הטבח בפריז: "איסלאם רדיקלי" לא בלקסיקון של קלינטון

בעימות טלוויזיוני של המתמודדים הדמוקרטים, כיממה אחרי הפיגועים בפריז, העדיפו שלושת המתמודדים להשתמש במילה "ג'יהאדיסטים" ■ קלינטון: "המאבק בדעא"ש לא יכול להיות מאבק אמריקאי; אנו נתמוך באלה שיצאו נגד דאע"ש"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

העימות הטלוויזיוני השני בין המתמודדים הדמוקרטים על מועמדות מפלגתם לנשיאות, אמש (מוצ"ש), נערך, כצפוי, בצל התקפות הטרור המתואמות בפריז, אבל מראות האימים מהפיגועים ששודרו ללא הרף בערוצי החדשות לא עקרו את שלושת המתמודדים - הילארי קלינטון, ברני סאנדרס ומרטין אומאלי - משתי עמדות מבוצרות, שמאפיינות במידה רבה את מדיניות ממשל אובמה כלפי הטרור: האחת, השימוש במילים "איסלאם רדיקלי" פסול, מפני שהוא מסמן 1.5 מיליארד מוסלמים כטרוריסטים; והאחרת, המאבק בטרור מזרח-תיכוני אינו יכול להיות מאבק אמריקאי; תמיכה - כן; חיילים אמריקאים בשטח - לא.

למרות הצהרות מוקדמות של המפיקים, שלפיהן העימות יתמקד בהתפתחויות בפריז, הוקדשה למתקפת הטרור מחצית השעה הראשונה בלבד, כלומר כ-25% ממשך הדיון. היה נדמה שכולם - המראיינים והמתמודדים - נשמו לרווחה כאשר היה אפשר להתפנות לנושאים המוכרים והחביבים - הקשר (או היעדר הקשר) של המועמדים לוול סטריט, או עמדותיהם כלפי שכר המינימום.

אבל הזמן הקצר יחסית הספיק להאיר את התהום שמפרידה בין עמדות הדמוקרטים והרפובליקנים בסוגיות הטרור המזרח-תיכוני. "אפשר לדבר על 'איסלמיסטים' וברור שהם גם ג'יהאדיסטים", אמרה קלינטון. אבל, היא הוסיפה, המונח "איסלאם רדיקלי" אינו תקין. "איננו נמצאים במלחמה עם האיסלאם או עם כל המוסלמים. אנו נמצאים במלחמה עם קיצוניות אלימה... אינני מעוניינת להשתמש במברשת רחבה מדי (שתצבע את כל המוסלמים)".

סאנדרס, סנטור מוורמונט, שמגדיר עצמו סוציאליסט דמוקרטי, התחמק באלגנטיות מהמחלוקת: "אני לא חושב שההגדרה היא מה שחשוב", כאשר עוסקים בארגוני טרור שמתייחסים לנשים כאל "אזרחים מדרגה שלישית". אומאלי, מושל מדינת מרילנד, שאינו מצליח לעלות בסקרים, אמר, שיש חשיבת קריטית להימנעות מפגיעה ביחסים עם אמריקאים מוסלמים שהם "קו ההגנה הראשון שלנו" נגד קיצונים. הביטוי הנכון הוא 'ג'יהאדיסטים קיצוניים". שרבוב המילה 'איסלאם' להתבטאות רק יקלקל היחסים עם מוסלמים בארה"ב, הוא אמר.

על עצם המאבק בדעא"ש השמיעה קלינטון דברים ברורים: "זה לא יכול להיות מאבק אמריקאי. אני חושבת שמה שאמר הנשיא אובמה בעקביות בסוגיה זו - ואני מסכימה אתו לגמרי - הוא, שאנו נתמוך באלה שיוצאים להיאבק בדאע"ש. אך זו אינה יכולה להיות מלחמה אמריקאית, אם כי הנהגה אמריקאית היא חיונית". היא הדגישה את חשיבות הדיפלומטיה ובריתות אזוריות על פני שימוש בכוח והוביאה כדוגמאות את התמיכה הצבאית שמעניקה ארה"ב לכורדים

סאנדרס תקף את קלינטון בגין תמיכתה בפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003 בהצבעה בסנט. "אני טוען שהפלישה ההרסנית לעיראק - פלישה שהתנגדתי לה בתוקף - דירדרה לחלוטין את האזור והובילה לעליית אל קאעדה ודאע"ש", אמר סאנדרס. "אני חושב שהפלישה היתה אחד מהכשלים החמורים ביותר בתחום מדיניות החוץ בתולדות ארה"ב".

ההתבטאויות האלה הרתיחו את המתמודדים הרפובליקנים על הנשיאות. סנטור טד קרוז, חביב פלג מסיבת התה, שנמצא בחמישייה המובילה של הרפובליקנים על פי הסקרים, אמר אתמול: "אני לא אירתע מחיסולים ממוקדים עם אפס סובלנות לאבדן חיים של חפים מפשע", אמר קרוז. הוא מתח ביקורת על אובמה בגלל חוסר הנכונות שלו כביכול ללכת עד הסוף נגד הטרוריסטים: "אני חושב שברק אובמה אינו מוכן להגן על הארץ הזו".