האחים ויליגר צברו כחצי מיליארד שקל; 20% תשואה למשקיעים

יוסי וצביקה ויליגר עוזבים את ניהול חברת המזון שהקימו על רקע חילוקי דעות עם בעל בית חדש, גרגורי גורטובוי, ועם תגמולים של כ-11 מיליון שקל

צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר
צביקה ויוסי ויליגר / צילום: איל יצהר

סוף עידן בחברת המזון ויליפוד. בסוף השבוע עדכנה החברה על הקדמת סיום העסקתם של צמד מייסדיה, האחים יוסי וצביקה ויליגר, אחרי עשרות שנים בהן שלטו בחבה וניווטו את פעילותה. צביקה ויליגר מכהן כיו"ר משותף בויליפוד ואילו אחיו, יוסי, מכהן כדירקטור וכנשיא. עם עזיבתם יזכו האחים יחד לתגמולים בהיקף של קרוב ל-11 מיליון שקל.

דירקטוריון ויליפוד אישר לחברה לשלם לכל אחד מהאחים בונוס על ביצועים בהיקף של 2 מיליון שקל ומענק פרישה בהיקף של 1.7 מיליון שקל. זאת, בנוסף לעלות העסקתם שתגיע ל-1.7 מיליון שקל נוספים. כך שבסך הכל יקבל כל אחד מהם כ-5.4 מיליון שקל ב-2015. ויליפוד עדכנה גם על סיום תפקידו של גיל הוכנבוים כמנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של החברה, ועל מינויו של אירם גרייבר כמנכ"ל במקומו.

את סיום תפקידם של האחים ויליגר בחברה ניתן לזקוף לרצונו של בעל השליטה החדש בחברה - איש העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי - שהצהיר בתחילת החודש כי "כבעלים החדש, יש לי רעיונות וחזון משלי לאן החברה צריכה ללכת. האחים ויליגר הגיעו איתה לגבהים מסוימים, אבל היא לא התפתחה מעבר לכך. לי יש ניסיון בעסקים בינלאומיים ואני חושב שהחברה יכולה להתפתח ולהתרחב ברמה הבינלאומית". עם זאת, קשה יהיה למצוא בשוק מי שיהמר נגד האפשרות שהאחים ויליגר עוד יחזרו לשלוט בחברה שהקימו ב-1994, כפי שכבר עשו בעבר.

אקזיטים על אוליגרכים

גורטובוי מחזיק בשליטה בויליפוד בשרשור לאחר שבחודשים האחרונים רכש מידיו של אלכסנדר גרנובסקי את השליטה בישראל 18 - החברה הפרטית שבראש הפירמידה שמחזיקה בחברות BGI, בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) וויליפוד - המהווה את הפעילות העסקית היחידה כיום בקבוצה.

ויליפוד עוסקת ביבוא, ייצור ושיווק של יותר מ-600 מוצרי מזון בישראל ובחו"ל. החברה נסחרת בשווי של 130 מיליון שקל - אחרי שאיבדה 55% מאז מכרו בה האחים ויליגר את השליטה לגרנובסקי במאי 2014.

בסך הכול ייצרה החברה בעשור האחרון תשואה די עלובה של כ-20% בלבד למשקיעים, אך לצמד מייסדיה היא הניבה הון של קרוב לחצי מיליארד שקל, עיקרו - כ-350 מיליון שקל - ממכירת השליטה בחברה בשני מקרים, והיתרה בשכר, מענקים, מימושי מניות בחברה הבת ויליפוד אינטרנשיונל, ודיבידנדים.

האקזיט המשמעותי הראשון של השניים התרחש ב-2007, אז מכרו את השליטה בויליפוד לאוליגרך הפזרן ארקדי גאידמק, תמורת כ-170 מיליון שקל. תוך זמן קצר השיבו לעצמם את השליטה בחברה לאחר שגאידמק נקלע לקשיים ולא עמד בתנאי הלוואה שהעמידו לו השניים. הסיבוב המהיר ההוא הניב לאחים רווח המוערך בכ-100 מיליון שקל.

ב-2014 נמכרו מניות השליטה של האחים בויליפוד בשנית, שוב בפרמיה משמעותית על מחיר השוק, ושוב לאולוגרך שבתוך זמן קצר ירד מנכסיו. הפעם היה מדובר כאמור בגרנובסקי (באמצעות בי.אס.די קראון), ששילם להם 268 מיליון שקל. בעסקה זו גם הבטיחו האחים ויליגר את העסקתם בחברה כמנהליה הבכירים של ויליפוד למשך שלוש שנים נוספות בתנאי השכר המפנקים להם הורגלו, וזאת תמורת דמי ניהול העומדים על 3-4 מיליון שקל בשנה לכל אחד, מיליוני שקלים נוספים בגין תקופת אי תחרות, ואופציה למכור לחברה מניות של החברה הבת, ויליפוד אינטרנשיונל, תמורת מיליוני דולרים נוספים.