האינטרסים של כחלון ודנוס

כל עוד כולם עורגים לדירה, תשכחו מדיון נטול אינטרס ופוזיציה

אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין  / צלם : תמר מצפי
אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין / צלם : תמר מצפי

אחרי חצי שנה בתפקיד שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, משה כחלון גילה את סבך האינטרסים שבו מתנהל ענף הנדל"ן. כשהפחית את מחירי הסלולר, היו אלה שלוש חברות (לאלפי העובדים ועשרות אלפי המשקיעים באותן חברות לקח זמן להבין שמצבם בכי רע). אבל ברגע שמדובר על נדל"ן למגורים, כולם מדברים מאינטרס ומפוזיציה - והתקווה לירידות, כמו גם האמונה במימושן, ממש לא משותפת לכולם. רק תחשבו על 100 אלף הישראלים שקנו דירה בשנה אחרונה. עד כמה הם רוצים לראות פתאום את המגמה משתנה?

בדיוני ועדת הכלכלה בשבוע שעבר, כשנשמעו עוד ועוד פקפוקים והסתייגויות לנוכח נתוני משרד השיכון - שהציגו ירידת מחירים של 4% מול רבעון שני ו-6% מול רבעון מקביל, אמר כחלון ש"צריך לבדוק את האינטרסים של מי שטוענים שנתוני משרד השיכון אינם מדויקים". יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס, שחש שהחצים כוונו אליו, מיהר להוציא הודעה ש"ראוי ששר האוצר יתנצל על דבריו". דנוס הדגיש בתוקף כי "אף אחד לא שילם לי ולא ביקש ממני להגיד דבר".

אבל לא צריך לשלם לדנוס כדי שהוא יעדיף לראות את הענף עולה כל הזמן. אדם קרוב אצל עצמו. שמאים מתפרנסים מכמות העסקאות וממחירן, והם תמיד יאמינו ויוכיחו שהגלגל ימשיך להסתובב. הם, הקבלנים, היזמים, עורכי הדין, ועוד מאות אלפי אנשים שמתפרנסים מהענף. האינטרסים גלויים על השולחן.

כחלון מתוסכל בעיקר מהעובדה שבאופן אבסורדי למדי, הם גם המומחים הקולניים ביותר בענף הנדל"ן. מולו תתייצב תמיד סוללה של מומחים אינטרסנטיים, המתפרנסים מעליות המחירים בנדל"ן. ואף פעם, בשום מקום בעולם, האינטרסנטיים הללו לא ידעו לנבא שינוי מגמה (תקראו מה אמרו לבייב או זיסר על הנדל"ן בארה"ב או במזרח אירופה ב-2006. או מה אמרו כל אותם נדל"ניסטיים ישראלים בשנת 1996, לפני שמחירי הדירות פתחו עשור של ירידות).

אבל גם כחלון הוא כמובן אינטרסנט. בפראפרזה על דבריו, היינו אומרים ש"צריך לבדוק את האינטרסים של מי שטוענים שהנתונים של משרד השיכון מדויקים". ואינטרסנטים הם גם מאות האלפים שלא קנו דירה בשנים האחרונות, ומשכנעים את עצמם שוב ושוב שבקרוב תתהפך התמונה. בשורה התחתונה, כל עוד כולם גרים ועורגים לדירה (בין אם שלהם ובין אם שכורה), תשכחו מדיון נטול אינטרס ופוזיציה.