הממשל מודה: אין סיכוי לחידוש תהליך השלום בכהונת אובמה

בכיר במועצה לביטחון לאומי: "בפעם הראשונה למן כהונת קלינטון המציאות היא שמציאת פיתרון של שתי מדינות פשוט אינה מסתמנת בקלפים" ■ היחסים האישיים בין שני המנהיגים? "זה לא רלוונטי לחשיבות היחסים בין המדינות"

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

כמה ימים לפני הפגישה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, מודה הממשל, כי אפסו למעשה הסיכויים לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים במהלך 14 החודשים שנותרו לכהונת הנשיא הנוכחי. בעוד שבעבר הביעו בכירים בממשל תסכול מהעמדות הנוקשות של שני הצדדים, זו הפעם הראשונה שהבית הלבן מכריז בגלוי שאובמה הרים ידיים; שהוא נואש מתהליך השלום.

את הדברים אמר אמש (ה') רוב מאלי, ראש דסק המזה"ת וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי, בתדרוך טלפוני לכתבים, שנועד, בראש ובראשונה, להנמיך את רמת הציפיות מפגישת שני המנהיגים, ביום ב' הקרוב. במקביל, במאמץ נוסף להנמיך את הציפיות, הכריז דובר הבית הלבן, כי לא תתפרסם כל הודעה על הסכם לחבילת סיוע חדשה או לסל נשק מתקדם לישראל כתום השיחה בן הנשיא לרה"מ.

לנשיא, שבתחילת כהונתו מיצב את יישוב הסכסוך בין ישראל לפלסטינים כאחת מהמשימות החשובות של ממשלו, הכרזה על מעידת תהליך השלום היא הודאה בכישלון, השלמה עם העובדה ששלום, או לפחות פריצת דרך לשלום בין ישראל לפלסטינים, לא יהיה חלק ממורשתו הנשיאותית.

"זו למעשה הפעם הראשונה למן כהונתו הראשונה של הנשיא קלינטון, שיש לפנינו ממשל שניצב מול מציאות, שבה פיתרון מוסכם של שתי מדינות פשוט אינו מסתמן בקלפים בזמן שנותר לכהונת הממשל הזה", אמר מאלי. "עד עכשיו לא היה מצב כזה".

אובמה עשה "הערכה ריאלית", כי עסקת שלום פשוט אינה אפשרית בעודו בבית הלבן, ציין מאלי. "אם לא תתחולל איזו תמורה גדולה, הצדדים לא ימצאו עצמם במצב שבו יוכלו לנהל מו"מ".

יחד עם זאת, מאלי, ועמו בן רודס, סגן היועצת לביטחון לאומי, הדגישו שאובמה עודו מחויב לרעיון שתי המדינות כדרך היחידה ליישוב הסכסוך. "נרצה לשמוע מראש הממשלה מה השקפותיו על הצעדים שממשלתו יכולה לנקוט כדי לבנות אמון וככדי להבהיר שיש עדיין שאיפה לפתרון של שתי מדינות", אמר רודס.

ההתנחלויות נותרו בעיה

השניים נמנעו מלפרט מה הצעדים שארה"ב רוצה לראות בשטח, אך הם הבהירו שההתנחלויות נותרו בעיה. ברמז לגל הטרור הנוכחי, אמרו הדוברים, כי הנשיא ישאל מה ניתן לעשות בהעדר הסכם שלום. מומחים לענייני המזה"ת אמרו, כי בין הצעדים שישראל יכולה לעשות ניתן למנות שיפר המצב הכלכלי של הפלסטינים והקלות על הגבלות התנועה שלהם.

ובינתיים מסרו מקורות המקורבים לממשל אובמה ולממשלת ישראל, ששר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, מודאג במיוחד מהרחבת ההתנחלויות ומהאפשרות של מה שהוא כינה כ"סיפוח זוחל". המקורות צוטטו ב"וושינגטון פוסט".

זמן קצר לפני התדרוך של מאלי ורודס, ערך דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, את התדרוך היומי לכתבים ותרם למאמץ הממשלי להנמיך את הציפיות מהפגישה בין אובמה לנתניהו. בתשובה על שאלה האם אפשר לצפות להודעה על גידול משמעותי בסיוע הצבאי לישראל בשבוע הבא, אחרי הפגישה, אמר הדובר: "לא הייתי מצפה להודעה חשובה כזו. (הסיוע ומכירות נשק) מחייבים התייעצויות אינטנסיביות בין שתי המדינות לנוכח הערכת ישראל על הסכנת שנשקפות לה, וההערכות שלה לגבי היכולות שהיא עשויה להיות זקוקה להן כדי להתמודד עם הסכנות האלה. כמובן, גם לארה"ב יש הערכות על הסיכונים והיכולות שעשויות להיות זמינות לישראל. אך אין ספק שמשל אובמה מחויב לביטחון הלאומי של ישראל ולשמירה על יתרונה האיכותי. אני מצפה ששני המנהיגים ידונו על כך".

הדובר נשאל, האם אובמה מקווה לפתוח דף חדש, ידידותי יותר, ביחסים האישיים עם נתניהו.

תשובתו: "ראש הממשלה וא משהו שהנשיא בילה עמו זמן רב, הן טלפונית והן פנים אל פנים. הבהרנו שהיחסים האישיים בין השניים מקצועיים ושהם מכבדים זה את זה. אך היחסים האלה בלתי רלוונטיים לחשיבות היחסים בין שתי המדינות. היחסים האלה חשובים הרבה יותר מדינמיקה בין-אישית כלשהי".

"אני יכול לומר שהדינמיקה הבין-אישית ביניהם הרבה פחות חשובה מיכולתם לעבוד יחדיו כדי לקדם את האינטרסים הביטחוניים של שתי המדינות", אמר ארנסט. "אין להכחיש, שלמרות חילוקי הדעות ביניהם זה בדיוק מה שהם עושים". הדובר ציין, כי נתניהו עצמו אמר, ששיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב בממשל אובמה הוא חסר תקדים.

היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, נפגשה אתמול עם היועץ לביטחון לאומי של ישראל, יוסי כהן, כדי להכשיר את הקרקע לקראת הפגישה בין אובמה לנתניהו. היועצת הביעה תנחומים למשפחות הקרבנות הישראלים של מסע הטרור הנוכחי והדגישה שוב את המחויבות העמוקה והמתמשכת של ארה"ב לביטחון ישראל.