האם זה האיסלאם?

אם המתונים הם הרוב, כפי שנטען, מדוע אין תנועה איסלאמית שנאבקת בטירוף הקיצוני?

מסגד ערבים מוסלמים / צלם: רויטרס
מסגד ערבים מוסלמים / צלם: רויטרס

אומרים שלא כל המוסלמים הם אותו הדבר - וזה כמובן נכון. כמעט אין שום דבר שהוא כולו כזה או אחר; תמיד יש אחרים, יוצאים מן הכלל. אבל זה לא בהכרח אומר ש"האחרים", אלה הנחשבים "מתונים", אינם שותפים לאחריות על הזוועות. אפשר לאתר שלושה מפלסים בקנאות האיסלמית. האחד הם כמובן הקיצוניים ביותר, אצלם הקנאות הדתית גובלת בחוסר שפיות, והם מוכנים לכל מעשה תועבה.

מתונים פרווה

המפלס השני הם המאמינים, שהם קיצונים פרווה. לאלה הייתי משייך את המטיפים וכוהני הדת השולחים אחרים לבצע מעשי זוועה בשם אללה ומוחמד. האחריות שלהם רבה וגדולה, כמעט כמו של מתכנני הפיגועים, כי הם שותלים את הזרע המתפתח לפורענויות הנוראות שאנחנו עדים להן. הרובד השלישי הם המתונים, בלי מירכאות. אלה אנשים המאמינים באללה ונביאו מוחמד, מתפללים אליהם, אבל לא רואים עצמם שליחים למלחמות קודש כאלה ואחרות. אבל גם אלה אינם פטורים מאחריות, כי אנחנו לא שומעים ולא רואים אותם; הם לא ממש פועלים נגד גידולי הפרא של אמונתם.

איפה התנועה ההמונית?

כן, אני יודע, אחרי אסונות כמו במגדל התאומים ובפריז יש אנשי דת המגנים את המעשים. זה בהחלט מעשה חיובי. אבל במקביל זה מעשה חסר כל השפעה, כי זו פעולה חד-פעמית שחולפת עם הרוח. מתוך המתונים הללו לא יצאה התארגנות של ממש נגד המטורפים הקיצונים. מתי אנחנו רואים מאבק של מתונים נגד קיצוניים? כאשר הם מאיימים על השלטון במדינה כזו או אחרת, או כאשר מדובר בסכסוך בין-שבטי. אני לא מכיר התארגנות הנאבקת בטרור מטעמים הומניים, מוסריים או אפילו דתיים. וכל עוד לא תהיה התארגנות כזו, נשאל עצמנו אם אין מנוס מהקביעה שהאחריות על מעשי טרוריסטים (ולא רק דאעש) היא לא של האיסלם. כי שתיקה ופסיביות לנוכח מעשי טירוף רצחניים היא כמתן תמיכה להם. כמעט כל ארגון איסלמי הוא קיצוני. אם רוב המוסלמים הם מתונים, כפי שנטען, מדוע לא קמה תנועה המונית שהיא מתונה לא רק במילים אלא גם בהתיחסותה המעשית לקיצונים? מדוע אין תנועה איסלמית החורתת על דגלה מאבק רב-תחומי נגד הטירוף האיסלמי הקיצוני ונגד ההסתה ההרסנית?

 

פחדנים הם לא

פיגועים גוררים בעקבותיהם נאומים גדושים בקלישאות. אחת מהן היא שהטרוריסטים הם "פחדנים". אני חושב שהטרוריסטים הם אכזריים, בלתי אנושיים, חיות. אבל פחדנים? המבצעים הרצחניים שלהם דורשים אומץ רב - או לחילופין, קנאות דתית קיצונית מאין כמותה. לומר שהם פחדנים זה לשחק לידיהם. נגד ארגונים פחדניים קל יותר להתגונן. נגד הנועזים הרבה יותר קשה. ולכן חשוב שנדע את האמת, ונימנע מקלישאות מטעות.