עקב הסכמות עם לאומי: פישמן ונציגיו מחוץ לדירקטוריון כלכלית

במקומם ימונו לדירקטוריון אברהם ביגר, לשעבר יו"ר אדמה וכן שמשון הראל, מירי כץ ואריה גנץ

אליעזר פישמן ורקפת רוסק עמינח / צילום: איל יצהר
אליעזר פישמן ורקפת רוסק עמינח / צילום: איל יצהר

בהתאם לבקשת בנק לאומי, עוזבים אליעזר פישמן ונציגיו את דירקטוריון כלכלית ירושלים. הבוקר אישר השופט איתן אורנשטיין מביהמ"ש המחוזי בת"א-יפו את ההסכמות שגיבש פישמן מול הבנק, שלפיהן בימים הקרובים תזמן כלכלית ירושלים אסיפה כללית לשם הפסקת כהונתם של פישמן עצמו, המשמש יו"ר כלכלית, והדירקטורים אייל פישמן, ענת מניפז ורונית אבן.

במקום הארבעה צפויים להתמנות כדירקטורים חדשים אברהם ביגר, לשעבר יו"ר אדמה, איש העסקים שמשון הראל, מירי כץ ואריה גנץ. במסגרת ההבנות שהושגו בין לאומי לפישמן נקבע, כי מינוי הדירקטורים החדשים נעשה "מתוך דאגה לאינטרס החברה בלבד". את פישמן מייצג משרד עוה"ד גולדבלט, גינדס, יריב, ואת לאומי משרד צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר טולידאנו ושות'.

בשבוע שעבר פנה בנק לאומי לביהמ"ש בבקשה דחופה לאפשר לו למנות דירקטורים בחברה במקום פישמן ונציגיו, בעקבות הנפקת בזק פרטית של מניות כלכלית ירושלים, שבמסגרתה גייסה החברה 200 מיליון שקל בדיסקאונט. בעקבות ההנפקה דולל שיעור ההחזקה של פישמן, שמרבית מניות כלכלית ירושלים שברשותו משועבדות ללאומי כנגד חוב פרטי. לאומי החזיק בשעבוד על כ-40% ממניות כלכלית, החזקה שדוללה ל-25.7% (בדילול מלא), כיוון שפישמן לא השתתף בהנפקה.

את ההנפקה ביצעה כלכלית למוסדיים ומשקיעים נוספים בהנחה של 15.7% על מחיר השוק, והמשתתפים גם קיבלו אופציות לרכישת מניות נוספות ב-50 מיליון שקל תוך שישה חודשים.

כלכלית ביצעה מהלך פיננסי נוסף שבו הוחלפו 214 מיליון שקל ע"נ של איגרות חוב קצרות מסדרה ו' (לפירעון בדצמבר 2015-2017), ב-258 מיליון שקל ע"נ מסדרה י' הארוכה יותר, שתפקע בין יולי 2016 ליולי 2023.

שני המהלכים, שבוצעו בהובלת ברק קפיטל חיתום בניהולו של צביקה מנס, אמורים לאפשר לכלכלית ירושלים לסיים את 2015 עם יתרות מזומנים של 450-500 מיליון שקל.

עם סכום כזה בקופה, ועם דחייה של חלק מהותי מפירעונות דצמבר, צפויים רואי החשבון להימנע מלצרף לדוחות כלכלית הערת "עסק חי" בדוחות הרבעון השלישי של 2015.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"