ביהמ"ש מינה מפרק זמני לחברת התעופה הרוסית טרנס אירו

זאת לבקשת 6 עובדי החברה בישראל, משום שלא שולם להם שכר עקב קשיי נזילות ■ טוענים: "עפ"י מידע שפורסם ברוסיה, החברה נקלעה לחדלות פירעון מוחלטת, וחובותיה שם מוערכים בכ-4 מיליארד דולר"

מטוס / צילום: thinkstock
מטוס / צילום: thinkstock

שופט הפירוקים מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, מינה בסוף השבוע שעבר מפרק זמני לחברת התעופה הרוסית "טרנס אירו נתיבי אוויר". זאת, על רקע בקשתם של 6 עובדים בישראל לפירוק החברה, משום שלא שולם להם שכר עבודה עקב קשיי הנזילות שבהם נתונה טרנס אירו.

המפרק הזמני שמונה לנכסי החברה בישראל הוא עו"ד יואב בן-פורת ממשרד איתן ארז. במסגרת הדיון למינוי המפרק ציין השופט אורנשטיין כי לבקשת הפירוק לא הוגשה התנגדות, וכי כונס הנכסים הרשמי תמך בבקשה.

חברת התעופה הרוסית טרנס אירו היא חברת התעופה הפרטית הגדולה ברוסיה, שנקלעה לקשיים כבר לפני למעלה משנה ועמדה בפני פשיטת-רגל.

"על-פי המידע שפורסם בתקשורת ברוסיה, החברה נקלעה לקשיים שהביאו אותה לחדלות פירעון מוחלטת, כאשר חובותיה שם מוערכים בכ-4 מיליארד דולר", טענו העובדים בבקשתם הדחופה למינוי מפרק זמני, שהגישו באמצעות עורכי הדין אורית רענן, לב שניידר ומור סטולר המייצגים את העובדים.

מהבקשה עולה כי בסך-הכול מעסיקה טרנס אירו כ-11,500 עובדים ומפעילה כ-20 טיסות שבועיות בקווים מוסקבה-תל-אביב ומוסקבה-עובדה. קווי התעופה בין רוסיה לישראל נחשבים לקווים עמוסים במיוחד, ופועלות בהן לא מעט חברות תעופה משתי המדינות.

במסגרת פעילותה בישראל נרשמה טרנס אירו כחברה זרה והעסיקה בארץ 8 עובדים (ששישה מתוכם הגישו את הבקשה, ס"כ). חלקם מועסקים מזה כ-20 שנה בחברה. לדבריהם, "התשלומים המגיעים לעובדים נעצרו בבת-אחת עקב היעדר יכולת הפירעון של החברה".

עוד טוענים העובדים כי "בעלי התפקידים בחברה ברוסיה אינם מתפקדים, ומשרדי החברה ברוסיה אינם נותנים עוד מענה לעובדי החברה בישראל עבור לקוחותיה או בכלל". כך גם למעשה החברה הפסיקה לטוס לישראל והפסיקה למכור כרטיסים.

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, החברה הטיסה בשנת 2014 לרוסיה 229,881 אלף נוסעים הלוך ושוב - גידול של 1.61% לעומת 2013; ומתחילת השנה - בין החודשים ינואר-אוקטובר - הטיסה 10,174 נוסעים מנתב"ג ובחזרה.

לאחר הפסקת פעילותה של טרנס אירו, הטיסות הועברו לחברת אירפלוט, חברת התעופה הממלכתית של רוסיה. "טרנס אירו נותקה ממערכת 'יאטה' לכירטוס בינלאומי, באופן שהחברה אינה יכולה לגבות מסוכניה את התשלומים להם היא זכאית".

בבקשה מציינים העובדים כי החברה לא העבירה משכורות בסך 104 אלף שקל וכן לא העבירה את תשלומי הקופות והפנסיה. כמו כן, לחברה חובות רבים לספקים, ובמסגרתם ככל הידוע יש צו עיקול של רשות שדות התעופה על סך של 368,151 דולר וצו עיקול של חברת לאופר תעופה על סך 1.2 מיליון שקל.

"בצד החובות", נטען בבקשה, "לחברה יש סוכני נסיעות החייבים לחברה מאות אלפי דולרים, שאינם יכולים להעביר את התשלומים עקב היעדר אפשרויות פעולתה וניתוקה של החברה ממערכת 'יאטה'. כמו כן, ככל הידוע קיימת יתרה בחשבון הבנק של כ-200,000 שקל תחת עיקול רשום", נאמר בבקשה.