מגדל מגייסת 800 מיליון ש' בצל ההיערכות לסולבנסי

במידרוג לא מתרגשים לפי שעה מהנסיבות ומותירים את דירוג האיתנות הפיננסית (IFSR) של מגדל ביטוח על Aaa ובאופק יציב

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בצל המאבק המחודש מול הפיקוח על הביטוח בדבר כוונתה של קבוצת הביטוח מגדל לחלק דיבידנד בהיקף כולל של כ-200 מיליון שקל, ש-185 מיליון שקל מתוכו יגיעו ממגדל חברה לביטוח, וההתנגדות של המפקחת דורית סלינגר למהלך, יוצאת מגדל  במהלך לגיוס של הון. החברה רוצה לגייס 800 מיליון שקל באמצעות הנפקת כתבי התחייבויות (הון שלישוני) על מנת לחזק את הונה.

מהלך זה נעשה אגב הצורך האדיר של מגדל בחיזוק ההון שלה לקראת ההטמעה בישראל של דירקטיבת דרישות ההון הרגולטורי האירופיות "סולבנסי 2", כאשר לפי שעה מגדל צפויה להציג חוסר אדיר של מיליארדי שקלים בהונה ביחס לדרישות עד כה של האוצר בדרך להטמעת המודל האירופי בישראל.

מגדל, שבשליטת שלמה אליהו (69%), הודיעה לאחרונה על כוונתה לחלק דיבידנד בהיקף 200 מיליון שקל ועוררה את זעמו של הפיקוח, שרוצה לראות אותה מחזקת את הונה קודם לחלוקת רווחים. בעקבות התנגדות האוצר, הודיעה מגדל שתדון מחדש בכוונתה לחלק את הדיבידנד, תוך שבסביבת האוצר הבהירו כי לא יתירו למגדל חברה לביטוח לחלק את הדיבידנד האמור, בגובה 185 מיליון שקל.

ואולם, בחברת הדירוג מידרוג לא מתרגשים לפי שעה מהנסיבות האמורות, גם בהינתן מצבה של מגדל ביחס לתרגיל ההיערכות האחרון שהשית האוצר על ענף הביטוח בדרך להטמעת הוראות הסולבנסי 2 בישראל. בחברת הדירוג הותירו את דירוג האיתנות הפיננסית (IFSR) של מגדל ביטוח בדירוג Aaa ובאופק יציב ואת דירוג כתבי ההתחייבויות הנדחים (הון משני) בדירוג Aa2 באופק יציב. כמו כן, הודיעה מידרוג על דירוג של Aa1 באופק יציב למסגרת גיוס כתבי התחייבות נדחים (הון שלישוני) בסך של עד 800 מיליון שקל שבכוונת החברה להפיק עתה.

מגעים להוצאת סיכונים ממגדל

מוקדם יותר החודש הודיעה מגדל על דחיית חלוקת הדיבידנד, תוך שהיא מפרטת כי "דירקטוריון החברה החליט, מטעמי זהירות, להשהות, בשלב זה, את ההחלטה בדבר חלוקה, וזאת עד ליום 18 בנובמבר 2015 (מחרתיים, ר"ש)".

מגדל עשתה זאת לאחר שסלינגר יצאה באופן חריג וחריף נגד הכוונה לחלק את הדיבידנד האמור בעוד החברה מתריעה בדוחותיה הכספיים שקיים לה חוסר משמעותי, המוערך בשוק בהיקף של כ-6 מיליארדי שקלים, ביחס להון שיידרש ממנה על-ידי משרד האוצר כדי לעמוד בהוראות הסולבנסי 2.

לא מן הנמנע שבדירקטוריון מגדל יראו בהחלטה של מידרוג כחיזוק להמשיך בתוכנית לחלוקת דיבידנד, וזאת בצל היערכות החברה לסגירת הפער בהון ביחס למה שיידרש ממנה אם וכאשר יוחל פה משטר הסולבנסי 2.

נציין כי פרט לגיוס ההון השלישוני, לפי הערכות, במגדל מקיימים בימים אלה דיונים מול חברות ביטוח משנה על מנת לשנות הסכמים ולהוציא סיכונים מהחברה, כך שדרישות ההון ממנה יפחתו והפער בהון ייקטן.

מאז רכש אליהו את השליטה במגדל בסוף 2012 ועד כה, חילקה הקבוצה דיבידנדים חמש פעמים, ובהיקף כולל של מיליארד שקל.