אלבום חג מולד: שרון ג'ונס והדאפ קינגז - "It's a Holiday Soul Party"

בתום כל שנה לועזית צצים בחו"ל כמה עשרות אלבומי חג מולד, רובם של אמנים ותיקים ושמרנים ■ האלבום החדש של שרון ג'ונס והדאפ קינגז הוא פרויקט מענג ומוצלח שנפתח דווקא בשיר שנקרא "8 ימי חנוכה"

שרון ג'ונס / צילום: רויטרס
שרון ג'ונס / צילום: רויטרס

אלבומי חג מולד הם מהמוצרים הכי ותיקים בתעשיית המוזיקה העולמית. בתום כל שנה לועזית צצים כמה עשרות כאלה. רובם של אמנים ותיקים ושמרנים, אבל לא רק. השנה, לדוגמה, סל מוצרי חג המולד כולל גם חדש כזה של קיילי מינוג. ולאורך השנים גם לא מעט אמני רוק והיפ-הופ הוציאו שירים ואלבומים כאלה משלהם. הנה פרויקט מענג ומוצלח שנפתח דווקא בשיר שנקרא "8 ימי חנוכה", והוא טוב-לב ועתיר גרוב כמרבית השירים כאן. שרון ג'ונס בת ה-59 וחבורת הנגנים המעולים סביבה פעילים כבר מעל 20 שנה. זה אלבומם השישי, אבל לפריצה המשמעותית זכו רק לאחר שניגנו באלבום המושלם של איימי וויינהאוס, "בק טו בלאק" ב-2007.

בעצם, הסגנון שהביאו עימם המפיקים - מארק רונסון וסאלאם רמי לאלבום המהולל ההוא של וויינהאוס, היה המשך טבעי לרטרו-סול הכה אופייני של החבורה הניו-יורקית הזו. מרבית אלבומיהם שמרו על רמה די גבוהה, אבל אופינו בעקביות על-ידי אותן מעלות ומגבלות: הם מבצעים נהדרים, חבורה של נגנים וזמרת מעולים. אבל ככותבי שירים חסר להם הערך המוסף שיהפוך את שיריהם המקוריים ללא פחות נצחיים ואהובים מהמעטפת המוזיקלית שלהם. זו שמדיפה בישום מדופלם מכל ריח של מה שהיה שחור ומענג בפופ של שנות ה-50 עד ה-70. ולכן האלבום החדש נהנה מהיתרון, לעומת קודמיו, הטמון במבחר של חידושיהם לשירי אחרים. חוץ משיר הפתיחה שמזמין את אורחי מסיבת הנשמה הזו גם אל אורות החג היהודי, יש כאן עוד שיר מקורי, "אין ארובות במשכנות העוני". אבל הרוב חידושים לשירי כריסמס מוכרים, כמו "Silent night" ו"Little drumming boy".

בולט מעל כולם הטיפול שלהם באחד השירים שהכי מזוהים במאה ה-20 עם הנצרות, "חג מולד לבן". חיבר אותו גאון פופ לגמרי יהודי, אירווין ברלין, יצרן הלהיטים הכי מצליח בארה"ב בראשית המאה ה-20. ישראל איזידור ביילין, זה השם עמו נולד לאב חזן ברוסיה שבשלהי המאה ה-19, טרום הגירתם ל אמריקה, כתב את השיר שהפך מיד לאחד מהמנוני החגים הנוצריים הכי אהובים כבלדה איטית. אבל ג'ונס והדאפ קינגז משסים בו אנרגיות של מסיבת סול משנות ה-60, כאילו השתייך במקור לווילסון פיקט או אוטיס רדינג המנוחים. האלבום החדש יוצא במקביל לעליית סרט תיעודי שעקב בשנים האחרונות אחרי מאבקה של ג'ונס בסרטן וניצחונה על המחלה. כמה חודשים לפני שהיא בת 60, נשמע שהגיע הזמן של ג'ונס לפרוח.

* ציון: 8