מדד גלובס-הומלס לאוקטובר: תל-אביב לא מחכה לכחלון

ההאטה המסתמנת בשוק המגורים עדיין לא ניכרת במחירי הדירות המבוקשים שמפרסמים המוכרים ■ ב-4 אזורים, ובכלל זה בתל-אביב, נרשמה עלייה בכל סוגי הדירות

תל אביב / צילום: תמר מצפי
תל אביב / צילום: תמר מצפי

לקח קצת זמן, אבל שוק המגורים נכנס להאטה ברורה.

בשבוע שעבר פרסם האוצר נתונים על חודש אוגוסט, שבו שיעור המשקיעים (רוכשי דירה נוספת) היה בשפל של כ-15% בלבד מהשוק (לעומת 25%-30% עד לא מזמן), אם כי סך העסקאות נותר כמעט יציב ורשם ירידה קלה של 3%. כמה ימים לאחר מכן פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה לספטמבר, שהצביעו על ירידה במספר הדירות החדשות שנמכרו, לכמות של 2,332 דירות חדשות, לעומת 2,973 דירות שנמכרו חודש קודם, ומעל 3,000 דירות חדשות שנמכרו בחודשים שלפני כן.

עם זאת, מדד מחירי הדירות המבוקשים בלוח הומלס רחוק מלהצביע על פאניקה בקרב המוכרים. בחודש אוקטובר לא נרשמה ירידת מחירים באף אזור שנבדק. מנגד, 4 אזורים רשמו בחודש החולף עליית מחירים בכל סוגי הדירות - כך בתל-אביב (מחיר מבוקש ממוצע לדירת 4 חדרים שוב חצה את רף ה-3 מיליון שקל), בראשון-לציון, בנתניה ובמודיעין.

גם בשוק השכירות נרשמה יציבות, אשר הותירה את התשואות ברמה דומה. עם זאת, מגמה שלילית נרשמה במחיר השכירות של דירות 3 חדרים, שם נרשמה ירידה ב-8 אזורים, שעשויה כמובן להיות מוסברת גם בעונתיות, עם תחילת שנת הלימודים באוניברסיטאות.

נכון להיום, לצד ההחרפה במצב הביטחוני בחודש אוקטובר, ההאטה בשוק המגורים בשבועות האחרונים מיוחסת כמובן גם לצעדי משרד האוצר - ובראשם פתיחת מכרזי מחיר למשתכן, שבמסגרתם התחייבו הקבלנים למכור דירות בהנחה של מאות אלפי שקלים.

אם צעדי האוצר יצננו את הביקוש של מחוסרי הדירות שיחכו להגרלות לאותן דירות מוזלות, לאחר שחלק גדול מהמשקיעים יצא גם הוא מהשוק לאחר העלאת מס הרכישה ל-8%, ייתכן שמגמת המחירים תוכל סוף סוף להשתנות. יחד עם זאת, יש מי שמעריך שהשארת משפרי הדיור והמשקיעים מחוץ לתמונה (כל המכרזים לבנייה על קרקעות המדינה ישווקו במסלול מחיר למשתכן), עשויה דווקא ליצור לחצי ביקוש מצד רוכשים מתוסכלים על שוק היד השנייה והקרקעות הפרטיות - כך שבשוק "הרגיל" (ולא במכרזי המדינה) יירשמו דווקא עליות מחירים.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
מדד גלובס נובמבר 15
 מדד גלובס נובמבר 15