"א ואת מסוקי הארגון לטובת סיוע בהענקת טיפול רפואי ופינוי הנפגעים באסון ככל שידרש".

מנכ"ל מד"א אלי בין הוסיף: "מגן דוד אדום, כחבר בצלב האדום הבנלאומי המחוייב בטיפול רפואי וסיוע הומניטרי, מושיט את ידו לסייע לנפגעים באסון התרסקות המטוס בסיני. עם הוודע דבר האסון, פנינו לעמיתנו במצרים וברוסיה והצענו סיוע ועזרה. במידת הצורך כוחות מד"א הפועלים בתיאום מלא עם משרד החוץ, ויחברו לכוחות המקומיים על מנת לסייע בטיפול ופינוי הנפגעים".