אחרי 5 ניסיונות כושלים: הרפורמה בחב' החשמל יוצאת שוב לדרך

שר האנרגיה יובל שטייניץ: "מקווים להגיע לרפורמה בחברת החשמל כבר ב-2016" ■ סגן שר האוצר: "המשק עבר תמורות לא פשוטות" ■ יו"ר ההסתדרות: "להיזהר שלא כל הייצור יעבור לבעלי הון"

"אני חרד למשק החשמל אם לא תהיה רפורמה. כמו שחווינו בשבועות האחרונים המצב הוא כאוטי. זו תהיה מלאכה קשה, אך אם נשב בצורה אינטנסיבית נגמור זאת במהירות האפשרית", כך אמר היום יו"ר הסתדרות העובדים אבי ניסנקורן בדיון שקיים עם סגן שר האוצר יצחק כהן ושר האנרגיה יובל שטייניץ בנושא הרפורמה בחברת החשמל. "הרפורמה צריכה להיות מאוזנת. משק החשמל נפתח לתחרות, ואנחנו צריכים להיזהר שלא כל הייצור יעבור לבעלי הון".

בדיון לקחו גם חלק מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, מנכל משרד האוצר שי באבד, מנהל מינהל החשמל ד"ר יהודה ניב, יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, סמנכ"לית רשות החשמל, נורית גל, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי וגורמים מקצועיים נוספים.

"למרות שהנושא הזה תקוע כ-20 שנה, יש לנו את הרצון הדרוש ואת הנחישות כדי להתחיל לקדמה. זו רפורמה לא פשוטה, והדרך לא קלה, אבל אנחנו מקווים להגיע להסכם על רפורמה כבר במהלך שנת 2016" - טען שטייניץ והוסיף כי "אספקת חשמל אמינה ויעילה היא תנאי הכרחי ובסיסי לכל מדינה מודרנית ולכל כלכלה מודרנית. חברת חשמל יעילה, חזקה ובריאה פיננסית, היא תנאי בסיסי למשק חשמל מפותח".

כהן הוסיף, כי "משק החשמל עבר תמורות לא פשוטות, המבנה השתנה, ואנו צריכים להסתכל במבט צופה עתיד".

נזכיר, כי רק לפני שבוע וחצי פרסם מבקר המדינה השופט (בדימ') יוסף שפירא דוח העוסק בפעילות משק החשמל. בדוח ביקר את אגפי הממשלה השונים על כך שבמשך 19 שנה הם אינם מצליחים לבצע שינוי מבני במשק החשמל. זאת למרות שהוקמו 5 צוותי היגוי ייעודיים ועשרות דוחות ביקורת וייעוץ.

התוצאה, טען המבקר, היא שמשק החשמל מתנהל בכאוס - לאף אחד ממשרדי הממשלה אין אומדן בנוגע לעלות השינוי המבני במשק החשמל או מענה על השפעת השינוי על המחיר לצרכן, תעריפי רשת החשמל לא עודכנו 13 שנה, חח"י ממשיכה לפעול כמונופול עם 2,500 עובדים מיותרים ועוד.

מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים, איתי אייגס, אמר כי "אנו מברכים על קידומה של רפורמה בחברת החשמל ואיננו צד לדיונים בין עובדי החברה להנהלתה ובינם לבין הממשלה. עם זאת, על הממשלה להימנע מלתת לוועד עובדי חברת החשמל את הכוח לקבוע איך ייראה עתיד התחרות במשק החשמל בישראל. האינטרס של יו"ר ההסתדרות ושל יו"ר ועד עובדי חברת החשמל ברור אך הוא אינו משקף את האינטרס של הציבור בישראל. ממשלת ישראל חייבת להתעקש במסגרת הרפורמה על פתיחת תחרות אמיתית ומלאה במקטע הייצור במשק החשמל".