מחזיקי האג"ח באלון מצביעים: להזרים 50 מ' ש' לרבוע כחול?

זאת, בדרך של רכישת מניות חברת הדלק דור אלון ■ בתמורה, בעלי המניות בקבוצת אלון יעמידו לטובתה פיקדון של 15 מיליון שקל, לפיצוי עתידי

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

בעוד שחברת אלון רבוע כחול, בעלת השליטה ברשת מגה, מקדמת הסדר חוב בהיקף מאות מיליוני שקלים, מצביעים היום מחזיקי האג"ח בחברה האם - קבוצת אלון הפרטית - האם לאפשר לחברה להזרים לאלון רבוע כחול 50 מיליון שקל, שיאפשרו את המשך תפקודה התקין של מגה.

מחזיקי האג"ח הפרטיות שהנפיקה קבוצת אלון, הנמצאת בשליטת שרגא בירן ובניהולו של אביגדור קפלן, נדרשים להצביע עד שעות הערב (לאחר שעת סגירת הגיליון). על פי ההערכות, יהיה רוב שיאפשר את ביצוע ההזרמה מטה במטרה לסייע למגה, וזאת תמורת שורת ביטחונות שתספק החברה. "אני מאמין שאף אחד לא ירצה בשלב זה להפיל את כל הקבוצה, שנמצאת בהליכים להסדר חוב נוסף, שלישי במספר, על סכום של 50 מיליון שקל", אמר היום גורם בשוק המוסדי.

הצעתה של קבוצת אלון (שבעצמה עברה לאחרונה הסדר בהיקף של כ-2 מיליארד שקל) למחזיקי האג"ח כוללת מספר סעיפים. הראשון מתייחס לשיפור ביטחונות בהלוואה קיימת, שיתרתה עומדת כיום על 38.3 מיליון שקל, אשר הועמדה לטובת בעלת השליטה בקבוצת אלון, ביילסול של בירן ודודי ויסמן. כנגד ההלוואה, שעומדת לפירעון בפברואר 2016, תשעבד ביילסול את זכויותיה (49%) בנכס מקרקעין בן 8 דונם בכפר סבא.

הסעיף השני - המשמעותי יותר, הוא הזרמה של 50 מיליון שקל לחברה הבת, אלון רבוע כחול, באמצעות רכישת חבילת מניות של חברת הדלק דור אלון. הצעת קבוצת אלון הינה שמחזיקי האג"ח יאשרו את ההזרמה האמורה, ובתמורה בעלי המניות בחברה יעמידו לטובתה פיקדון של 15 מיליון שקל, לפיצוי בגין כל נזק ישיר שייגרם לקבוצת אלון מהמהלך. כמו כן, 80% ממניות דור אלון שיירכשו ישועבדו שיעבוד ראשון לטובת מחזיקי האג"ח, והיתרה בשיעבוד שני נחות.

זאת ועוד, קבוצת אלון תתחייב שעד סוף השנה לא תעביר כספים נוספים לתאגידים שבשליטתה, ועד אמצע 2016 היא לא תתחייב ולא תאריך התחייבות קיימת להעברת כספים לתאגידים אלו.

כאמור, ההצבעה הנוכחית נעשית אגב הסדר חוב בהיקף 900 מיליון שקל שמקדמת אלון רבוע כחול מול נושיה הפיננסיים, הבנקים ומחזיקי האג"ח, במסגרתו תקבל "גרייס" של 5 שנים בהחזרי החוב, כשמנגד היא תעניק לנושיה הפיננסיים תוספת ריבית של כ-1%-1.5%, לצד 10% ממניות החברה שיחולקו בין כלל הנושים פרי-פסו.