ארה"ב: סימון מוצרים לא חרם; ישראל לא צריכה להיות מופתעת

דובר הסטייט דיפטרמנט: "איננו רואים בהתנחלויות חלק מישראל... איננו רואים בסימון מוצרים מההתנחלויות חרם על ישראל"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בצעד שנחשב סטירת לחי לישראל, הכריז ממשל אובמה, כי החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות בגדה המערבית אינה חרם על ישראל מפני שההתנחלויות, לדעת הממשל, אינן חלק מישראל.

קצת יותר מיום לאחר פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פגישה שנתניהו הגדיר כ"אחת מהשיחות הטובות בינינו", אמר סגן דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, בתדרוך היומי לכתבים, כי ארה"ב אינה רואה בסימון המוצרים חרם אלא "הנחיה טכנית" לצרכנים באירופה, שיוכלו להיות מודעים למקור המוצר שהם שוקלים לקנות, בדיוק כמו צרכנים אחרים ברחבי תבל.

כדבריו: "איננו מאמינים שסימון מקור המוצרים מקביל לחרם... אנו מבינים שמטרת (ההחלטה לסמן את המוצרים) היא לספק לצרכנים האירופים מידע אמיתי על מקור המוצרים, כפי שמתחייב מחוק האיחוד האירופי. האיחוד הבהיר, שהצעדים שננקטו אינם חרם והאיחוד אף הדגיש שהוא מתנגד לחרמים על ישראל. הנחיות האיחוד האירופי לגבי מוצרים שנמכרים במדינות האיחוד הן אחריות האיחוד".

בכל זאת, בתשובה על שאלה אחרת, הודה הדובר, כי אפשר לראות את ההחלטה לסימון המוצרים כצעד לקראת חרם.

"ישראל ממשיכה להרחיב את פעילות ההתנחלויות", אמר הדובר. "זה לא צריך להפתיע איש שגורמים מסוימים בקהיליה הבינלאומית מבקשים להגביל את קשריהם המסחריים עם ההתנחלויות".

הצעד שנקט האיחוד האירופי "מדגיש את הצורך הדחוף של ישראל לשנות את מדיניותה בסוגיית התנחלויות", אמר הדובר. הוא ציין, שבארה"ב קיימת תקנה דומה, שמחייבת לסמן מוצרים שיוצרו מעבר לקו הירוק כ"תוצרת הגדה המערבית". אבל ארה"ב אינה מבחינה בין מוצרים מתוצרת ההתנחלויות לבין מוצרים שיוצרו מחוצה להן, בתחום הגדה.

ישראל מותחת ביקורת קשה על החלטת סימון המוצרים. אמש, בטקס לציון מלאת 40 שנה להחלטת העצרת הכללית של או"ם להגדיר ציונות כגזענות, אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי החלטת הסימון כמוה כאותה החלטת או"ם. "על רקע ההחלטה החשוכה של האיחוד האירופי לסמן מוצרים מישראל, אנו ניצבים איתן מול הקהילה הבינלאומית ואומרים בקול ברור: כפי שביטלנו את ההחלטה הגזענית באו"ם לפני שנים, כך נבטל את ההחלטה המבישה הזו כעת", אמר דנון.