ראש מטה הבית הלבן: ההתנחלויות מכשול לפתרון שתי מדינות

דברי דניס מקדונה, שנאם בכנס של הפדציות היהודיות, היו מענה להצהרת של רה"מ נתניהו, כי המכשול לשלום הן לא ההתנחלויות אלא הפלסטינים ■ שניהם נאמו בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש מטה הבית הלבן, דניס מקדונה, אמר הערב (ג'), בנאום בעצרת הכללית של הפדרציות היהודיות בוושינגטון, כי ההתנחלויות הן מכשול בדרך להשגת פיתרון של שתי מדינות. דבריו היו מענה להצהרתו של רה"מ בנימין נתניהו, שנאם לפניו, כי המכשול לשלום אינן ההתנחלויות אלא הפלסטינים.

"השלום עם הפלסטינים אינו מושג לא בגלל ההתנחלויות, לא בגלל חילוקי דעות על שטחים, אלא בגלל סירובם של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית, בכל גבול שהוא", אמר נתניהו. הוא ציין, כי התקפות של פלסטינים על ישראלים אירעו עוד לפני שהוקמו התנחלויות, עוד לפני מלחמת ששת הימים.

"הנה, ישראל נסוגה מעזה, עקרה את אזרחיה משם, אפילו את המתים, פירקה את ההתנחלויות, ומה היא קיבלה? טילים, לא שלום", אמר רה"מ. הוא ציין עם זאת, שתקוותו היא שפיתרון של שתי מדינות יושג בעתיד.

מקדונה אמר כי למסע הטרור של הפלסטינים נגד אזרחים חפים מפשע בישראל אין מחילה. הוא חזר על העמדה האמריקאית, שלישראל יש זכות להגן על עצמה ועל אזרחיה. הוא הדגיש, שהפלסטינים חייבים להפסיק את קמפיין ההסתה נגד ישראל, אך קרא לשני הצדדים לנהוג באיפוק.

אבל, הוסיף מקדונה, צריך לשנות את הדינמיקה כולה ולחתור לשלום. "אנו מאמינים שביטחונה של ישראל , כמדינה יהודית ודמוקרטית, יובטח כשימומש פיתרון של שתי מדינות, שיחיו בשלום ובביטחון זו בצד זו, אך ההתנחלויות הן מכשול בדרך להשגת פיתרון כזה". הוא אמר, כמו בכירים אמריקאים רבים לפניו, שפיתרון של שלום חייב להיות מבוסס על גבולות 1967 עם חילופי שטחים.

על איראן אמר מקדונה כי ארה"ב מיישמת את ההסכם הגרעיני ובודקת האם איראן ממלאת את חלקה בהסכם. הוא ציין, שטהראן אכן נוקטת צעדים למימוש התחייבויות אלה, ושהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אכן תוכל לבצע פעולות ניטור באתרים גרעיניים באיראן. מקדונה אמר, כי איראן טרם קיבלה שום הטבה בעקבות החתימה על ההסכם וביטול הסנקציות ייעשה רק אחרי שהאיראנים ימלאו את ההסכם במלואו. "אם איראן תפר את ההסכם, הסנקציות יחזרו מייד על כנן", לדבריו. אך הוא נמנע מלהזכיר משפט שאובמה משמיע בכל הזדמנות: "כל האופציות על השולחן".

מקדונה הוסיף, כי ההסכם אינו פותר בעיות אחרות שנובעות מהתנהלותה של איראן. היא מוסיפה להיות מקור דאגה מפני שהיא זורעת אי יציבות באזור ומאיימת על ביטחון ישראל וארה"ב באמצעות גרורותיה, חיזבאללה וחמאס. עוד אמר מקדונה, כי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, יגיע לביקור רשמי בבית הלבן בתחילת דצמבר.

נתניהו הקדיש חלק מנאומו לבעיית דת ומדינה ואמר, כי כראש ממשלה הוא ידאג לכך שכל זרמי היהדות - אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים - "ירגישו בישראל כמו בבית". ברמז שיפעל להפסקת האפליה של קונסרבטיבים ורפורמים, אמר נתניהו שהוא "יטפח" קהילות אלה. "נדאג לכך, שהכותל יהיה מקור לאחדות העם ולא שורש לפיצולו", הכריז נתניהו לקול תשואות הנוכחים.