אלפים בהפגנות נגד מתווה הגז ברחבי הארץ: "שוד מאורגן"

עשרת אלפים איש מחו בתל אביב בעצרת שנפתחה בדקת דומייה לזכר הנרצחים בפריז ובפיגוע בשומרון ■ פרופ' זליכה נאם: "הממשלה בוזזת את המשאב הלאומי הכי גדול שהתגלה, מחלקת לבעלי הון ללא מכרז או תמורה"

ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף
ירון זליכה/ צילום: שלומי יוסף

כעשרת אלפים בני אדם הפגינו אמש (שבת) בכיכר הבימה בתל אביב נגד מתווה הגז. המפגינים נשאו עמם שלטים עם הכתובות "העם דורש צדק כלכלי", "די לגזל, לא ימין ולא שמאל, צדק חברתי", "ועדה ציבורית - התשובה לתרמית", ועוד. הם קראו: "הון, שלטון, עולם תחתון" ו"המתווה לפח". מלבד ההפגנה בתל אביב התקיימו מחאות במקומות נוספים ברחבי הארץ, בין היתר בחיפה, שם מחו כ-500 בני אדם, ובזכרון יעקב, שם הפגינו 100 איש. מקומות נוספים בהם הפגינו נגד המתווה: ירושלים, באר שבע, מבשרת ציון, מודיעין, כפר סבא, כפר יונה, חדרה, פרדס חנה-כרכור, גן שמואל, נצרת עילית, ראש פינה וקריית שמונה.

ההפגנה בתל אביב נפתחה בדקת דומייה לזכר הקורבנות במתקפות הטרור בפריז ולזכר הנרצחים בפיגוע הירי בשומרון אתמול. במטה המאבק נימקו את ההחלטה לקיים את ההפגנה על אף האירועים הביטחוניים בכך שהמצב הנוכחי לא מונע מהממשלה לקדם את מתווה הגז, וכך גם מחאתם לא תידעך.

בהפגנה נאם פרופסור ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר. "כמה פעמים אני יכול להסביר: זה לא שוד, זה שוד מאורגן!", קרא זליכה. "מי שמחלק את קופת הציבור לחבריו, סופו שימלא אותה חזרה בעוולותיו. במשך החודשים האחרונים, הארנו את עיני הציבור בנוגע לדרך שהממשלה בוזזת את המשאב הלאומי הכי גדול שהתגלה פה אי פעם, לאחר שחילקה אותו ללא מכרז לקבוצה של בעלי הון כמעט ללא תמורה".

לדבריו, החברות המעורבות במתווה קיבלו את זיכיונות עבודה בעבור נזיד עדשים. "מדובר במונופול שמוכר לנו בחזרה את הגז שלנו, שהוא קיבל בחינם. חשבתי שאם נאיר את עיני הציבור בעוולה, זו שהיקפה טריליון שקל, יהיה בכך די כדי לזעזע את הציבור, אך לצערי הציבור עדיין לא מזועזע דיו. נדמה לי שאנשים רבים, בחלקים נרחבים בתקשורת ובממשל, ואפילו שופטים, עסוקים במה שאולי מבטא הביטוי 'אין עיוור גדול יותר ממי שמתעקש לעצום עיניו' - ואני מתעקש לפתוח להם את העיניים לרווחה", אמר.

"אומרים ששווה לוותר למען מעמדה הגאו-אסטרטגי של ישראל, אבל נתניהו הפך את ישראל למדינה שהדיור בה הכי יקר במערב. מדינה שבה הרכבים הם הכי יקרים במערב. מדינה שמזון הכי יקר במערב, וכעת - מדינה שהגז הכי יקר במערב - ועוד גז שלנו! הוא חושב שלמדיניות חזירית קפיטליסטית אין מחיר? זו לא מחאה של השמאל! זו מחאה של עם ישראל, של חילונים ודתיים, תל אביבים ובאר שבעים - זו מחאה של עם ישראל! אבל כנראה שנתניהו ורעייתו עסוקים ומבלים במסעדות יוקרה בלונדון ובניו יורק כדי לראות את זה".

נואם נוסף היה מור גלבוע, מנכ"ל "מגמה ירוקה", שהורחק על ידי המשטרה בהפגנות שנערכו בשבוע שעבר. גלבוע פתח את ההפגנה בתנחומים לעם הצרפתי. "ציפינו שיגיעו אלפים ואכן הגיעו, כי החיים שלנו כאן חשובים והמאבק הזה הוא המאבק הכי גדול שהיה פה למטרה הכי חשובה, ואנשים מבינים שלא יכולים לשבת בבית על קפה כשדבר כזה קורה מתחת לאף שלנו", אמר.

"אנחנו כאן לומר היום שהתרגיל המסריח הזה לא יכול לעבור! זה המאבק על הכלכלה והרווחה שלנו והוא חייב להימשך, וזה המאבק החברתי הכלכלי הגדול בדורנו והגדול ביותר שאי פעם היה כאן", הוסיף. "אני קורא לממשלת ישראל - תעצרו את שוד הגז, לא אותנו!".

חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני), שהגיעה להפגנה לצד חבריה לסיעה עמר בר-לב ומרב מיכאלי, אמרה: "אני קוראת לכל חברי הכנסת להצטרף לאזרחי ישראל ולהגן על המדינה מהקשר החולה בין הון לשלטון. אנחנו חייבים לעצור את הפשע הכלכלי הגדול של נתניהו ותשובה".