"מנהלים בכירים של תחרויות אתלטיקה קיבלו שוחד כדי לא לחשוף מסוממים"

דוח חדש של הארגון העולמי למלחמה בסמים בספורט יחשוף שורת אירועים, שהשפיעו באופן ישיר על התוצאות של תחרויות באתלטיקה הבינלאומית ■ נשיא איגוד האתלטיקה העולמי, סבסטיאן קו: "נחוש יותר מתמיד להחזיר את האמון בספורט"

סבסטיאן קו יו"ר איגוד האתלטיקה הבינלאומי / צלם: רויטרס
סבסטיאן קו יו"ר איגוד האתלטיקה הבינלאומי / צלם: רויטרס

מנהלים בכירים של תחרויות אתלטיקה בינלאומיות קיבלו שוחד, על מנת שיסתירו תוצאות חיוביות של בדיקות שימוש בחומרים אסורים שנערכו למשתתפים לאורך השנים. כך יטען היום (ב') WADA, הארגון העולמי נגד סימום בספורט - בדוח מפורט שיפרסם על הנושא.

"הדוח הזה הולך להיות גיים-צ'יינג'ר עבור האתלטיקה", מצוטט ב"פייננשל טיימס" ריצ'ארד מקלארן, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת ווסטרן הקנדית, ואחד מהאחראים על הדוח. "חבורת אנשים מבוגרים שמה בכיס שלה אקסטרות רבות של כסף באמצעות סחיטה ושוחד - אבל גם גרמה לשינוי בתוצאות ובמיקומים הסופיים של הספורטאים המשתתפים בתחרויות האתלטיקה הבינלאומיות".

הוועדה המיוחדת של WADA שהפיקה את הדוח, קמה לאחר התפוצצות פרשת הסימום השיטתי האחרונה בקרב אתלטים, אודותיה פורסם בתחקיר של "הסאנדיי טיימס" והערוץ הגרמני ARD. התחקיר טען כי כשליש מכל זוכי המדליות בענפי הסבולת בין השנים 2001 ל-2012 הם כאלו שהבדיקות שלהם מעלות חשד לשימוש בחומרים אסורים.

הדוח מגיע בהמשך למעצר שהתבצע בשבוע שעבר ל-לאמין דיאק, סנגלי בן 82 ששימש בין 1999 ל-2005 כנשיא ה-IAAF, איגוד האתלטיקה העולמי שבראשו עומד היום סבסטיאן קו הבריטי. על-פי החשדות נגדו, דיאק לקח שוחד בגובה של למעלה ממיליון אירו על מנת לטייח בדיקות סמים חיוביות. סבסטיאן קו אמר כי ההתפתחויות האחרונות הופכות אותו ל"נחוש יותר מתמיד לבנות מחדש את הספורט הזה ולהחזיר את האמון בו".