אושרה תכנית שעשויה להוסיף עשרות אלפי יח"ד במושבים

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים החליטה פה אחד להמליץ בפני המועצה הארצית על עדכון תמ"א 35 בנוגע ליח"ד במגזר הכפרי ■ ההחלטה קובעת כי במושבים תתאפשר בנייתה של יחידת דיור שלישית ב-2.5 דונם שבראש הנחלה, מבלי שתחייב הכנת תכנית כוללת ליישוב

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

דרמה בתחום הבנייה במושבים: לאחר דיונים ומחלוקות שבהם היו מעורבים לא מעט ראשי רשויות, החליטה היום ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) בראשות אביגדור יצחקי להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה על הפקדה של תיקון לתמ"א 35 שיאפשר בנייה של יחידת דיור שלישית בשטח הנחלה במושבים.

ההחלטה קובעת כי במושבים תתאפשר בנייתה של יחידת דיור שלישית ב-2.5 דונם שבראש הנחלה, מבלי שתחייב הכנת תכנית כוללת ליישוב, ומבלי שתיספר במניין יחידות הדיור ביישוב. באזורי הביקוש, בכללם מחוז מרכז, חיפה וירושלים תותר תוספת יחידת דיור שלישית בכל הנחלות במושב, כאשר זו תגרע ממניין יחידות הדיור הקבוע לישוב. משמעות ההחלטה על הוספת יחידת דיור שלישית בנחלה שבמושב היא הגדלת יחידות דיור וצפיפות המגורים ביישוב מבלי להרחיב את תחום הבינוי ומבלי לפגוע בשטחים הפתוחים.

סוגיית הבית השלישי התעוררה בעקבות מספר היחידות שנקבעו לכל מושב בתמ"א 35, במרכז הארץ בעיקר הסף המקסימלי יוצר מגבלה לבעלי הנחלות לממש את בניית הבית השלישי. לאחר מאמצים רבים, המליצה הולנת"ע בנובמבר 2013 לאשר את היחידה השלישית, אולם אז נולדה התנגדות של שר הפנים לשעבר גדעון סער אשר בעקבותיה הנושא הוקפא ולא קודם.

הליך בחינת עדכון תמ"א 35, ובכללו נושא היחידה השלישית בנחלה, נמשך למעלה מ-7 שנים, במהלכן נבחנו עמדותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות עמדת התנועות ההתיישבותיות, מרכז המועצות האזוריות, פורום 15 הערים הגדולות וכו'. מי שקידמה בשנים האחרונות את המהלך מול גופי התכנון היתה תנועת המושבים, ומי שעמדה בראש המתנגדים לתיקון היתה ראש עירית נתניה מרים פיירברג שטענה כי מדובר בעוד מהלך שמחזק את המגזר הכפרי האמיד על חשבון הערים הגדולות שבהם מרוכזות גם אוכלוסיות חלשות.

יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח מסר כי "החלטת הולנת"ע היא פתרון נוסף למצוקת הדיור, שבבסיסה העדפת עיבוי הישוב על הרחבתו. הולנת"ע בהחלטתה לא נכנעה להשפעתם של אינטרסנטיים ששוב ושוב מאיימים בסכנת הפרבור שלכאורה תגרם כתוצאה מאפשרות בניית היחידה השלישית, אף על פי שטענה זו כבר נדחתה - הן על ידי בג"צ במסגרת בג"צ פורום 15 הערים והן על ידי כל הגורמים המקצועיים שבחנו את הסוגיה".

עו״ד דודו קוכמן, מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי, אמר כי "המלצות הן פשרה של הצעות רבות ואין ספק שהחלטה זו לא תיתן מענה לכל הצרכים אך מדובר בזריקת עידוד חשובה להתפתחות דמוגרפית טבעית שעד עתה הקפיאה את האפשרות לבניית יחידות דיור בכלל בישובים רבים". לדבריו, ההקפאה גרמה נזק לצמיחה הטבעית בישובים, להזדקנות אוכלוסייה ולהשתת עלויות כבדות על מספר מצומצם של משפחות שנושאות בנטל אחזקת הישובים הכפריים.

"מדובר על החלטה שתסייע לצמיחה הדמוגרפית של ישובים רבים ובעיקר באזורי פריפרייה , בנגב ובגליל אך גם תסייע להתפתחות הדמוגרפית הטבעית במרחב הכפרי בכלל", הוסיף. "ההמלצה לאפשר את היחידה השלישית במגבלות כך שהיא תהיה בתוך השטח הצהוב קרי אזור המגורים ומשמעות הדבר שיצירת היחידה השלישית לא תפרוץ לשטחים ירוקים ופתוחים ואף לא תיצור פרבור במרכז הארץ שכן הגדילה תהיה מוגבלת רק לפי מס הנחלות".

עו"ד קוכמן מזכיר כי "החלטה לגבי היחידה השלישית במגזר הכפרי, גובשה בצורה מקצועית על ידי ועדת המעקב לתמ"א 35 לאחר בחינת הנושא במשך חודשים רבים (ההמלצות לולנת"ע הן מסוף 2013 ). בניה בישובים הכפרים לא רק שתיתן מענה לבני המשפחות אלא תקל במידה רבה על הביקושים בערים". לדברי קוכמן, "יישום החלטה 1411 (במקורה החלטה 979) של מועצת מקרקעי ישראל יחסוך את הקמתם של שכונות מגורים נוספות בישובים הכפריים, ימנע פגיעה בשטחים חקלאיים ויאפשר ניצול מיטבי של קרקעות המיועדות כבר למגורים ולכן זמינות לבניה. אנו מקווים כי הצעדים השונים שעושה קבינט הדיור והחלטה זו יהוו תמריץ למדינה להפסיק לספסר בקרקעות, דבר שיסייע באופן ישיר להורדת שוק מחירי הדיור".

ההחלטה רלוונטית גם ל-21 קיבוצים שהגיעו למכסת מגבלת היחידות בקיבוצם וכן של 14 קיבוצי עוטף עזה. משמעות ההחלטה היא תוספת של למעלה מ-3000 יח' דיור שיתווספו לאותם 21 קיבוצים, ועוד תוספת של כ- 1500 יח' לקיבוצי עוטף עזה. בתנועה הקיבוצית מיהרו לברך על העדכון המתבקש, שישחרר באופן מידי בנייה של מאות יחידות דיור בקיבוצים (בשלב הראשון), וכאמור, יאפשר תכנון עתידי לאלפי יחידות דיור נדרשות נוספות. דוגמאות בולטות להשפעה ישירה על הקיבוצים: קיבוץ מעגן מיכאל שהוגבל ל-600 יח' יכול כעת להגיש תכניות ל-900 יח' דיור, נען שהוגבל ל-600 יח' יוכל להגיש תכניות ל-800 יח', רמת יוחנן יוכל להגיש תכניות לעוד 200 יח' על ה-400 שאושרו בעבר, והקיבוצים נחל-עוז, אור-הנר, גבים, וארז, יוכלו להגיש תכניות לעוד 100 יח' על ה-400 שאושרו בעבר. התוספת לקיבוצי עוטף עזה היא נגזרת ישירה של מדיניות מממשלתית לחיזוק האזור ועידוד הצמיחה הדמוגרפית ביישובים שבעוטף עזה.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "זוהי בשורה חשובה לקיבוצים רבים, ואני שמח להיווכח שהבטחותיו של אביגדור יצחקי מתממשות. היום יותר מתמיד אני משוכנע ששנת 2016 תהיה שנת הזדמנות, וכל הצדדים חייבים להבין שהושחת זמן רב על דיבורי סרק וכעת יש להסתכל קדימה ולהתמקד ביישומם של הפתרונות שיאפשרו את הגידול הטבעי בקיבוצים".

דבריו של ניר מאיר נאמרים כהמשך לפגישת עבודה מוצלחת שתקיימה בנו לבין אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, לפני כשבועיים מתוך רצון לקדם את נושא הגידול הטבעי בקיבוצים, נושא המהווה אבן נגף לצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים רבים. השניים היו תמימי דעים שזו העת המתאימה להפסיק להיתקע על סעיפי בירוקרטיה, ולעבור לשלב מעשי של בנייה בקיבוצים. התיקון הסופי יתקבל לאחר אישורה של המועצה ארצית לתכנון ובניה שאמורה להתכנס בחודש הבא.