רכשתם מקרר והחברה מסרבת לפנות את הישן? תתבעו

למרות שחוק הפסולת האלקטרונית נכנס לתוקפו כבר לפני שנה, משווקים רבים אינם מפנים את מוצרי החשמל הישנים מבתי הלקוחות, או שמחייבים אותם בתשלום על כך * שורת בקשות לייצוגית הוגשו בחודשים האחרונים נגד חברות שונות

יותר משנה אחרי כניסתו לתוקף של חוק הפסולת האלקטרונית, מעטים הצרכנים המודעים לקיומו ולתוכנו, כך שלבתי העסק קל להתעלם מקיומו ולא להקפיד על הנדרש מהם: פינוי מוצרים חשמליים ישנים בעת הובלת מכשיר דומה חדש. ובכל זאת, נעשים מעט ניסיונות לחנך את בתי העסק לפחות בזירה המשפטית: יותר מ-130 מיליון שקל עומדים במרכז תביעות נגד משווקי ויבואני ציוד חשמלי בישראל, המסרבים לפנות או לקבל בחזרה ציוד אלקטרוני וחשמלי ישן מלקוחות, כפי שמחייב החוק. שורת תובענות ייצוגיות בנושא מנסה לתקן את העוולה ולהביא את קיומו של החוק לידיעת הצרכן.

מעטים הצרכנים שיודעים כי בשנת 2014 עבר בכנסת חוק פסולת אלקטרונית. החוק מחייב את המשווקים לפנות לחנות "מוצר דומה" מבית הלקוח במעמד הרכישה של החדש ללא עלות כספית. רכשתם מכונת כביסה? על המשווק לאסוף לבקשתכם את זו הישנה. בפועל, גם במקרים שבהם דורשים הלקוחות את המגיע להם, הם נתקלים פעמים רבות בשלל תירוצים ובסירוב עיקש לפינוי המוצר הישן, או בדרישה לתשלום כספי עבור השירות.

כך, למשל, במקרה של נ', שסיפורה הגיע לשולחן "גלובס": מכונת הכביסה החדשה שרכשה הגיעה לביתה, והיא ביקשה מהמוביל לפנות את זו הקיימת אך נתקלה בסירוב נחרץ: "לא אמרו לי, לא הוצאתם את זה, אין לי זמן, לא יכול לסחוב". המכונה נותרה עומדת במקומה, וגם כאשר נ' טלפנה למשווק, שמעה תירוצים. "מדוע אתם מתעלמים מהחוק החדש?", שאלה נ' וזה ענה לה בנימה יודעת כל: "את החוק אנחנו מכירים היטב, נערכנו אליו בצורה מלאה, אך על פי הנוסח הקבוע בחוק היית צריכה להודיע מראש על כוונתך לפנות מכשיר ישן".

נ' מהססת, תוהה אם טעתה ופונה ללשון החוק: לא דובים ולא יער. החוק מגדיר מה יש לפנות, אך אינו מחייב את הצרכן בניואנסים הקטנים שמשמשים מבחינת המשווקים עילה להתנער. היא שבה אל בית העסק, וכאן, בתום דיון נוסף, הסכים בית העסק להשיב את סכום ההובלה של המכשיר הישן החוצה כנגד קבלה.

הצרכנים העיקשים

נקודת אור מגיעה כאמור מכיוון הצרכנים שלא מוותרים, ומגישים תובענות ייצוגיות שערכן עשוי להיות בחינוך השוק. תובענה ייצוגית ראשונה בנושא הוגשה ביולי האחרון נגד ניופאן באמצעות עו"ד אריאל אלסנר, מומחה בדיני איכות והגנת הסביבה, על ידי בני זוג בשנות ה-70 לחייהם, שאולצו לשלם עבור פינוי הטלוויזיה הישנה מביתם, והחליטו לעמוד על שלהם ולתבוע את החברה ב-15 מיליון שקל.

"כיום צרכני הציוד החשמלי והאלקטרוני נאלצים לשלם עשרות ולעיתים מאות שקלים ללא צורך עבור הפינוי של המוצרים הישנים שמגיע להם חינם", אומר עו"ד אלסנר. "בסופו של יום, הם נאלצים לתבוע את המגיע להם בסיוע בתי המשפט כדי לקבל את כספם חזרה".

מאז ועד היום, הוגשו תביעות נוספות נגד חברות גדולות ומובילות בענף סביב חוק פסולת אלקטרונית על סעיפיו השונים: 90 מיליון שקל נגד אולסייל ו-BSH (ת"צ 53517-07-15), 4.1 מיליון שקל נגד מחסני כמעט חינם ויינות ביתן על סירוב לקבל סוללות ישנות ברשת, סעיף נוסף המתחייב מהחוק, והיעדר שילוט המיידע את הצרכנים על זכותם זו (ת"צ 22158-09-15), 19 מיליון שקל נגד אלקטרה מוצרי צריכה בשל סירוב לאסוף מבית הלקוח טוסטר אובן ישן (ת"צ 52647-07-15), וכן נגד חברת דואר ישראל בע"מ ורשת טיב טעם, רשת החנויות של אבי סופר, קרביץ, אופיס דיפו, טויס אר אס, דלק מנטה ופז.

"לצערנו", אומר אלסנר, "בישראל אין אכיפה של חוק הפסולת האלקטרונית. היינו מצפים שכפי שהמשרד להגנת הסביבה טורח לאכוף את חוק האריזות ומטיל עיצומים כספיים כבדים על המפרים אותו, הוא יפעל בהתאם גם נגד משווקי מוצרי החשמל למלא את חובתם החוקית כלפי הצרכנים - לקבל מהם ציוד ישן במעמד המכירה ו/או לפנותה חינם מהבתים במעמד ההספקה כפי שהחוק מחייב".

מה מגיע לצרכנים לקבל לפי חוק?

המשווק או השליח? גם אם המוביל שמביא הביתה את המוצר החדש אומר שהוא מייצג רק את חברת ההפצה, ולא את המשווק - עדיין החוק חל עליו, והוא חייב לפנות את המכשיר הישן מהבית - השליח הוא ידו הארוכה של המשווק.

מיהו משווק? "משווקים" הם כל סוג של חנות שמוכרת ציוד חשמלי ואלקטרוני. כולל חנויות לציוד משרדי, למחשבים, חנויות לתאורה, חנויות הכל לבית, חנויות צעצועים וכל אתרי האינטרנט המוכרים ציוד כזה.

הזכות לפינוי "מוצר דומה": אם רכשתי מכונת כביסה, האם מגיע לי פינויי של מדיח כלים? החוק מגדיר מוצר דומה: "ציוד חשמלי ואלקטרוני מאותה קבוצת סיווג, שנועד לשימוש דומה לציוד הנמכר, בלא תלות בשם היצרן או היבואן של הציוד החשמלי והאלקטרוני או בסימן המסחר המופיע עליו. "כך שאם סיפקו לך לדוגמה מכונת כביסה של בוש בהחלט תוכל להשיב מדיח או מייבש ישן של קריסטל ולאו דווקא מכונת כביסה.

בניגוד למה שטוענים לפעמים המשווקים, אין חובה להודיע מראש למוביל על הצורך בפינוי מכשיר דומה מהבית.

שילוט חובה: בכל חנות (פיזית או אינטרנטית) חייב להיות מוצב שילוט או פרסום שמסביר לצרכנים את זכויותיהם לגבי פינוי פסולת אלקטרונית; קודם כל שמגיע לכל צרכן להשיב לחנות מוצר ישן דומה במעמד קניית החדש, ושתיים שכל צרכן זכאי לפינוי חינם של המוצר הישן בעת אספקת המוצר החדש בביתו.